Kemitraan Pemerintah Dengan Asita Dalam Promosi Kunjungan Wisata Di Dinas Kebudayaan Dan Kepariwisataan Provinsi Sulawesi Selatan

Rudi Rudi, Lukman Hakim, Ansyari Mone

Abstract


The purpose of this research is to know the partnership Government with Asita in the promotion of tourism visits in South Sulawesi. This type of research is qualitative. The source of data in this study is the primary and the secondary. The way of data collection used instruments in the form observation, interviews and documentation. This research result indicate that a partnership between the Government with Asita is good.. This can be seen from some of the partnership established the subcontracting partnership, the agenct partnership and the venture capital partnership. The partnership pattern most prominent of this partnership is the agent partnership. The success partnertship of  governtment with Asita can be seen from an increase tourist arrivals in South Sulawesi.

Keywords: partnership, governtment, visits tourism

 

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kemitraan pemerintah dengan Asita dalam promosi kunjungan wisata di Sulawesi Selatan. Jenis penelitian ini adalah kualitatif. Sumber data dalam penelitian ini adalah data primer dan data sekunder. Tekhnik pengumpulan data menggunakan instrumen berupa observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kemitraan antara Pemerintah dengan Asita berjalan baik. Hal ini dapat dilihat dari beberapa pola kemitraan yang terjalin yaitu pola kemitraan subkontrak, pola kemitraan keagenan dan pola kemitraan modal ventura. Pola kemitraan yang paling menonjol dari kemitraan ini adalah pola kemitraan keagenan. Keberhasilan mitra pemerintah dengan Asita dapat dilihat dari peningkatan kunjungan wisatawan di Sulawesi Selatan.

Kata kunci: kemitraan, pemerintah, kunjungan wisatawan.


Full Text:

PDF

References


Alma, Buchari. 2006. Market and Promotion.Bandung: Pustaka Latin.

Anoraga, Panji, 2002. Koperasi, Kewirausahaan dan Usaha Kecil. Jakarta: Rineka Cipta.

Farazmand, A. 2009.Building administrative capacity for the age of rapid globalization: A modest prescription for the twenty-first century. Great Britain:Public Administration Review(November/December).

Hafsah, 2000. Pengantar Bisnis dan Mitra UKM.Bandung:Alfabeta

Jayagiri, Hidayat. 2012. Mengenal Kemitraan. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Notoatmodjo, Soekidjo, 2003. Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

Noer, Tadjoeddin. 2005. Informasi Dan Potensi Investasi Pariwisata Sulawesi Selatan. Makassar:Disbudpar Prov. Sul-sel.

Ruslan, 1997. Public Relation and Publicity. Yogyakarta: IKAPI

Savas, E.S, 2000. Privatization And Public Private Partnerships. New Jersey.Catham House Publisher, Inc.

Siswanto, 2002. Promosi dan Pemasaran. Bandung: Alfabeta

Sugiyono, 2012. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sulistiyani, Ambar Teguh. 2004. Kemitraan dan Model-Model Pemberdayaan. Yogyakarta: IKAPI.

Suporahardjo, 2005. Manajemen kolaborasi. Bogor:Pustaka Latin.

Swasta, 1998. Pasang Surut Pasar Modal Indonesia. Jakarta: Ghalia Indonesia

Sutowo, Pontjo. 2007. Road Map Pariwisata Indonesia. Jakarta: Badan Pimpinan Nasional Pariwisata Indonesia.

Taslim, 2014.Destinasi Pariwisata Sulawesi Selatan. Makassar: Disbudpar Provinsi Sulawesi Selatan.




DOI: https://doi.org/10.26618/kjap.v3i1.896

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 KOLABORASI : JURNAL ADMINISTRASI PUBLIK



View Visitors

 

Indexing