Moral Education Approach Through the Art of Jangkar Bumi Theater: A Case Study of the Kapai-Kapai Script for Class XI Students of MA Qudsiyyah Kudus
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Achjar, K. A. H., Rusliyadi, M., Zaenurrosyid, A., Rumata, N. A., Nirwana, I., & Abadi, A. (2023). Metode Penelitian Kualitatif: Panduan Praktis untuk Analisis Data Kualitatif dan Studi Kasus. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Ansori, Y. Z., Nahdi, D. S., & Saepuloh, A. H. (2021). Menumbuhkan Karakter Hormat dan Tanggung Jawab Pada Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 599–605. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1120
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Case Study Method in Qualitative Research. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9.
Berliana, D., & Atikah, C. (2023). Teori Multiple Intelligences Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Citra Pendidikan, 3(3), 1108–1117. https://doi.org/10.38048/jcp.v3i3.963
Effendy, R. M., & Karyanto, I. (2023). Seni Teater (A. E. P. R. Ramliyana (ed.); Edisi Revi). Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Dikeluarkan.
Firmansyah, D., & Saepuloh, D. (2022). Social Learning Theory: Cognitive and Behavioral Approaches. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 1(3), 297–324. https://journal.formosapublisher.org/index.php/jiph/index
Hudha, T. (2018). Pembentukan Karakter Anak Melalui Teater Games. ABDI SENI Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 9(2), 153–168.
Ibda, F. (2023). Perkembangan Moral Dalam Pandangan Lawrence Kohlberg. Intelektualita, 12(1), 62–77. https://doi.org/10.22373/ji.v12i1.19256
Iryanto, N. D. (2022). Meta Analisis Nilai Moral dan Sosial Pada Kesenian Barongan Sebagai Media Literasi Budaya untuk Mewujudkan Generasi Pancasila Siswa Sekolah Dasar. Semdikjar 5, 1099–1116.
Jaelani, A. J., Kautsar, T., & Andriyana. (2025). Pelatihan Drama bagi Siswa SMA. PENMASKU: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Kuningan Fakultas, 1(1), 29–36.
Jasmine, J. (2024). Metode mengajar multiple intelligences. Nuansa Cendekia.
Karyanto, I., & Haridarmawan, W. (2021). Seni Teater (G. Swaragita (ed.); Cetakan Pe). Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Jalan Gunung Sahari Raya No. 4, Jakarta Pusat.
Mariani, N. (2021). Upaya Meningkatan Nilai Estetika Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Seni Budaya. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru …, 1, 23–32. http://studentjournal.iaincurup.ac.id/index.php/guau/article/view/14%0Ahttp://studentjournal.iaincurup.ac.id/index.php/guau/article/download/14/14
Martono, W. C., Heni, & Karolin, L. A. (2022). Implementasi Model Experential Learning sebagai Bagian dari Program Sekolah Ramah Anak. Seminar Nasional Dan Call for Paper “Membangun Sinergitas Keluarga Dan Sekolah Menuju PAUD Berkualitas, 159–167. https://eprints.uad.ac.id/14038/1/artikel wahyuni christiany martono.pdf
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. 3rd. Thousand Oaks, CA: Sage.
Nurhadi, Z. F. (2017). Teori komunikasi kontemporer. Prenada Media.
Pahleviannur, M. R., Grave, A. De, Sinthania, D., Hafrida, L., Bano, V. O., & Saputra, D. N. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. In F. Sukmawati (Ed.), Pradina Pustaka (pertama).
Pamungkas, M. I. (2023). Akhlak Muslim Modern: Membangun Karakter Generasi Muda. Marja.
Prusdianto. (2022). Teater Sekolah: Media Pendidikan Seni dalam Membentuk Akhlak Pelajar. Nuansa Journal of Arts and Design, 6(1), 25. https://doi.org/10.26858/njad.v6i1.32395
Pusposari, W., Ansoriyah, S., Iskandar, I., & Rahmawati, A. (2022). Afirmasi Seni Teater di dalam Penguatan Pendidikan Karakter. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(02), 255–263. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i02.204
Rawandi, J., & Yaqin, M. N. (2024). Implementasi Nilai-nilai Pendidikan Islam dalam Seni Teater SKA 1. Fakta: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 37. https://doi.org/10.28944/fakta.v4i1.343
Rimasasi, D. S., & Astutik, A. P. (2021). Integrasi Akhlak Islami dalam Seni Teater. Ar-Risalah: Media Keislaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, 19(1), 42–29.
Rismayanti, L. (2023). Teori Moral Development Lawrence Kohlberg dalam Perspektif Ilmu Akhlak Ibnu Miskawaih. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SYARIF HIDAYATULLAH JAKARTA.
Sanusi, A. (2023). Pembaharuan Strategi Pendidikan. Nuansa Cendekia.
Saputro, M. N. A., & Pakpahan, P. L. (2021). Mengukur Keefektifan Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 4(1), 24–39. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/joeai.v4i1.2151
Sari, S. P., Nurfadhilah, S. A., Wibowo, T. S. S., & Syifa, Y. N. (2023). Memperkokoh Keimanan Kepada Allah. Gunung Djati Conference Series, 22, 439–449.
Sastraatmadja, A. H. M., Nawawi, A., & Rivana, A. (2024). Supervisi Pendidikan Islam: Konsep Dasar dan Implementasi Nilai-Nilai Islami. Penerbit Widina.
Setiaji, D. (2024). Seni Hubungannya Dalam Berbagai Sudut Pandang. EDU PUBLISHER.
Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Studi Kasus (Pendekatan: Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi) (R. Fadliah (ed.); 1st ed.). ALFABETA.
Wibowo, H. (2020). Pengantar Teori-teori belajar dan Model-model pembelajaran. Puri cipta media.
Zahro, N. F. (2024). Pendidikan Dasar Islam sebagau Fondasi Pembangunan Moral dan Sosial di Era Globalisasi. 11, 1–12.
DOI: https://doi.org/10.26618/jtw.v10i01.17847
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 muhammad khoirunnada, alex yusron al mufti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.