Innovation In Quran Memorization Learning For Deaf Children: An Inclusive Approach
DOI: https://doi.org/10.26618/yhxsam57
Metode Abata, deaf, Quran
Abstract
This study aims to examine the effectiveness of the Abata Method in enhancing Quran memorization skills among deaf children with special needs at SLB Negeri Pembina, West Sulawesi Province. The Abata Method, which integrates a Visual Phonetic approach, is designed to assist deaf children in reading and memorizing the Quran by utilizing lip vibrations and hand movements. This research employs a descriptive qualitative method, with data collected through interviews, observations, and documentation. The results indicate that the implementation of the Abata Method has successfully improved Quran memorization skills among deaf children, despite some inhibiting factors such as fluctuations in children's enthusiasm and mood, as well as the limited availability of speech therapists. With support from teachers and parents, the children can gradually memorize the Quran without rigid targets. These findings are expected to contribute to the development of inclusive education curricula in Indonesia and support the goal of equitable access to education for children with special needs.References
Anggito, A & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV.Jejak.
Efendi, H., & Inayati, NL. (2020). Metode Pengajaran Tahfidz Al Quran Pada Anak Tunarungu di Sekolah Menengah Pertama Luar Biasa Yayasan Asuhan Anak Tuna Surakarta. Issedu, 4(1), 136- 152. https://doi.org/10.23917/iseedu.v4i1.14332
Emzir. (2011). Analisis Data: Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT. RajaGrafindo
Persada.
l-Husna, N. L., & Rahman, A. (2022). Inclusive Religious Education for Deaf Children: Challenges and Opportunities in Indonesia. Journal of Disability and Religion, 26(3), 145–160.
Kamba, M. N. (2018). Kids Zaman Now Menemukan Kembali Islam. Tangerang Selatan: Pustaka IIMaN.
Lundeto, A. (2019). Fonetik dan Pembelajaran Bahasa: Dasar-Dasar dan Aplikasinya. Jakarta: Penerbit Bahasa.
Nurritta, T. (2018). Metode Pembelajaran Al-Qur'an untuk Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: Penerbit Pendidikan.
Nurhidayah, R., & Febriana, R. (2023). Developing Visual-Based Quranic Memorization Tools for Deaf Learners. Journal of Islamic Education Research, 12(2), 45–62.
Nurhayati et al. (2023). Accessibility Challenges of Assistive Technology in Rural Indonesia. International Journal of Disability Studies, 7(1), 112–129.
SLB Negeri Pembina Provinsi Sulawesi Barat. (2023). Laporan Profil Peserta Didik Tunarungu. Mamuju: SLB Negeri Pembina.
Smith, J., & Lee, K. (2021). Multisensory Learning for Deaf Children: A Global Perspective. Journal of Special Education, 55(4), 201–215.
Prasetya, H., Rahman, M., Ika, AA., dkk. (2018). Layanan Pembelajaran Untuk Anak Inklusi. Sidoarjo: CV. Dwiputra Pustaka Jaya.
Supena, A., & Iskandar, R. (2021). Implementasi Layanan Inklusi Anak Berkebutuhan Khusus Tunarungu. Jurnal Komunikasi https://doi.org/10.32585/jkp.v5i1.1018.
UNICEF. (2022). Inclusive Education Frameworks in Low-Resource Settings. New York: UNICEF Publications.
Wahyuni, S. (2023). Efektivitas Metode Konvensional dalam Pembelajaran Al-Qur’an bagi Anak Tunarungu. Jurnal Pendidikan Inklusi, 10(1), 33–47.
Zulfikar et al. (2022). Kurikulum Pendidikan Islam Inklusif di SLB Indonesia. Journal of Islamic Inclusive Education, 8(3), 89–104.
Published
Versions
- 2025-12-19 (2)
- 2025-12-19 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Furqan Furqan Furqan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Dalam hal artikel diterima oleh Tim Editorial TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, dengan nomor terdaftar ISSN 2527-4082 (Cetak), ISSN 2622-920X (Online) dan ada keputusan untuk menerbitkan artikel, hak cipta dari artikel dipegang oleh penulis.
Prodi Pendidikan Agama Islam, Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Makassar sebagai penerbit TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam memegang hak publikasi semua artikel yang diterbitkan dalam jurnal ini.
Prodi Pendidikan Agama Islam, Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Makassar sebagai penerbit TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, dengan nomor terdaftar ISSN 2527-4082 (Cetak), ISSN 2622-920X (Online) memiliki hak untuk mereproduksi dan mendistribusikan artikel dan penulis tidak diizinkan untuk menerbitkan artikel yang sama yang diterbitkan dalam jurnal ini.
Pernyataan Keaslian dan Naskah Hak Cipta dapat diunduh: di sini
Setelah mengisi surat pernyataan, silakan kirim via email: jurnaltarbawipai@gmail.com










