Strategy for Utilizing Online Discussions and Online Practices on SPADA LMS to Improve Physics Learning in the Digital Era
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Z., Hudaya, A., & Anjani, D. (2020). Efektivitas pembelajaran jarak jauh pada masa pandemi covid-19. Research and Development Journal of Education, 1(1), 131-146. https://doi.org/10.30998/rdje.v1i1.7659
Afriadi, F., Hidayah, M. F., & Gusmaneli. (2024). Pembelajaran kolaboratif dalam pendidikan perguruan tinggi. Ihsan: Jurnal Pendidikan Islam, 2(3), 143-157. https://doi.org/10.61104/ihsan.v2i3.347
Almareta, R., & Paidi. (2020). Biology teachers used Learning Management System (LMS) for collaborative learning. Journal of Physics: Conference Series, 1788, 1-6. Doi. 10.1088/1742-6596/1788/1/012029
Ardiansyah., Risnita., & Jailani, M. S. (2023). Teknik pengumpulan data dan instrumen penelitian ilmiah pendidikan pada pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Ihsan: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57
Asalla, L. K., Maria, N., & Hannesto, R. (2014). Pengaruh penerapan coi framework pada pembelajaran online terhadap peningkatan pemahaman (subkategori cognitive presence) mahasiswa. ComTech: Computer, Mathematics and Engineering Applications, 5(1), 213-223. https://doi.org/10.21512/comtech.v5i1.2614
Hu, Y., Mello, R. F., & Gašević, D. (2021). Automatic analysis of cognitive presence in online discussions: An approach using deep learning and explainable artificial intelligence. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100037
Knapp, T. R., & Faan, E. (2016). Why is the one-group pretest–posttest design still used?. Clinical Nursing Research, 25(5), 467–472. https://doi.org/10.1177/1054773816666280
Kurniawan, W., Suprianto, A., & Sumardiyono, B. (2016). Rancangan sistem forum diskusi online untuk program studi sistem informasi antara dosen dan mahasiswa. Jurnal Rekayasa Informasi, 5(2), 43-51.
Nasution, L. M. (2017). Statistik deskriptif. Hikmah, 14(1), 49–55.
Novianti, A. (2022). Pengaruh penggunaan lms terhadap hasil belajar fisika siswa kelas XI di SMAN 4 Banda Aceh. Serambi Akademica: Jurnal Pendidikan, Sains dan Humaniora, 10(2), 143-147. https://doi.org/10.32672/jsa.v10i2.4058
Onyema, E. M., Deborah, E. C., Alsayed, A. O., Naved, Q. N., & Sanober, S. (2019). Online discussion forum as a tool for interactive learning and communication. International Journal of Recent Technology and Engineering. 8(4), 4852–4859. https://doi.org/10.35940/ijrte.D8062.118419
Paramita, P. D. Y. (2023). Penggunaan teknologi dalam pembelajaran bahasa Inggris: Studi kasus implementasi aplikasi e-learning. Edukasia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 1799–1804. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i2.508
Putri, H., Hariani, N. P., Febrianti, T., & Sutabri, T. (2023). Teknologi pendidikan dan tranformasi digital di indonesia selama pandemi. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 1(5), 1762-1769.
Rifky, S. (2024). Dampak penggunaan artificial intelligence bagi pendidikan tinggi. Indonesian Journal of Multidisciplinary on Social and Technology, 2(1), 37–42. https://doi.org/10.31004/ijmst.v2i1.287
Sabirova, F. M., Shurygin, V. Y., Deryagin, A. V., & Sahabiev, I. A. (2018). historical and biographical approaches towards teachers training in learning physics using moodle LMS. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(3), 1-8. https://doi.org/10.29333/ejmste/102420
Sanjaya, R. (2020). 21 Refleksi pembelajaran daring di masa darurat. Universitas Katolik Soegijapranata
Setiawan, Z., Pustikayasa, I. M., Jayanegara, I. N., Setiawan, I. N. A. F., Putra, I. N. A. S., Yasa, I. W. A. P., Asry, W., Arsana, I. N. A., Chaniago, G. G., Wibowo, S. E., Anggara, I. G. A. S., & Gunawan, I. G. D. (2023). Pendidikan multimedia: Konsep dan aplikasi pada era revolusi industri 4.0 menuju society 5.0. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Sofyatiningrum, E., Ulumudin, I., & Perwitasari, F. (2019). Kajian umpan balik guru terhadap hasil belajar siswa. Indonesian Journal of Educational Assesment, 2(2), 56-65.
Susanti, W. (2021). Pembelajaran aktif, kreatif, dan mandiri pada mata kuliah algoritma dan pemrograman. Samudra Biru.
Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-jenis penelitian dalam penelitian kuantitatif dan kualitatif. Qosim: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1(1), 13-23. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.49
Syam, N., & Iryani, J. (2024). Efektivitas pembelajaran dalam mata kuliah fisika menggunakan sistem manajemen pembelajaran SPADA (LMS SPADA). Edu Sociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 7(1), 966–976. https://doi.org/10.33627/es.v7i1.2401
Vega, N. D., Raharjo, R., Susaldi, S., Laka, L., Slamet, I., Sulaiman, S., Rukmana, K., Abdullah, G., Jayadiputra, E., Yusufi, A., Nurbaiti, N., Nurteti, L., & Hartutik, H. (2024). Metode & model pembelajaran inovatif: Teori & penerapan ragam metode & model pembelajaran inovatif era digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Wulandari, O., & Tohir, A. (2024). Penggunaan learning management system (LMS) dalam meningkatkan kualitas pembelajaran daring di perguruan tinggi. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 10490–10496. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.31682
Yulisa, Y., Hakim, L., & Lia, L. (2020). Pengaruh video pembelajaran fisika terhadap pemahaman konsep siswa SMP. Jurnal Luminous: Riset Ilmiah Pendidikan, 1(1), 37–44. https://doi.org/10.31851/luminous.v1i1.3445
Yusuf, I., Widyaningsih, S. W., Prasetyo, Z. K., & Istiyono, E. (2019). Development of moodle learning management system-based e-learning media in physics learning. Proceedings of the Tarumanagara International Conference on the Applications of Social Sciences and Humanities, 245-250. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200515.042
DOI: https://doi.org/10.26618/jpf.v12i3.15042
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan Fisika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.