Improving Natural Science Learning Activities Through Auditory, Intellectually, Repetition (Air) Learning Model to the Fifth Grade Students of SD
Abstract
The problem in this research is the low natural science learning activities to the fifth grade students of SD Inpres Borong Jambu II Makassar City. This research aimed to find out the Auditory, Intellectually, Repetition (AIR) learning model in improving natural science learning activities at the fifth grade students of SD Inpres Borong Jambu II Makassar City by using a quantitative approach.
This research is a classroom action research (CAR) with a cycle system, each cycle was carried out by four stages, they are: planning, acting, observing / data collection, and reflecting. The subject was the fifth grade student of SD Borong Jambu II Makassar City. The students were active in 2019 with total numbers were 30 students that consisting of 12 male students and 18 female students. Data collection techniques were carried out by using observation sheets. Data showed that students learning activities got a significant increasing to each cycle and it was enough in the first cycle and then increasing in the second cycle to achieve good qualification. Based on the results obtained, it was concluded that there is a significant increasing to natural science learning activities of the fifth grade students of SD Inpres Borong Jambu II Makassar City through Auditory, Intellectually, Repetition (AIR) learning model.
Permasalahan dalam penelitian ini adalah rendahnya aktivitas belajar IPA siswa kelas V SD Inpres Borong Jambu II Kota Makassar. Tujuan dilaksanakan penelitian ini, yaitu untuk mengetahui model pembelajaran Auditory, Intellectualy, Repetition (AIR) dalam meningkatkan aktivitas belajar IPA pada siswa kelas V SD Inpres Borong Jambu II Kota Makassar dengan menggunakan pendekatan kuantitatif. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) dengan sistem siklus, setiap siklus penelitian tindakan kelas dilakukan melalui empat (4) tahapan yang meliputi: perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan/pengumpulan data, dan refleksi. . Subjeknya adalah siswa kelas V SD Borong Jambu II Kota Makassar yang aktif tahun 2019 dengan jumlah siswa sebanyak 30 orang yang terdiri dari 12 orang siswa laki-laki dan 18 orang siswa perempuan. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan lembar observasi. Paparan data hasil menunjukkan bahwa aktivitas belajar siswa mengalami peningkatan yang signifikan pada tiap siklus yang ditandai cukup pada siklus I kemudian meningkat pada siklus II hingga mencapai kualifikasi baik. Berdasarkan hasil yang diperoleh, disimpulkan bahwa terjadi peningkatan yang signifikan aktivitas belajar IPA siswa kelas V SD Inpres Borong Jambu II Kota Makassar melalui model pembelajaran Auditory, Intellectualy, Repetition (AIR).
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amri. 2013. Pengembangan & Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya
Arikunto, dkk. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara
Arikunto, dkk.. 2011. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta
Dimyati, dkk. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Hamalik, Oemar. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Sinar Grafika
Huda. 2013. Model-model pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Humaira. 2012. Langkah-Langkah Model Pembelajaran AIR. Diakses dari laman web tanggal 15 April 2018 dari http://digilib.unila.ac.id/4478/15/BAB%20II.pdf.
Munawir, 2013. Pendidikan Bagi Anak Berproblema Belajar. Jakarta Tiga Serangkai.
Nesa. 2016. Keefektifan Model Auditory, Intelectually, Repetition (AIR) terhadap Minat dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri Pekauman 5 Kota Tegal. Diakses dari laman web pada tanggal 19 Mei 2018 dari http://lib.unnes.ac.id/28312/1401412607.pdf
Setiawan. 2017. Penelitian tindakan Kelas.Yogyakarta: Parama
Slameto, 2013. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta:PT Rineka Cipta.
Suprijono. 2016. Cooperetive Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Susanto. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Kharisma Putra Utama.
Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencan.
DOI: https://doi.org/10.26618/jkpd.v4i2.2371
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Satriawati Satriawati, Irwan R
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.