The Development of Learning Media Using Powtoon for Junior High School

Irma Sakti, Napsawati Napsawati

Abstract


This study aims to develop learning media using Powtoon and to determine students’ responses. This type of research employed a 4-D development model developed by Thiagarajan with 4 stages, namely: defining, designing, developing, and disseminating stages. The research subjects were 25 students at SMP Ittihad Makassat in the academic year of 2020/2021. The research instrument includes a questionnaire in the form of a validation sheet and a student response sheet. The results of the study were obtained from material experts, media experts, and physics teachers with percentages of 87.5%, 80%, 83.2% respectively and have met the “very valid” criteria. The results of the questionnaire response analysis of students showed that the students’ response score was 3.93 or 78.67%, being in the “good” category. Therefore, it can be concluded that the learning media using Powtoon which was developed on the subject of light is very valid to use and get good responses from students.

Keywords


Learning Media; Powtoon; 4-D Model

Full Text:

PDF

References


Adkhar, B. I. (2015). Pengembangan media video animasi pembelajaran berbasis powtoon pada kelas 2 mata pelajaran ilmu pengetahuan alam di SD labschool UNNES. Skripsi. Kurikulum dan Teknologi Pendidikan. Fakultas Ilmu Pendidikan Unes. Semarang

Agustina, N. (2017). Peningkatan kreativitas guru dalam merancang media pembelajaran dengan menggunakan powtoon di SD pelita 2. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 39-45.

Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Arsyad, A. (2013). Media pembelajaran. revisi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Astika, R. Y., Anggoro, B. S., Andriani, S. (2019). Pengembangan video media pembelajaran matematika dengan bantuan powtoon. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Matematika, 2(2), 85-96.

Awalia, I., Pamungkas, A. S., Alamsyah, T. P. (2019). Pengembangan media pembelajaran animasi powtoon pada mata pelajaran matematika di kelas IV SD. Kreano Jurnal Matematika Kreatif - Inovatif , 10(1), 49-56.

Djaali. (2008). Pengkuran dalam bidang pendidikan. Jakarta: Grasindo.

Fajar, S., Riyana, C., Hanoum, N. (2017). Pengaruh penggunaan media powtoon terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial terpadu. Jurnal Edutcehnologia, 1(2), 101-114.

Herawati, R., Sulisworo, D., Fayanto, S. (2019). The development of learning videos on powtoon-based work and energy topics to support flipped classroom learning. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME), 9(4), 51-58.

Maesyarah, I. A. (2018). Pengembangan media pembelajaran fisika berbasis powtoon pada materi dinamika untuk Sma kelas X. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Raden Intan. Lampung

Nanni, A. (2015). Teaching english trough the use of cloud-based animation software powtoon. The 35th Thailand TESOL International Conference Proccedings, 1-11

One. (2017). Efektivitas penggunaan media pembelajaran audiovisual powtoon dalam meningkatkan motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(3).

Pangestu, M. D., & Wafa, A. A. (2018). Pengembangan multimedia interaktif powtoon pada mata pelajaran Ekonomi pokok bahasan kebijakan moneter untuk siswa kelas XI IPS di SMA negeri 1 Singosari. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(1), 71-79.

Pertiwi, E. F. (2016). Pengembangan asesmen kinerja untuk penilaian mahasiswa pada praktikum fisika dasar II program studi Pendidikan fisika Universitas Muhammadiyah Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(3), 291-297.

Pratiwi, M. S., Zulherman., Amirullah, G. (2021). The use of the powtoon application in learning videos for elementary school students. Journal of Physics: Conference Series 1783, 1-8.

Purwati, D., Yani, A., Haris, A. (2015). Penerapan media laboratorium virtual dalam pembelajaran fisika di SMA negeri 2 Sengkang. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 56-63.

Puspitarini, Y. D., Akhyar, M., Djono. (2019). Development of video media based on powtoon in social sciences. International Journal of Educational Research Review, 4(2), 198-205.

Putra, M. S., & Tuasikal, A. R. S. (2017). Pemanfaatan media visual terhadap hasil belajar driebel bola basket. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 5(2), 266-271.

Radyan, P. (2012). Pengembangan media pembelajaran biologi uji makanan menggunakan adobe flash proffesional CS5. Tesis. UNY.

Sudjono, A. (2007). Pengantar statistika. Jakarta: Raja Wali Press.

Syatiri, A. S. (2020, Agustus). Pendidikan daring dimasa covid-19. https://www.kompas.com/edu/read/2020/08/12/112834471/pendidikan-daring-di-masa-covid-19?page=all.

Trina, Z., Kamaruddin, T., Purnomowati, D. R. (2017). Penerapan media animasi audio visual menggunakan software powtoon untuk meningkatkan hasil belajar IPS SMP negeri 16 banda aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi, 2(2), 156-169.

Umar, H. (2013). Metode riset bisnis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Yulia, D., & Ervinalisa, N. (2017). Pengaruh media pembelajaran powtoon pada mata pelajaran sejarah indonesia dalam menumbuhkan motivasi belajar siswa IIS kelas X di SMA negeri 17 Batam tahun pelajaran 2017/2018. Historia: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 2(1), 15-24.




DOI: https://doi.org/10.26618/jpf.v9i3.5565

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Pendidikan Fisika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View JPF Stats

   Free counters!

Jurnal Pendidikan Fisika  is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.