Development of Physics Learning Tools Based on Contextual Teaching And Learning in a Remote Island Area

Ilyas Ilyas, An Nisaa Al Mu’min Liu

Abstract


The research attempted to know the information on exam result Development of Physics learning tool for the students of eleven grade in Ende Island by using contextual teaching and learning in Fluid materials. It was viewed from the aspect of validity. Practicality and effectiveness. The kinds of research were development research that revers to ADDIE development model, analysis phase, design Development, implementation and evaluation. The Subject of the research was Physics learning device with approach learning model contextual teaching and learning to the students of Eleven Grade Ende Island Senior High School there are twenty nine students. Data collection was done in this research by using technique documentation. The data collection of research were done by using technique documentation, observations, survey and testing. The result showed that understanding the physics subject of fluid increased 82,7%, while students response showed positive response. This case showed that the reflection of the Egibilty of Development of Physics Learning tool based on Contextual Learning and teaching to increase the result of studying physic with Fluid materials.

Keywords: Contextual Teaching and Learning, Fluida

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui informasi hasil ujicoba perangkat pembelajaran fisika untuk peserta didik  kelas X SMAN Pulau Ende dengan menggunakan model pembelajaran Contextual Teaching and Learning pada materi fluida ditinjau dari aspek kevalidan, kepraktisan dan keefektifan. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan yang mengacu model  pengembangan ADDIE, dengan tahapan Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation. Subjek dalam penelitian ini adalah perangkat Pembelajaran fisika dengan pendekatan model pembelajran Contextual Teaching and Learning untuk peserta didik kelas XI SMAN Pulau Ende yang berjumlah 29 peserta didik.  Pengumpulan data yang dilakukan dalam penelitian ini menggunakan teknik Dokumentasi, Observasi,  dan Tes, Penyebaran Angket. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pemahaman konsep fisika pokok bahasan fluida  mengalami peningkatan 82,7%. Sedangkan respon siswa menunjukkan respon positif. Hal ini menunjukkan kelayakan pengembangan perangkat pembelajaran fisika Berbasis Contextual Teaching and Learning untuk meningkatkan hasil belajar fisika peserta didik materi fluida

Kata kunci: Contextual Teaching and Learning, Fluida


Full Text:

PDF

References


Arep dan Tanjung. (2004). Pengantar ilmu pendidikan fakultas pendidikan. Surabaya : Universitas Negeri Surabaya.

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Asri Budiningsih, C. (2008). Belajar dan pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta.

Collette, A. T., & Chiappetta E. L. (1994). Science instruction in the middle and secondary schools, third edition. New York : Macmillan Publishing Company.

Creswell, J. W. (2009). Educational research : palnning conducting and evaluating quantitative and qualitative research, 3rd edition. New Jersey : Pearson Prentice Hall.

Daryanto. (2009). Panduan proses pembelajaran kreatif dan inovatif. Jakarta : AV Publisher.

Denzin, N. K & Yvonna S. L. (2009). Handbook of qualitative research. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Djemari Mardapi. (2008). Teknik penyusunan instrumen tes dan non tes. Yogyakarta : Mitra Cendikia.

Hopkins, David. (2011). Panduan guru : penelitian tindakan kelas. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Nana, Sudjana. (1987). Dasar-dasar proses belajar mengajar. Bandung : Sinar Baru Algensindo.

Nurhadi. (2002). Pendekatan kontekstual (Contextual Teaching And Learning (CTL)). Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.

Oemar, Hamalik. (2004). Proses belajar mengajar. Jakarta : Bumi Aksara.

Patta, Bundu. (2006). Penilaian keterampilan proses dan sikap ilmiah dalam pembelajaran sains SD. Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.

Riduwan. (2006). Belajar mudah penelitian untuk guru, karyawan dan peneliti pemula. Bandung : Alfabeta

Sagala, Saiful. 2008. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung : Alfabeta

Suparno, Paul. 2002. Reformasi Pendidikan. Jogjakarta: Kanisius

Wibisono,Dermawan. (2013). Panduan penyusunan skripsi, tesis dan disertasi. Yogyakarta : Andi

Zubaedi. (2011). Desain pendidikan karakter : konsepsi dan aplikasinya dalam lembaga pendidikan edisi pertama. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.




DOI: https://doi.org/10.26618/jpf.v7i1.1590

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Fisika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View JPF Stats

   Free counters!

Jurnal Pendidikan Fisika  is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.