Pengaruh Model Value Clarification Technique (VCT) terhadap Penalaran Moral Siswa Kelas V Sekolah Dasar
DOI: https://doi.org/10.26618/jkpd.v9i1.3230
learning model, moral reasoning, value clarification technique
Abstrak
The purpose of this study was to determine the effect of the Value Clarification Technique model on the moral reasoning of fifth-grade elementary school students. The study was quantitative with a Quasi-Experimental Research approach and a Nonequivalent Control Group Design. The results showed an average pre-test score of 62.86 for the experimental class and an average post-test score of 81.67 for the experimental class. The average pre-test score of 62.86 for the control class and an average post-test score of 72.14 for the control class. The results of the t-test using an independent sample t-test showed a significance level (2-tailed) of 0.000 < 0.05, thus rejecting Ho.
Referensi
Abidin, Y. (2012). Pembelajaran Bahasa Indonesia berbasis pendidikan karakter. Bandung: Refika Aditama.
Andriyani, M. (2015). Pengaruh penggunaan model VCT (Value Clarification Technique) terhadap sikap nasionalisme pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial siswa kelas V MI Jamiyyatul Khair Ciputat. Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
Anggarini, K. D. D., Murda, I. N., & Sudiana, I. W. (2013). Pengaruh model pembelajaran Value Clarification Technique berbantuan media gambar terhadap nilai karakter siswa kelas V SD Gugus VI Tajun. MIMBAR PGSD Undiksha, 1(1).
Aunurrahman. (2010). Belajar dan pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Sari, I. D. (2016). Keefektifan model VCT dengan permainan terhadap motivasi dan hasil belajar afektif siswa pada mata pelajaran PKN kelas IV SD Negeri Sidomulyo 2 Kabupaten [Skripsi, Universitas Negeri Semarang].
Dari https://lib.unnes.ac.id/28191/1/1401412544.pdf
Soenarko, B., & Mujiwati, E. S. (2016). Pengembangan karakter rasa tanggung jawab menggunakan model pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) pada mahasiswa tingkat I Program Studi PGSD FKIP Universitas Nusantara PGRI Kediri. Efektor, 3(2), 1–15.
Zuhairansyah, A. (2011). Pendidikan moral dalam multi perspektif. Jurnal Sosial Budaya, 8(1), 1–15.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2025 Dita Eriyanti Pratiwi

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

1.png)