Efektivitas Model TGT Berbantuan  Media  Ular Tangga Berbasis Kearifan Lokal Kudus Terhadap Pemahaman Konsep Matematis  Siswa

DOI: https://doi.org/10.26618/evk1px10

Penulis

  • Septi Ayu Widia Ningrum Universitas Muria Kudus
  • Kustina Puji Astuti Universitas Muria Kudus
  • Zumroh Kusuma Darmasari Universitas Muria Kudus
  • Qurrotu A'yunina Fais Universitas Muria Kudus
  • Fitriyah Amaliyah Universitas Muria Kudus

interactive snakes, ladders media, times games tournament, multiplication concepts

Abstrak

The low understanding of the concept of multiplication in elementary school students is an important concern in learning mathematics. This study aims to determine the effectiveness of interactive snakes and ladders media with local wisdom Kudus through Teams Games Tournament (TGT) type cooperative learning model in improving understanding of mathematics concepts, especially multiplication, in grade 3 students. This study used a quantitative approach with a quasi-experimental design. The study population was all grade 3 students who totaled 25 students, with a sample of 15 students selected through random sampling technique. The instruments used include questionnaires and observation sheets, while the data analysis technique uses statistical tests to compare pre-test and post-test scores. The results showed a significant increase in students' understanding of mathematics concepts, indicated by the difference in the average pre-test and post-test scores of 43.74 points. The significance test showed a p value <0.05, which means that the use of interactive snakes and ladders media is effective in improving student learning outcomes.

Referensi

Adliya, N., Novitasari, M., & Suryanti, S. (2024). Penerapan Model Teams Games Tournament dengan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Prestasi Belajar dan Kolaborasi Peserta Didik pada Mata Pelajaran Matematika Materi KPK FPB Kelas IV SD Negeri Kleco 1 Surakarta. FONDATIA, 8(2), 177-188.

Amaliyah, F. (2024). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Volume Bangun Ruang Pada Siswa Kelas 5 SD 3 Golantepus. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 7(2), 166-172.

Barumbun, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams-Games-Tournament (Tgt) Dengan Menggunakan Media Ular Tangga Bangun Datar Terhadap Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Nalar Pendidikan, 9(2), 100-107.

Islami, E. P., Rohim, D. C., Prasetiyanto, M. A., Rahmawati, S., & Wibowo, D. (2025). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Menggunakan Media Ular Tangga Terhadap Kemampuan Berhitung Siswa Sekolah Dasar. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 12(1), 248-256.

Kurniawan, A., & Setyabudi, T. (2024). Penerapan Pembelajaran Kooperatif TGT Melalui Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa SD. Jurnal Jendela Pendidikan, 4(02), 143–151. https://doi.org/10.57008/jjp.v4i02.737

Maharani, Y. A. N., Hilyana, F. S., & Amaliyah, F. (2023). Pengembangan Model Permainan Berbasis Outbound Dalam Menanamkan Karakter Jujur Kelas Iii Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 478-489.

Nabila, M., Utaminingsih., S & Amaliyah, F. (2023). Analisis Keterampilan Berbicara Dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Sd Unggulan Muslimat Nu Kudus. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 632–644. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1593

Nugraha, C. P., & Subroto, W. T. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) dengan Media Role Card Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Kediri. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 8(3), 70–75. https://doi.org/10.26740/jupe.v8n3.p70-75

Faujiah, & Nurafni. (2022). Analisis Pemahaman Konsep Perkalian Pada Pembelajaran Matematika Peserta Didik Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 829–840. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2588

Patriani, P. N., Rustika, P., & Hidayat, R. (2024). Analisis Bibliometrik: Tren Penelitian Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika (2019-2024). ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 75–82. https://doi.org/10.24176/anargya.v7i1.12864

Safitri, A. P., & Soelistijo, D. (2025). Pengembangan Media Ular Tangga untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP. Journal of Language Literature and Arts, 5(1), 44-53.

Saepuloh, A. R., Luritawaty, I. P., & Afriansyah, E. A. (2024). Assessing mathematical understanding in fourth-grade students: A focus on multiplication and division skills. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(3), 409-422. https://doi.org/10.31980/plusminus.v4i3.2210

Safira, R. A., & Sukardi. (2024, Agustus 1). Teams Games Tournament (TGT) cooperative learning model in learning personification figures of speech. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 8(2), 302–310. https://doi.org/10.23887/jppp.v8i2.75959

Silvia, A. L., Mufliva, R., Nurjannah, A., & Cahyaningsih, A. T. (2023). Meningkatkan Pemahaman Konsep Perkalian Matematika Pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar Dengan Menggunakan LKPD Berbantuan Media Kantong Perkalian Matematika. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(1), 352. https://doi.org/10.20961/jdc.v7i1.71822

Sururi, I., & Wahid, A. (2022). Teams Games Tournament (TGT) Sebagai Metode Untuk MeningkatkanKetrampilan Berbicara Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan (JISIP), 6(2), 2414-2420.

Diterbitkan

2025-11-25

Terbitan

Bagian

Articles