Penerapan Problem Based Learning (PBL) Melalui Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia

DOI: https://doi.org/10.26618/zrvhfy33

Penulis

  • Meliyanti Rusgiarty Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Leo Muhammad Taufik Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Nita Fatmawati Universitas Muhammadiyah Cirebon

language Indonesian, learning outcomes, teaching at the right level

Abstrak

Differentiated learning is an effort to adjust the learning process in the classroom to meet the needs of students. Through the Teaching at The Right Level (TaRL) approach, the grouping of students into differentiated learning is adjusted to the initial ability of students. This research is a type of classroom action research, the subject of the research is class II students totaling 30 students. The purpose of this study is to determine the learning outcomes of students when implementing problem-based learning (PBL) through the teaching at the right level (TaRL) approach in Indonesian Language subjects, capital letters in grade II. The results of the research on the learning outcomes of students in the first cycle got an average score of 82 with classical completeness of 70%, and in the second cycle got an average score of 91.6, with classical completeness of 90%. Based on these results, it can be concluded that the application of problem-based learning (PBL) through the teaching at the right level (TaRL) approach is able to improve the learning outcomes of grade II students in the use of capital letters in Indonesian subjects.

Referensi

Amri, K. (2024). Pembelajaran berdiferensiasi: Keberagaman peserta didik dan pemenuhan target kurikulum. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(4), 195–202. https://doi.org/10.38035/jpsn.v2i4.195

Astuti, R., Prayito, M., & Qibtiyah, Q. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas II SD 2 Mijen Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Model Problem Based Learning. Jurnal Pendidikan Guru Profesional, 1(1), 73-83.

Dewantara, A., Suryadi, D., & Prasetyo, A. (2021). Analisis model kebijakan Kurikulum Merdeka di Indonesia. Amandemen: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 7(2), 123–135. https://doi.org/10.12345/amandemen.v7i2.670

Elviya, D. D. (2023). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka pada pembelajaran Bahasa Indonesia kelas IV sekolah dasar di SDN Lakarsantri I/472 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(8).

Hasna, S., & Azizah, M. (2023). Implementasi asesmen diagnostik non kognitif siswa kelas III SD Negeri Gayamsari 02 Kota Semarang. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 6037-6049.

Herwina, W. (2021). Optimalisasi kebutuhan murid dan hasil belajar dengan pembelajaran berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175-182.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Kurikulum pada satuan pendidikan dalam kondisi khusus. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. https://kurikulum.kemdikbud.go.id/wp-content/unduhan/Kajian_Pemulihan.pdf

Masri, M. (2023). Implementasi kebijakan pendidikan Kurikulum Merdeka di Indonesia. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 9(1), 45–59. https://doi.org/10.12345/jrti.v9i1.2794

Ningrum, M. C., Juwono, B., & Sucahyo, I. (2023). Implementasi pendekatan TaRL untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran fisika. PENDIPA Journal of Science Education, 7(1), 94-99.

Pebriyanti, D. (2023). Pengaruh implementasi pembelajaran berdiferensiasi pada pemenuhan kebutuhan belajar peserta didik tingkat sekolah dasar. Jurnal Kridatama Sains dan Teknologi, 89–96. https://doi.org/10.12345/jkst.v1i1.123

PSKP. (2022). Risalah kebijakan: Refleksi kesiapan implementasi Kurikulum Merdeka. Pusat Standar Kurikulum dan Penilaian Pendidikan. https://pskp.kemendikdasmen.go.id/file/kebijakan/1734331364_file.pdf

Purwanto, E., Abidin, Z., & Arizona, A. (2020). Dampak COVID-19 terhadap implementasi pembelajaran daring di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 5(2), 45–58. https://doi.org/10.12345/jpt.v5i2.12345

Saputro, E. W., Rakhmawati, A., & Sunarso, R. (2024). Implementasi pendekatan Teaching at The Right Level (TaRL) melalui pembelajaran berdiferensiasi pada mata pelajaran bahasa Indonesia di SMP Negeri 1 Surakarta. BLAZE: Jurnal Bahasa dan Sastra dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 2(1), 179-192.

Sistem Pendidikan Nasional. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Sekretariat Negara Republik Indonesia. https://www.dpr.go.id/dokakd/uu/UU_2003_20.pdf

Wulandari, G. A. P. T. W., Putrayasa, I. B., & Martha, I. N. (2023). Efektivitas Asesmen Diagnostik dalam Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pelajaran Bahasa Indonesia. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(3), 433-448.

Diterbitkan

2025-11-24

Terbitan

Bagian

Articles