Pengaruh Pendekatan Lingkungan Alam Sekitar Terhadap Kemampuan Literasi Sains pada Mata Pelajaran IPA

DOI: https://doi.org/10.26618/kzzyyg39

Penulis

  • Rindiya Ningtyas Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Septi Budi Sartika Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

environmental approach, scientific literacy, science learning

Abstrak

The low level of scientific literacy among elementary school students remains a challenge in science learning, particularly in applying models that are relevant to real-life contexts. This study aims to describe the effect of the environmental approach on students’ scientific literacy skills and to analyze the level of influence produced. The research employed a quantitative method with a Pre-Experimental design using the One Group Pretest-Posttest model. The subjects were all 30 fourth-grade students of SDN Panderejo. Data were collected through an essay test consisting of 12 items validated by two experts. Data analysis was carried out using the N-gain test to determine the improvement in scientific literacy and the Eta Square test to measure the effect size. The findings indicate that the environmental approach improved students’ scientific literacy with an N-gain score of 0.3 categorized as moderate and an effect size of 0.4 also categorized as moderate. It can be concluded that the environmental approach has a positive impact on enhancing elementary school students’ scientific literacy in science learning with a moderate effect level. Further studies are recommended to apply experimental designs involving two or more classes to obtain more comprehensive analyses. 

Biografi Penulis

Rindiya Ningtyas, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

Prodi Pendidikan IPA, Fakultas Psikologi dan Ilmu Pendidikan

Septi Budi Sartika, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

Prodi Pendidikan IPA, Fakultas Psikologi dan Ilmu Pendidikan

Referensi

Aiman, U., & Ahmad, A. R. (2020). Model pembelajaran berbasis masalah (PBL) terhadap literasi sains siswa kelas V sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 1(1), 1–5. https://doi.org/10.51494/jpdf.v1i1.195

Andari, K. D. W., Kartini, & Agustina, N. F. D. A. (2020). Pengaruh pembelajaran saintifik terhadap keterampilan literasi sains siswa sekolah dasar. Borneo Journal of Biology Education, 2(2), 101–112.

Arikunto, S. (2014). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. PT Rineka Cipta.

Astuti, Y. K. (2016). Literasi sains dalam pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan, VII(3B), 67–72.

Asyhari, A. (2015). Profil peningkatan kemampuan literasi sains siswa melalui pembelajaran saintifik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), 179–191. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v4i2.91

Betari, M. E., Yanthi, N., & Rostika, D. (2016). Peningkatan kemampuan literasi sains siswa melalui penerapan model pembelajaran berbasis masalah pada pembelajaran IPA di SD. Antologi UPI, 1–16.

Dede, N. S., Afriyuni, Y. D., & Fauziah, A. N. (2018). Upaya meningkatkan pemahaman konsep siswa melalui penerapan metode demonstrasi pada mata pelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 9–16.

Dwisetiarezi, D., & Fitria, Y. (2021). Analisis kemampuan literasi sains siswa pada pembelajaran IPA terintegrasi di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1958–1967. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1136

Efendi, D. R., & Wardani, K. W. (2021). Komparasi model pembelajaran problem based learning dan inquiry learning ditinjau dari keterampilan berpikir kritis siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1277–1285. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/914

Faishol, R. (2018). Pengembangan paket pembelajaran ilmu pengetahuan sosial (IPS) kelas IV menggunakan model Dick, Carey & Carey di SD Negeri 2 Tamanagung. Tarbiyatuna, 2(2), 31–49.

Fatmala, S. A., Sujana, A., & Maulana, M. (2017). Pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan literasi sains siswa SD kelas V pada materi peristiwa alam. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 211–220.

Ika, A. (2019). Implementasi program gerakan literasi madrasah di MIN 2 Kota Mataram tahun ajaran 2018/2019. Universitas Muhammadiyah Mataram. http://repository.ummat.ac.id/280/1/CAVERR-BAB%20III.pdf

Jayanti, E. D. (2018). Penerapan pendekatan lingkungan alam sekitar (PLAS) untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA di SD Negeri Karangrejek II. Basic Education, 7(9), 832–840. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgsd/article/view/10804

Kristyowati, R., & Purwanto, A. (2019). Pembelajaran literasi sains melalui pemanfaatan lingkungan. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(2), 183–191. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p183-191

Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA abad 21 dengan literasi sains siswa. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 9, 34–42.

Rahayuni, G. (2016). Hubungan keterampilan berpikir kritis dan literasi sains pada pembelajaran IPA terpadu dengan model PBM dan STM. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 2(2), 131–146. https://doi.org/10.30870/jppi.v2i2.926

Rohmah, U. N., Ansori, Y. Z., & Nahdi, D. S. (2018). Pendekatan pembelajaran STEM dalam meningkatkan kemampuan literasi sains siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(3), 152–162.

Santoso, A. B., Alimah, S., & Utami, N. R. (2017). Biological science curriculum study 5E instructional model dengan pendekatan jelajah alam sekitar terhadap kemampuan literasi sains. Journal of Biology Education, 6(2), 173–186. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujeb

Sari, E. R., Haryadi, S. E. F., & Lestari, N. (2022). Pembelajaran kontekstual untuk melatih kemampuan literasi sains siswa. QUANTUM: Jurnal Pembelajaran IPA dan Aplikasinya, 2(1), 1–4. https://doi.org/10.46368/qjpia.v2i1.551

Seran, Y. E. (2019). Kemampuan memahami denah siswa sekolah dasar dengan pendekatan lingkungan alam sekitar. Jurnal Educhild, 8(1), 7–13.

Simanjuntak, M. P., Simatupang, H., Manurung, G. A., Octavia, S. C., Willem, J., & Pasaribu, I. (2023). Literasi sains dengan pembelajaran IPA berbasis proyek terintegrasi STEM. Jurnal Pendidikan IPA, 12, 35–43.

Siregar, T., Iskandar, W., & Rokhimawan, M. (2020). Literasi sains melalui pendekatan saintifik pada pembelajaran IPA SD/MI di abad 21. Jurnal PGMI, 7(2), 243–257.

Solihah, F. A., & Nuroh, E. Z. (2023). Analisis media pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 33–43.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sulistyowati, E., & Wisudawati, A. W. (2014). Metodologi pembelajaran IPA. https://books.google.co.id/books?id=pTFsEAAAQBAJ

Suprapto, H. M. (2019). Hubungan pendekatan lingkungan alam sekitar (PLAS) dengan hasil belajar siswa kelas V sekolah dasar. Jurnal Fundadikdas, 2(3), 79–85. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v2i3.996

Yunita, D. (2020). Pengaruh pembelajaran luar kelas dengan teknik scaffolding terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(1), 112–126. https://ejournal.unib.ac.id/jpmr/article/view/10663

Diterbitkan

2025-11-23

Terbitan

Bagian

Articles