Pembelajaran Matematika Berbasis Masalah di Kelas 4 Sekolah Dasar
DOI: https://doi.org/10.26618/fkm8ct49
mathematics learning, problem-based learning, elementary school
Abstract
This article describes problem-based mathematics learning in elementary schools. The description begins with the concept of mathematics learning, the concept of problem-based learning and the steps of problem-based learning. The main part of this article is a discussion of problem-based learning in mathematics implemented in the fourth grade of SDN Antasan Besar 1 Banjarmasin. The implementation of the Problem-based learning model includes orientation to the problem, organizing students, guiding investigations, developing and presenting results and analyzing and evaluating the process and results of problem solving. Based on the results of the learning analysis carried out, it shows that problem-based mathematics learning goes well in elementary schools, problem-based mathematics learning can improve the quality of learning and improve student learning outcomes in elementary schools. Based on the results of the study, problem-based learning in mathematics is highly recommended in grade four elementary schools.
References
Afriani, D., & Prastitasari, H. (2023). Meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa muatan matematika menggunakan model BEST di kelas IV SDN Antasan Besar 1 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Sosial dan Konseling, 1(3), 570–581.
Hatimah, H., & Prastitasari, H. (2023). Meningkatkan aktivitas dan hasil belajar peserta didik pada muatan IPA menggunakan model GREAT. Jurnal Pendidikan Sosial dan Konseling, 1(3), 694–708.
Hotimah, H. (2020). Penerapan metode pembelajaran problem based learning dalam meningkatkan kemampuan bercerita pada siswa sekolah dasar. Jurnal Edukasi, VII(03), 5–11.
Isma, T. W., Putra, R., Wicaksana, T. I., Tasrif, E., dan Huda, A. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Problem Based Learning(PBL). Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran,6(1): 155-164.
Kamil, P. M. (2018). Perbedaan hasil belajar siswa pada materi sistem pencernaan pada manusia dengan menggunakan media Power Point dan media torso. Jurnal Pendidikan Biologi, 3(24), 64–68.
Khaesarani, I. R. (2021). Studi Kepustakaan Tentang Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Wahana Matematika dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, dan Pembelajarannya, 15(3), 37-49.
Khulsum, U., & Prastitasari, H. (2023). Penerapan model ragam taktik untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada materi pengukuran berat benda di kelas II SDN 5 Guntung Manggis. Jurnal Pendidikan Sosial dan Konseling, 1(3), 709–719.
Kurniawati, K., Santoso, S., & Utomo, S. (2021). The effect of snowball throwing and problem based learning models on students’ social science learning motivation at grade IV Sunan Ampel Demak cluster. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 5(4), 1102.
Mareti, J. W., Herlina, A., & Hadiyanti, D. (2021). Model problem based learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar IPA siswa. Jurnal Elementaria Edukasia, 4(1), 31–41.
Moleong, L. J. (2012). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Nasriani. (2022). Efektifitas pembelajaran daring pada masa pandemi Covid-19 di MTs Negeri 2 Tolitoli. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2501–2509.
OECD. (2019). Pendidikan di Indonesia belajar dari hasil PISA 2018. Pusat Penilaian Pendidikan Balitbang KEMENDIKBUD.
Prastitasari, H. (2018). Pengembangan bahan ajar berdasarkan pendekatan kontekstual berbasis lingkungan sungai pada materi bangun datar siswa kelas IV SD (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).
Prastitasari, H., Qohar, A., & Sa’dijah, C. (2018). Pengembangan bahan ajar berdasarkan pendekatan kontekstual pada materi bangun datar untuk siswa kelas IV. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(12), 1599–1605.
Prastitasari, H. (2019). Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Kontekstual. In Prosiding Seminar Nasional PS2DMP ULM (Vol. 5, No. 1, pp. 83-88).
Prastitasari, H. (2020). Hambatan autentik asesmen dalam proses pembelajaran daring di sekolah dasar. Seminar Nasional Kolaborasi PGSD, Magister Manajemen Pendidikan, PG PAUD, dan Magister PG PAUD Universitas Lambung Mangkurat.
Prastitasari, H., Fitria, M., Jumadi, J., Sunarno, S., Annisa, M., & Prihandoko, Y. (2022). Peningkatan prestasi matematika siswa sekolah dasar dengan menggunakan kombinasi model pembelajaran PBL, SR, dan QOD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1792–1804.
Prastitasari, H., Prastitasari, H., Isnani, N. M., Jumadi, J., Sari, D. D., & Wardhani, I. S. K. (2022). Minat belajar matematika siswa di masa pandemi Covid-19 ditinjau dari perspektif gender. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(3), 849–861.
Prastitasari, H., Prastitasari, H., Jumadi, J., Marhamah, E., Purwanti, R., & Sari, R. (2022). Penggunaan model pairing untuk meningkatkan motivasi, aktivitas, dan hasil belajar matematika siswa sekolah dasar pada materi geometri. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 276–288.
Prihandoko, Y., Prastitasari, H., Kurahmah, T., Fendrik, M., & Istianah, T. N. (2023). Implementation of the PREMIER model based on river area to improve fourth-grade students’ mathematical problem-solving ability. Journal of Teaching and Learning in Elementary Education, 6(1), 27–38.
Sakerani, S., Prastitasari, H., & Purwanti, R. (2022). Development of wetland-based teaching materials to improve English vocabulary, reading literacy skills, early childhood numeracy and elementary school. International Journal of Social Science and Human Research, 5(9).
Sakerani, S., Prastitasari, H., & Fadillah, M. H. (2023). Development of wetland-based pop-up book to improve English vocabulary and numeracy literacy skill in kindergarten. International Journal of Social Science and Human Research, 6(9), 5772–5778. https://doi.org/10.47191/ijsshr/v6-i9-56
Sofyan, H., Wagiran, Komariah, K., & Triwiyono, E. (2017). Problem Based Learning dalam Kurikulum 2013.
Suprihatin, S. (2017). Penggaruh Model Pembelajaran Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Studi Masyarakat Indonesia Mahasiswa. PROMOSI: Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi (e-Journal), 5(1).
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003). Demographic Research, 49(0), 1–33.
Wati, M., & Prastitasari, H. (2023). Meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika materi pengukuran sudut menggunakan model Prisma pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Sosial dan Konseling, 1(3), 495–504.
Siswanto, R., Sugiono, S., & Prasojo, L. (2018). The development of management model program of vocational school teacher partnership with business world and industry word (DUDI). Jurnal Ilmiah Peuradeun, 6(3), 365–384. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v6i3.322
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Herti Prastitasari, Yogi Prihandoko, Jumadi Jumadi, Sunarno Sunarno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

1.png)