THE EFFECT OF PRICE ON THE PURCHASE DECISION OF VIRTUAL GOODS IN ONLINE GAME APPLICATIONS MODERATED BY LIFESTYLE
Abstract
The research was aims to determine 1) how the impact of prices on purchasing decisions, 2) whether lifestyle strengthens the effect of prices on purchasing decisions virtual goods in online games app. The type of research that is used is quantitative research which uses a sampling technique that is purposive sampling with 115 respondents. The data was collected by distributing questionnaires via a google form. This study uses the data analysis techniques MRA (Moderated Regression Analysis). The results of this study prove that 1) prices have a positive impact on the purchase decision of virtual goods in online games app, 2) lifestyle strengthens the effect of prices on purchase decision virtual goods in online games app.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Achidah, N. (2016). Pengaruh Promosi, Harga, dan Desain Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Mio GT. Journal Of Management, 2.
Agatha, M. (2019). Analisis Pengaruh Harga Terhadap Keputusan Pembelian Batik Barong Gung Tulungagung. jurnal.stkippgritulungagung, 27-35.
Alfianto, R. (2020, Juli 1). Tren Industri Game di Indonesia Diklaim Meningkat Selama Pandemi. Diambil kembali dari Jawapos: https://www.jawapos.com/hobi-kesenangan/01/07/2020/tren-industri-game-di-indonesia-diklaim-meningkat-selama-pandemi/
Bastian. (2015). Pengaruh Kompetensi Karakter, Nilai Virtual Item dan Kepuasan Game terhadap Intensi Pembelian Virtual Item dalam Game Online "DOTA II". journal.uny.ac.id.
Hahn, F. E., & Mangun, K. G. (2002). Beriklan dan Berpromosi Sendiri. Jakarta: PT. Grasindo.
Hamari, J. (2015). Why do people buy virtual goods? Attitude toward virtual good. International Journal of Information Management, 299-308.
Hartati, A. S., Hurriyati, R., & Widjajanta, B. (2016). Gaya Hidup Konsumen Dalam Pengambilan Keputusan Pembelian. Journal of Business Management Education, 57-64.
Haryanto, A. T. (2020, Februari 20). Riset: Ada 175,2 Juta Pengguna Internet di Indonesia. Diambil kembali dari inet.detik.com: https://inet.detik.com/cyberlife/d-4907674/riset-ada-1752-juta-pengguna-internet-di-indonesia
Hasanah, K. (2016). Hijabers Community, Gaya hidup Sebagai Moderasi dan Keputusan Pembelian di Galeri Elzatta Madiun. Jurnal Ilmu Ekonomi, Manajemen, dan Akutansi EKOMAKS, 14-22.
Ho, A. (2014). The value of being powerful or beautiful in games - how game design affects the value of virtual items. The Computer Games Journal, 54-61.
Ho, C. H., & Wu, T. Y. (2012). Factors Affecting Intent to Purchase Virtual Goods in Online Games. International Journal of Electronic Business Management, 204-212.
Irawati, N., Sembiring, K. F., & Lubis, A. T. (2020). The Impact of Life Style and Social Media on Purchasing Decisions in B-One Cafe, Medan. International Journal of Research and Review, 32-40.
Kasanti, N., Wijaya, A., & Suandry. (2019). Pengaruh Harga dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Safety Merek Proguard pada PT AIM Safety Indonesia. AJIE - Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship, 43-51.
Korowa, E. (2018). Pengaruh Kelengkapan Produk Dan Harga Terhadap Pembelian Ulang Konsumen (Studi Kasus Freshmart Bahu Manado). Jurnal Administrasi Bisnis, 6.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Prinsip-prinsip pemasaran (12 ed.). Jakarta: Erlangga.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Manajemen Pemasaran (12th ed.). Jakarta: Erlangga.
Muhajirin, K. (2018). Pengaruh Gaya Hidup Terhadap Minat Beli Konsumen Dalam Berbelanja Online (Studi Kasus Pada Mahasiswa STIE BIMA). Jurnal AKRAB JUARA, 113-122.
Newzoo. (2019, Desember 20). Insights into the Indonesian Games Market. Diambil kembali dari newzoo.com: https://newzoo.com/insights/infographics/insights-into-the-indonesian-games-market/
Oktavenia, K. A. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Handphone Nokia Dengan Citra Merek Sebagai Pemediasi. E-Jurnal Manajemen Unud.
Peter, J. P., & Olson, C. J. (2013). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. Jakarta: Salemba Empat.
Sumarwan, U. (2011). Perilaku Konsumen Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran. Bogor: Ghalia Indonesia.
Sutrisno, F. R. (2020). Pengaruh Iklan, Lingkungan Sosial dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Item Game Mobile Legends Pada Mahasiswa STIESIA Surabaya. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen, 3.
Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa (1st ed.). Andi Offset.
Wardani, D. A. (2016). Studi Mengenai Keputusan Pembelian Jasa Wedding and Event Organizer (Studi kasus di Mahkota Wedding and Event organizer Semarang.
Widayat. (2004). Metode Penelitian Pemasaran, Aplikasi Software SPSS. UMM.
Wijaya, D. (2017). Pengaruh Motivasi dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian. ejournal.bsi, 79-88.
DOI: https://doi.org/10.26618/jeb.v17i2.6479
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Jurnal Ekonomi Balance
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.