Examining the Economic Impact of the Massage & SPA Business in Batam through Social Media Analysis

Cristina Cristina, Jeffrey Andelson, Jesson Lim

Abstract


This study investigates the economic impact of the Massage & SPA business in Batam by leveraging social media analysis. The research aims to assist small and medium enterprises (SMEs) in enhancing their branding strategies through platforms like Instagram. Using qualitative methods including interviews, observations, and documentation, the study identifies key areas where researchers can aid in business growth. The findings reveal that the strategic use of social media significantly boosts the visibility and customer engagement of Massage & SPA businesses. Timely financial support and flexible repayment options have effectively reduced default rates and promoted business scalability. However, limitations exist due to the lack of pre-financing condition data of SMEs, requiring cautious interpretation of results. The study underscores the continuous growth of outstanding performance annually and the positive outcomes for fund recipients. Recommendations for the businesses include increasing social media activity and expanding to additional platforms to reach a broader audience.

Full Text:

PDF

References


Fauzi, V. P. (2016). Pemanfaatan Instagram sebagai Social Media Marketing ER-Corner Boutique dalam Membangun Brand Awareness di Kota Pekanbaru.

Fitri, M. M. (2018). ANALISIS PEMBENTUKAN CITRA SPA (SOLUS PER AQUA) SEBAGAI PUSAT KEBUGARAN (Studi Kasus Pada Taman Sari Royal Heritage Spa).

Irwanti, D. (2019). Evaluasi Beban Kerja Spa Terapis Di Legian Kuta-Bali.

Jubaedah, L. (2018). ANALISIS PREFERENSI KONSUMSI DALAM MEMBELI RATUS (STUDI KASUS PADA MASYARAKAT JOGYAKARTA DAN DKI JAKARTA).

Kusumasari, D. (2019). Makna Teks Ujaran Kebencian pada Media Sosial.

Marlena, F. (2019). PENGARUH PIJAT (MASSAGE) TERHADAP PERUBAHAN INTENSITAS NYERI REMATIK PADA LANSIA DI DESA KERTAPATI PUSKESMAS DUSUN CURUP BENGKULU UTARA.

Nugroho, W. A. (2022). EFEK THAI MASSAGE TERHADAP PENURUNAN TINGKAT KELELAHAN, TEKANAN DARAH, DAN FREKUENSI NADI.

Nursanti, S. (2020). Pendekatan Marketing Mix pada Penjualan Online melalui Media Sosial: Studi Kasus @heaven_lightsbyzb.

Pasla, P. (2020). Persepsi Masyarakat Surabaya Terhadap Spa Sebagai Sarana Perawatan Kesehatan, Kebugaran Dan Kecantikan.

Prameswari, M. S. (2018). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT KONSUMEN PADA BODY SPA DENGAN KOSMETIKA BERBAHAN GREEN TEA DI ALESYA SALON DAN SPA MUSLIMAH SURABAYA.

Purbohastuti, A. W. (2017). Efektifitas Media Sosial sebagai Media Promosi.

Qadri, A. (2021). Efektifitas Media Sosial sebagai Media Pemasaran Polibatam Press.

Rizal, V. Z. (2019). Komunikasi Pemasaran Media Sosial InstagramPada Toko Kue Selebriti Bandung Makuta (@Bandungmakuta)Terhadap Kesadaran Merek.

Sunni, M. F. (2023). Komunikasi Sosial dalam Media Sosial (Kajian Etika Komunikasi Remaja di Media Sosial).

Wiriawan, O. (2023). Implementasi Konsep Spa Terapi Kesehatan dan Kecantikan untuk Menjaga Kebugaran Jasmani Masyarakat Desa.

Yuniarsih, N. (2023). Sediaan Bodyscrub Dengan Bahan Alam Sebagai Exfoliating: Literature Riview.




DOI: https://doi.org/10.26618/jeb.v20i1.15306

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Ekonomi Balance

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats

Flag Counter