PERAN SUPERVISI AKADEMIK DALAM MENINGKATKAN PROFESIONALISME GURU MTS TMI PUTRA AL-AMIEN PRENDUAN

Namlul Wadi

Abstract


This research discusses the importance of discipline in daily life, especially regarding Arabic language discipline in an educational environment. Discipline is an integral part of life, especially in schools and Islamic boarding schools. The study explores the implementation and influence of Arabic language discipline on fifth-grade female students at DIA A TMI Putri Al-Amien Prenduan Sumenep Madura. The research method used a qualitative approach with a case study and involved observation, interviews, and documentation. The results indicate that academic supervision, especially in Arabic language teaching, plays an important role in improving teacher professionalism and Arabic language discipline among female students. Supporting factors include motivation from the school principal and supportive facilities, while inhibiting factors include differences in teacher abilities and a shortage of supervisors. The research results show that the appropriate role of academic supervision and a supportive educational environment contribute to the formation of strong Arabic language discipline and positive influences on the daily lives of female students.

Full Text:

PDF

References


Bogdan, R., & Taylor, J. S. (2001). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakary.

Elly, R. (2017). Hubungan Kedisiplinan Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V DI SD NEGERI 10 Banda Aceh. Pesona Dasar: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Humaniora, 3(2).

Fatoni, A. (2006). Metodologi Penelitian dan Tehnik Penyusunan Skripsi. PT. Rinekha Cipta.

Haniya. (2016). Pengelolaan Lingkungan Bahasa Arab Dalam Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Arab Santriwati Pondok Pesantren Tarbiyatul Mu’allimien Al-Islamiyah (TMI) Putri Al-Amien Prenduan Sumenep Madura [Tesis]. UIN Sunan Kalijaga.

Hurlock, E. (1993). Perkembangan Anak. Erlangga.

Ilahi, R. (2023). Faktor Pendukung Semangat Guru [Wawancara].

Jauhari, KH. M. I. (2021). TMI Tarbiyatul Mu’allimien Al-Islamiyah, Apa, Siapa, Mana, Kapan, Bagaimana, dan Mengapa? (ketujuh). Mutiara Press.

Khattab, S. (2023a). Faktor Pendukung Konsisten Guru Mengajar [Wawancara].

Khattab, S. (2023b). Faktor Penghambat Pembelajaran [Wawancara].

Khattab, S. (2023c). Program Monitoring Supervisor Mingguan

[Wawancara].

Masaong, Abd. K. (2012). Supervisi Pembelajaran Dan Pengembangan Kapasitas Guru. Alfabeta.

Moleong, L. J. (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rosda.

Mun’im, M. A. (2021). Metodologi Penelitian Untuk Pemula. PUSDILAM.

Nasrun. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Motivasi Kerja Dan Kinerja Guru. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 1(2).

Nurwahyudin, N., & Supriyanto, S. (2021). Strategi Penanaman Karakter Disiplin Santri. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 7(1).

Sari, W. A. (2018). Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru. Jurnal Manajemen, 3(1).

Syahreza, K. (2010). Upervisi Akademik Sebagai Sarana Peningkatan Kinerja Guru Sosiologi Dalam Kegiatan Belajar Mengajar (KBM). DIMENSIA: Jurnal Kajian Sosiologi, 4(1).

Syamhadi, Moh. (2023a). Faktor Penghambat Pembelajaran [Wawancara].

Syamhadi, Moh. (2023b). Supervisi Akademik dengan Profesionalisme Guru Bahasa Arab [Wawancara].

Wahyu, V. M. (2019). Penerapan Reward dan Punishment Sebagai Strategi Pembinaan Disiplin Santri Kelas XII di Pondok Pesantern DAARUL RAHMAN Jakarta [Skripsi]. UIN Syarif Hidayatullah.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.