EFEKTIVITAS PENGGUNAAN QUICK RESPONSE CODE INDONESIAN STANDARD (QRIS) SEBAGAI METODE PEMBAYARAN NONTUNAI BUS TRANS MAMMINASATA
Abstract
Indonesian Standard (QRIS) as a non-cash payment method on the Trans Mamminasata Bus in
Makassar City. This research uses qualitative methods, with a qualitative descriptive research
type where data collection techniques are carried out through observation, interviews and
documentation. The research results show that (a) the accuracy of the program targets shows
that the use of QRIS is still less effective in targeting the general public and all users of Teman
Bus services. (b) socialization of the program, showing that it is almost effective because it is
not only carried out directly. (c) program objectives, indicating that payments via the
Indonesian Standard Quick Response Code (QRIS) aim to make it easier for passengers. (d)
program monitoring, showing that the monitoring carried out is almost effective but there are
still many people who do not know whether there is monitoring carried out by parties related to
Friends of the Bus.
Full Text:
PDFReferences
Akma, F., Rawdoh, M., Mardhiyyah, N., Hikmawati, R., & Al Tahtawi, A. R. (2021). Sistem Tracking Bus Kota Dengan Integrasi Pembayaran E-Money. Seminar Nasional Energi, Telekomunikasi Dan Otomasi (SNETO), pp. 73– 80.
Aksa, S. K., & Arief, R. (2022). Analisis Pelayanan Transportasi Massal Dalam Memenuhi Perjalanan Masyarakat di Wilayah Mamminasata (Studi Kasus: Teman Bus Trans Mamminasata di Kota Makassar). Journal of Urban Planning Studies, 2(2), pp. 163–170.
Arif, A., Sukuryadi, S., & Fatimaturrahmi, F. (2019). Pengaruh Ketersediaan Sumber Belajar di Perpustakaan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu Smp Negeri 1 Praya Barat. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 1(2).
Bastaman, K., Nawawi, A., & Taharudin, T. (2020). Efektivitas Program Desa Migran Produktif (DESMIGRATIF) Pada Dinas Tenaga Kerja dan Transmigrasi Kabupaten Subang. The World of Public Administration Journal, 2(2).
BPS kota Makassar. (2022). Jumlah Penduduk Menurut Kecamatan dan Jenis Kelamin di Kota Makassar (Jiwa), 2020-2022. Retrieved from Badan Pusat Statistik website: https://makassarkota.bps.go.id/ind icator/12/72/1/jumlah-pendudukmenurut-kecamatan-dan-jeniskelamin-di-kota-makassar.html
Febriani, E., Razak, A. R., & Malik, I. (2022). Efektivitas Pengawasan Balai Besar Pengawas Obat Dan Makanan (Bbpom) Dalam Peredaran Kosmetik Berbahaya Di Kota Makassar. Kajian Ilmiah Mahasiswa Administrasi Publik (KIMAP), 3(2), pp. 473–485.
Hanina, A. (2021). Efektivitas Penggunaan QRIS Pada Transaksi Penjualan Potato Life di Roxy Jember (Skripsi, Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq, Jember)
Indrayani, F. K. (2014). Efektivitas Program Keluarga Harapan di Desa Sugihwaras Kecamatan Saradan Kabupaten Madiun. Publika, 2(3).
Jibril, A. (2017). Efektivitas Program Perpuseru di Perpustakaan Umum Kabupaten Pamekasan. Jurnal Universitas Airlangga, 6(2), pp. 1–8.
Lesmana, R. H., & Widiyarta, A. (2022). Efektivitas Quick Response Code Indonesian Standard Sebagai Metode Pembayaran Nontunai Suroboyo Bus. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(4), pp. 2260-2268.
Mansur, J. (2021). Implementasi Konsep Pelaksanaan Kebijakan Dalam Publik. At-Tawassuth: Jurnal Ekonomi Islam, 6(2), pp. 324–334.
Marzuki, R. (2022). 1,7 Juta Kendaraan di Makassar, Penduduknya 1,5 Juta. Retrieved from harian fajar website: https://harian.fajar.co.id/2022/03/ 21/17-juta-kendaraan-dimakassar-penduduknya-15-juta/
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
_____
Menara Iqra Lantai 5 Universitas Muhammadiyah Makassar
Jalan Sultan Alauddin Nomor 259
Kota Makassar - Sulawesi Selatan