PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MATERI IPA

Puja Windari, Mochamad Guntur

Abstract


The objects around us have unique properties and characteristics. By understanding the properties of objects, we can properly study the natural phenomena that occur around us. Even though there are only three forms of matter, all three of them can experience changes in form in different ways. This study aims to assess how elementary school kids learn utilizing the Project Based Learning (PJBL) paradigm in the learning process of changing the shape of objects in elementary schools. The Independent Sample T-Test employed as a research approach in this study the results of the research show that each object has a different material in its composition. With different calculation since the value is more than 0.05 and there is no difference in the findings and Sig between the experimental class and the control class, it may be concluded that the data are not different. Differences in the constituent materials cause the properties and shape of objects to change due to heating, combustion, temperature changes, rust, and decay. The results of the study confirm that the use of the PJBL model in material changes in the shape of objects can raise the standard of instruction in the control and experimental classes and provide a more meaningful learning process for students.


Keywords


Changes objects, PJBL, and Learning Processes.

Full Text:

PDF

References


Darmawan Harefa, S. M. (2020). Teori Pengenalan Ilmu Pengetahuan Alam Pada Anak Usia Dini. PM Publisher.

Efbertias Sitorus, J. H. (2022). Pengantar Pengetahuan Lingkungan . Yayasan Kita Menulis.

Fitria, Y. (2020). Ekoliterasi dalam Pembelajaran Kimia dan Biologi Pendidikan Dasar. Sleman: Penerbit Deepublish.

Ika Ari Pratiwi, S. D. (2018). Peningkatan Kemampuan Kerjasama Melalui Model Projectbased Learning (Pjbl) Berbantuan Metode Edutainment Pada. Jurnal Refleksi Edukatika, 178-182.

Joni Wilson Sitopu, H. S. (2022). Aplikasi Pembelajaran Digital. Yasasan Kita Menulis.

Mila Fitri Nuraini, S. A. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Perubahan Wujud Benda Bagi Siswa. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 34-40.

Muhamad Ihsan Syahaf Nasution, H. S. (2022). Rahmah El Yunusiyah: Tokoh Pembaharuan Pendidikan Di Kalangan. Mukadimah : Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu Sosial, 277-284.

Negara, I. M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Dapat Meningkatkan Hasil Belajar Teknik Pengambilan Gambar Siswa Kelas Xii Mm 1 Smk N 1 Mas Ubud Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2017/2018. Widyadari Jurnal Pendidikan , 81-91.

Salma Nuryana, L. S. (2021). Implementasi Metode Pembelajaran Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasilbelajar Ipa Siswakelas Vi Materi Tata Suryadi Mi Nutamrinus Shibyan Pladen. Yasin: Jurnal Pendidikan dan Sosial Budaya, 284-295.

Siregar, P. S. (2017). Pembelajaran IPA Sekolah Dasar . Sleman: Penerbit Deepublish.

Sutji Muljani, A. P. (2022). Rancangan Pembelajaran Berkarakteristik dan Inovatif Abad 21 pada Materi Gelombang dengan Model Pembelajaran Discovery Learning. Cakrawala Jurnal PendidikanSpecial Issue for Pedagogy Education 2022, 215-221.

Ika Ari Pratiwi, S. D. (2018). Peningkatan Kemampuan Kerjasama Melalui Model Projectbased Learning (Pjbl) Berbantuan Metode Edutainment Pada. Jurnal Refleksi Edukatika, 178-182.

Joni Wilson Sitopu, H. S. (2022). Aplikasi Pembelajaran Digital. Yasasan Kita Menulis.

Muhamad Ihsan Syahaf Nasution, H. S. (2022). Rahmah El Yunusiyah: Tokoh Pembaharuan Pendidikan Di Kalangan. Mukadimah : Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu Sosial, 277-284.

Negara, I. M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Dapat Meningkatkan Hasil Belajar Teknik Pengambilan Gambar Siswa Kelas Xii Mm 1 Smk N 1 Mas Ubud Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2017/2018. Widyadari Jurnal Pendidikan , 81-91.

Salma Nuryana, L. S. (2021). Implementasi Metode Pembelajaran Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasilbelajar Ipa Siswakelas Vi Materi Tata Suryadi Mi Nutamrinus Shibyan Pladen. Yasin: Jurnal Pendidikan dan Sosial Budaya, 284-295.

Sutji Muljani, A. P. (2022). Rancangan Pembelajaran Berkarakteristik dan Inovatif Abad 21 pada Materi Gelombang dengan Model Pembelajaran Discovery Learning. Cakrawala Jurnal PendidikanSpecial Issue for Pedagogy Education 2022, 215-221.

Dr. Muhammad Yaumi, M. M. (2017). Reformasi Sistem Pendidikan Di Indonesia Suatu Refleksi Kritis Menuju Perbaikan Kualitas. 1-16.

Herlina, V. (2019). Panduan Praktis Mengelola Data Kuesioner Menggunakan SPSS. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Muhamad Ihsan Syahaf Nasution, H. S. (2022). Rahmah El Yunusiyah Tokoh Pembaharuan Pendidikan Di Kalangan. Mukadimah: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu Sosial , 277-284.

Rahmawati. (2019). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa kelas iv pada materi benda dan sifatnya melalui penerapan metode eksperimen (Penelitian Tindakan Kelas di MI Al-Islamiyah Jakarta Selatan). Indonesian D space Grup 1-85.

Riska Fitriyani, S. H. (2017). Pengaruh Model Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains Pada Materi Kelarutan. Inovasi Pendidikan Kimia 1-14.




DOI: https://doi.org/10.26618/jkpd.v8i1.9694

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Puja Windari, Mochamad Guntur

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.