Analisis Korelasi Instagram @ui_makassar dan Penyebaran Informasi Akademik dan Non-Akademik

Penulis

  • Khusnul Ramdhaniah Universitas Islam Makassar
  • Raidah Intizar Universitas Islam Makassar

DOI:

https://doi.org/10.26618/reb6tf78

Kata Kunci:

information dissemination, instagram, students

Abstrak

This study aims to analyze the relationship between the use of Instagram @ui_makassar and the dissemination of academic and non-academic information among students of Universitas Islam Makassar. Using descriptive quantitative method, data were collected through questionnaires from 365 respondents selected by simple random sampling. The simple linear regression test results showed a positive and significant correlation between the two variables, with a coefficient value of 0.717 and a significance of 0.000 (p < 0.05). This finding indicates that the more active the use of campus Instagram, the more effective the dissemination of information to students. This study confirms the importance of optimizing social media as a strategic communication channel in higher education and contributes to the study of digital communication in the academic environment.

 

Referensi

Basuki, A. T. (2018). Regresi Logistik Biner. Jurnal Pendidikan MIPA, 7(2), 9. https://ekonometrikblog.files.wordpress.com/2017/02/regresi-logistik-biner.pdf

Berlianti, D. F., Abid, A. Al, & Ruby, A. C. (2024). Metode Penelitian Kuantitatif Pendekatan Ilmiah untuk Analisis Data. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(3), 1861–1864.

Darwin, M., Mamondol, M. R., Sormin, S. A., Nurhayati, Y., Tambunan, H., Sylvia, D., Adnyana, I. M. D. M., Prasetiyo, B., Vianitati, P., & Gebang, A. A. (2021). Metode penelitian pendekatan kuantitatif (T. S. Tambunan (ed.); Issue June). PENERBIT MEDIA SAINS INDONESIA.

Islami, I. P. (2021). Pengaruh Electronic Commerce (E-commerce) Terhadap Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Di Kecamatan Bekasi Utara. Repository STIE Indonesia, 4, 8. http://repository.stei.ac.id/id/eprint/5842%0Ahttp://repository.stei.ac.id/5842/10/BAB II .pdf

Isnaini, M., Sofwan, M., & Habibi, A. (2023). Pendekatan Uses And Gratification Theory pada Penerapan Teknologi Informasi dan Komunikasi di Sekolah Dasar. Journal on Education, 05(04), 13647–13655.

Julyanti, D. (2021). Pengaruh Daya Tarik Pesan Instagram @driveinsenja terhadap Pengambilan Keputusan Menonton. Digilib UIN Surabaya, 15(2), 6–18.

Karunia H, H., Ashri, N., & Irwansyah, I. (2021). Fenomena Penggunaan Media Sosial : Studi Pada Teori Uses and Gratification. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 3(1), 92–104. https://doi.org/10.47233/jteksis.v3i1.187

Kemp, S. (2024). Digital 2024: Indonesia. Datareportal.https://datareportal.com/reports/digital-2024-indonesia

Luthfi, M., & Mubarak, M. T. (2023). Efektivitas Instagram Sebagai Media Informasi Pondok Modern Darul Hijrah Putra Martapura.

Mailin, Rambe, G., Ar-Ridho, A., & Candra. (2015). Teori Media/Teori Difusi Inovasi. 6.

Malacopo, M. S., & Andriansyah, A. (2023). Pengaruh Konten Viral Avoskin Pada Media Sosial Tiktok Terhadap Perilaku Konsumtif Bagi Pengguna Tiktok Di Kota Makassar. Journal of Communication Sciences (JCoS), 5(1), 42–53. https://doi.org/10.55638/jcos.v5i1.379

Munandar, D. I. (2022). Efektivitas Penggunaan Akun Instagram @Hasanuddin_univ Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Mahasiswa Univeristas Hasanuddin. 9, 356–363.

Pratiwi, M. R., Indrayani, H., & Amalia, S. (2020). Optimasi Pola Pengasuhan Digital dalam Pemenuhan Kebutuhan Informasi. Expose: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 76. https://doi.org/10.33021/exp.v3i1.1012

Rachma, E. A., Eryadini, N., & Youhanita, E. (2022). Analisis Efektivitas Penggunaan Media Sosial Dalam Mendukung Pembelajaran Kolaboratif di UNIPA Kampus Lamongan. JKIP : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 3(1), 76–82.

Rahma, F. (2021). Teori Used and Gratification: Konsep dan Lima Asumsi Dasar. Gramedia Blog.https://www.gramedia.com/literasi/teori-usedandgratification/?srsltid=AfmBOooofx7a89J5S01vx1sa8KgrCehD1aGU9u0MY3Xln-gb8RfcWdB0

Roflin, E., & Zulvia, F. E. (2021). Kupas Tuntas Analisis Korelasi. Penerbit NEM. https://books.google.co.id/books?id=SAc7EAAAQBAJ

Sahid, M. (2023). Penggunaan Media Sosial Dalam Peningkatan Pendaftar Mahasiswa Baru. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(8), 7417–7428.

Sihombing, P. S. H. (2020). Analisis Efektivitas Penyebaran Informasi Pendidikan di Universitas Internasional Batam Melalui Media Sosial. Journal of Information System and Technology, 04(04), 19–33. https://journal.uib.ac.id/index.php/joint/article/view/1281

Syaputra, A. (2022). Implementasi Metode Random Sampling Pada Animasi Motion Grapich Herbisida Dan Fungisida. Jurnal Sisfokom (Sistem Informasi Dan Komputer), 11(2), 142–147. https://doi.org/10.32736/sisfokom.v11i2.1370

Yusuf, R. I., & Hamdi, A. (2021). Efek Interaksi Penggunaan Media Sosial dan Pengetahuan Kesehatan Reproduksi terhadap Perilaku Seksual Beresiko Remaja The Interaction Effect of Social Media Use and Reproductive Health Knowledge on Adolescent Sexual Risky Sexual Behavior. Jurnal_Pekommas, 2(3), 35–46. https://doi.org/10.30818/jpkm.2021.2060304

Diterbitkan

2025-08-31

Terbitan

Bagian

Articles