The Effectiveness of Storytelling Method To Increase Language Development In Early Childhood

Ryan Hidayat Rafiola, Dian Anggraini, Vivi Nila Sari

Abstract


Language is an effective medium for children in establishing social communication. Children's language development is a combination of social interaction, emotional development, intellectual ability, as well as physical and motor development. Early education has an important role in developing children's potential. Teachers must be able to choose what methods are effective for developing language in children. This study aims to determine the effect of using the storytelling method on the development of language and language skills of early childhood. The research method used is an associative research type. Respondents in this study amounted to 30 children. Data collection techniques used by observation techniques, the research instrument used was an observation sheet in the form of an assessment rubric. The data analysis technique used a simple linear regression test. The results of the simple linear regression test showed that there was an effect of using the storytelling method on the development and language skills of early childhood. Children are able to speak fluently, word choice and sentence structure are also very good. The storytelling method can improve language development and skills in early childhood. Using the storytelling method can help improve language development and skills in early childhood.

Keywords


Storytelling; Language Development; Early Childhood

Full Text:

DOWNLOAD

References


Alam, S. K., & Lestari, R. H. (2019). Pengembangan Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Usia Dini dalam Memperkenalkan Bahasa Inggris melalui Flash Card. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.301

Alfin, J., & Pangastuti, R. (2020). Perkembangan Bahasa pada Anak Speechdelay. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development. https://doi.org/10.15642/jeced.v2i1.572

Aripradono, H. W. (2020). Penerapan Komunikasi Digital Storytelling Pada Media Sosial Instagram. Teknika. https://doi.org/10.34148/teknika.v9i2.298

Azhari, S. (2021). Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita Di Lembaga Paud Meraje Gune. WISDOM: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 181–197. https://doi.org/10.21154/wisdom.v2i2.3312

Darmawan, I. P. A., & Priskila, K. (2020). Penerapan Storytelling Dalam Menceritakan Kisah Alkitab Pada Anak Sekolah Minggu. Kurios. https://doi.org/10.30995/kur.v6i1.129

Devianty, R. (2017). Bahasa Sebagai Cerminan Budaya. Fakutas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan UIN SU Medan.

Fatimah, F., & Mahmuddin, M. (2021). MENINGKATKAN ASPEK BAHASA DALAM MEMAHAMI CERITA MENGGUNAKAN MODEL STORY TELLING DAN ROLE PLAYING DENGAN MEDIA WAYANG KERTAS. Jurnal Inovasi, Kreatifitas Anak Usia Dini (JIKAD). https://doi.org/10.20527/jikad.v1i2.4272

Fauziah, F., & Rahman, T. (2021). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita. Jurnal Kajian Anak (J-Sanak). https://doi.org/10.24127/j-sanak.v2i02.870

Friantary, H. (2020). Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.29240/zuriah.v1i2.2100

Hasbullah, M. (2020). Hubugan Bahasa, Semiotika dan Pikiran dalam berkomunikasi. Al-Irfan : Journal of Arabic Literature and Islamic Studies. https://doi.org/10.36835/al-irfan.v3i1.3712

Hasim, E. (2019). Perkembangan Bahasa Anak. Pedagogika, 9(2), 195–206. https://doi.org/10.37411/pedagogika.v9i2.87

Hastuti, S., & Neviyarni, N. (2021). Teori Belajar Bahasa. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.179

Hidayat, D. B., Muktadir, A. M., & Dharmayana, I. W. (2019). Efektivitas Metode Mendongeng (Storytelling) dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara dan Keterampilan Membaca Siswa (Sebuah Studi Kasus di SDN 55 Bengkulu Selatan). Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 2(2), 120–128. https://doi.org/10.33369/dikdas.v2i2.10582

Iswinarti, I., Asrini, H. W., Hasanati, N., & Kartono, R. (2020). Program Story Telling dengan Metode BERLIAN (Bercerita-ExpeRiential-LearnIng-ANak) untuk Menanamkan Moral pada Anak-anak. Altruis: Journal of Community Services. https://doi.org/10.22219/altruis.v1i2.12163

Lestari, T. (2021). Story Telling sebagai Sarana Perkembangan Bahasa pada Anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 1512–1515. Retrieved from https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/1128%0Ahttps://www.jptam.org/index.php/jptam/article/download/1128/1011

Maghfiroh, S., & Eliza, D. (2021). Perkembangan Bahasa Anak Usia 3 Tahun. Journal of Education Research. https://doi.org/10.37985/jer.v2i3.54

Marcela, R. A., Rozie, F., Guru, P., Anak, P., Dini, U., Keguruan, F., … Rozie, F. (n.d.). PENERAPAN METODE BERCERITA DALAM OPTIMALISASI BAHASA RESEPTIF ANAK USIA 5-5 TAHUN DI TK NEGERI 02 TENGGARONG tema dan cerita yang akan disampaikan , ( 5 ) guru bercerita kepada anak , ( 6 ) guru. 27–38.

Mayasari, D. (2017). Fungsi dan peran sintaksis bahasa Indonesia dalam rubrik deteksi harian Jawa Pos. Sastranesia.

Nurmadiah, N. (2016). STRATEGI PEMBELAJARAN ANAK USIA DINI. Al-Afkar : Jurnal Keislaman & Peradaban. https://doi.org/10.28944/afkar.v3i1.101

Priyoambodo, G. A. E., & Suminar, D. R. (2021). Hubungan Screen Time dan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini : A Literature Review. JURNAL SYNTAX IMPERATIF : Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan. https://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v2i5.119

Puspita, S. M., & Diana, A. (2021). PENINGKATKAN KEMAMPUAN BERCERITA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA FILM ANIMASI SISWA. JURNAL PESONA. https://doi.org/10.52657/jp.v7i2.1508

Putri, U. N., Sari, A., & Miswanto, M. (2022). Meningkatkan Kemampuan Literasi Sejak Dini Dengan Menggunakan Metode Mendongeng Kepada Guru Dan Orang Tua Siswa di PAUD Nusantara, Medan Polonia. TRIDARMA: Pengabdian Kepada Masyarakat (PkM). https://doi.org/10.35335/abdimas.v5i1.1833

Sari, S. Y., & Nofriadi, N. (2019). PEMBENTUKAN KARAKTER PADA ANAK USIA DINI. SMART KIDS: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini. https://doi.org/10.30631/smartkids.v1i2.50

Suhendi, E. T. (2017). Berbahasa, berpikir, dan peran pendidikan bahasa. Proceedings Education and Language International Conference.

Sulaiman, F. A. (2017). Pengembangkan Kemampuan Bahasa dan Sosial Anak melalui Penerapan Pendekatan Pembelajaran Beyond Center and Circle Time (BCCT). Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio.

Wahyundari, N. W. S., & Handayani, D. A. P. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Lisan pada Anak Usia Dini Melalui Media Gambar Berseri. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha. https://doi.org/10.23887/paud.v9i2.36877

Wardasari, N.-, Laturrakhmi, Y. F., & Illahi, A. K. (2021). Strategy Analysis of Storytelling in Communicating Marriage Age Maturity Program in The Society. Jurnal Komunikasi. https://doi.org/10.24912/jk.v13i2.11093

Yolanda, W., & Muhid, A. (2022). EEfektivitas Metode Belajar StoryTelling untuk Meningkatkan Sosio-Emosional Anak Pandemi COVID-19 : Literature Review. Yaa Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 21–32. Retrieved from https://doi.org/10.24853/yby.v6i1.9547

Yulia Indah Firyati, Een Y Haenillah, S. (2009). STORY TELLING MENINGKATKAN PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA DINI Yulia. 2009(Icte), 3–5.




DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v7i3.8140

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JED (Jurnal Etika Demokrasi)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.