The Implementation Of Character Education In Indonesian Language Learning For Class Va Students At Sd Inpres Parangrea, Bajeng District, Gowa Regency, South Sulawesi

Muhammad Akhir

Abstract


This study aims to describe the implementation of character education and describe the inhibiting and supporting factors for implementing character education in Indonesian language learning in-class VA students at SD Inpres Parangrea, Bajeng District, Gowa Regency, South Sulawesi. This type of research is qualitative research. The results showed that the character values obtained from the students were religious, tolerant, disciplined, hard-working, independent, creative, curious, fond of reading, friendly/communicative, and responsible. With the implementation of character education in Indonesian language learning in-class VA students at SD Inpres Parangrea, Bajeng District, Gowa Regency, South Sulawesi, it can be carried out well and generally, taking actions such as 1). Learning planning, 2). Implementation of learning, 3). Learning evaluation. The inhibiting and supporting factors for the implementation of character education in Indonesian language learning for class VA students at SD Inpres Parangrea, Bajeng District, Gowa Regency, South Sulawesi. In comparison, the supporting factors of the implementation of character education in learning Indonesian in-class VA students at SDI Parangrea are 1). Teacher, 2). Character building at school.

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi pendidikan karakter dan mendeskripsikan faktor penghambat dan pendukung implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran bahasa Indonesia pada peserta didik kelas VA di SD Inpres Parangrea Kecamatan Bajeng Kabupaten Gowa Sulawesi Selatan. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai karakter yang diperoleh dari peserta didik yaitu religius, toleransi, disiplin, kerja keras, mandiri, kreatif, rasa ingin tahu, gemar membaca, bersahabat/komunikatif, dan tanggung jawab.  Dengan adanya implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran bahasa Indonesia pada peserta didik kelas VA di SD Inpres Parangrea Kecamatan Bajeng Kabupaten Gowa Sulawesi Selatan dapat terlaksana dengan baik dan secara garis besar yaitu dengan adanya tindakan seperti: 1). Perencanaan pembelajaran, 2). Pelaksanaan pembelajaran, 3). Evaluasi pembelajaran. Faktor penghambat dan pendukung implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran bahasa Indonesia pada peserta didik kelas VA di SD Inpres Parangrea Kecamatan Bajeng Kabupaten Gowa Sulawesi Selatan. Sedangkan faktor pendukung dari implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran bahasa Indonesia pada peserta didik kelas VA di SDI Parangrea adalah 1). Guru, 2). Pembinaan karakter di sekolah.


Keywords


Character Education, Learning, Indonesian Language, Students, Pendidikan Karakter, Pembelajaran, Bahasa Indonesia, Peserta Didik

Full Text:

DOWNLOAD

References


Akhdiah, Sabarti, Dkk. (1992). Bahasa Indonesia 1. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan

Akhir, Muhammad dan Junaedi. (2021). Budaya Karakter di Sekolah Dasar. Surabaya: CV. Kanaka Media

Akhir, M. (2017a). Penerapan Strategi Belajar Reciprocal Teaching terhadap Kemampuan Membaca pada Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 1(2), 30. https://doi.org/10.17509/ijpe.v1i2.9313

Akhir, M. (2017b). PENGEMBANGAN MATERI AJAR BAHASA INDONESIA BERBASIS KARAKTER [Universitas Negeri Makassar]. In Solid State Ionics. http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0167273817305726%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41467-017-01772-1%0Ahttp://www.ing.unitn.it/~luttero/laboratoriomateriali/RietveldRefinements.pdf%0Ahttp://www.intechopen.com/books/spectroscopic-analyses-developments-an

Akhir, M. (2016a). PENGEMBANGAN MATERI AJAR BAHASA INDONESIA BERBASIS KARAKTER PADA MAHASISWA UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MAKASSAR. In Juhansar & T. Widodo (Eds.), Proceedings of the 5th International Seminar on Quality and Affordable Education (Issue December, pp. 663–674). Universitas Teknologi Yogyakarta.

Akhir, M. (2016b). PENGEMBANGAN MATERI AJAR BAHASA INDONESIA BERBASIS KARAKTER PADA MAHASISWA UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MAKASSAR. International Seminar on Quality and Affordable Education | ISQAE, 663–674. www.uty.ac.id

Akhir, M., & Marwiah, M. (2021). Barrett Taxonomy Reorganization To Improve Students’ Intensive Reading Ability. Journal of Educational Science and Technology (EST), 7(1), 76–83. https://doi.org/10.26858/est.v7i1.16417

Amin, M., Rahim, A. R., & Akhir, M. (2021). KEEFEKTIFAN MEDIA VIDEO TUTORIAL TERHADAP PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS PROSEDUR SISWA KELAS VI SDN 143 INPRES LEKO KEEFEKTIFAN MEDIA VIDEO TUTORIAL TERHADAP PROSEDUR SISWA KELAS VI SDN 143 INPRES LEKO. JRIP: Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 1(2), 71–81.

Israpil, & Suardi. (2021). The Innovation and Creativity of Religious Moderation Learning Through Sociology Learning and Pancasila and Citizenship Education in Public Schools and Madrasas Gorontalo City. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 6(2), 232–242. https://doi.org/https://doi.org/10.26618/jed.v6i1.4692

Kanji, H., Nursalam, N., Nawir, M., & Suardi, S. (2019a). Evaluasi Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 4(2), 56–63. https://doi.org/10.26618/jed.v4i2.2386

Kanji, H., Nursalam, N., Nawir, M., & Suardi, S. (2020a). INTEGRATION OF SOCIAL CARE CHARACTERS AND MORAL INTEGRATIF ON SOCIAL SCIENCE LESSONS IN ELEMENTARY SCHOOL. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 12(2), 413–427. https://doi.org/10.35445/alishlah.v12i2.260

Kanji, H., Nursalam, Nawir, M., & Suardi. (2019b). Model Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahun Sosial di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa , 5(2), 104–115. https://doi.org/10.31932/jpdp.v5i2.458

Kanji, H., Nursalam, Nawir, M., & Suardi. (2020b). Supporting and Inhibiting Factors of Character Education in Learning Social Studies at Primary Schools. JED (Journal of Etika Demokrasi), 5(1), 1–14. https://doi.org/10.26618/JED.V5I1.2966

Keraf, Gorys. 1997. Komposisi: Sebuah Pengantar Kemahiran Bahasa. Ende Flores: Nusa Indah

Kurniawan, Syamsul. 2016. Pendidikan Karakter Konsepsi & Implementasi Secara Terpadu Di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi & Masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Nur, R., Suardi, Nursalam, & Kanji, H. (2021). Integrated Model of Character Education Development Based on Moral Integrative to Prevent Character Value Breaches. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(1), 107–116. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i1.272

Narwanti, Sri. 2012. Pendidikan Karakter Pengintegrasian 18 Nilai Pembentuk Karakter Dalam Mata Pelajaran. Yogyakarta: Familia

Nursalam, Nawir, M., Suardi, & Kanji, H. (2020). MODEL PENDIDIKAN KARAKTER PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI SEKOLAH DASAR (Vol. 1). CV. AA. RIZKY. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=8tUKEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA63&dq=buku+suardi+nursalam+pendidikan+karakter&ots=1A--g2fQs4&sig=zVhj4kYePdGJVf09G4l9nxFs-H4&redir_esc=y#v=onepage&q=buku suardi nursalam pendidikan karakter&f=false

Parera, J.D. (1996). Pedoman Kegiatan Belajar Mengajar Bahasa Indonesia. Jakarta: Gramedia

Sugono, Dedy. (2003). Buku Praktis Bahasa Indonesia 2. Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional

Suardi, Agustang, A., & Sahabuddin, J. (2020). MODEL KOLABORASI SOSIAL PENDIDIKAN KARAKTER DI SEKOLAH SWASTA KECAMATAN BISSAPPU KABUPATEN BANTAENG. PROSIDING SEMINAR DAN DISKUSI PENDIDIKAN DASAR, 1–11. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/psdpd/article/view/17769

Suardi, Nursalam, & Hasnah, K. (2021). The Integration Model of the Development of Student Religious Character Education Based on Integrative Morals in Higher Education. … (Journal of Etika Demokrasi), 6(1), 149–162. https://jurnal.unismuh.ac.id/index.php/jed/article/view/4692

Suardi, Nursalam, & Kanji, H. (2020). PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER: BERBASIS INTEGRATIF MORAL DI PERGURUAN TINGGI (Vol. 1). CV. AA. RIZKY. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=DOADEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=buku+suardi+nursalam+pendidikan+karakter&ots=aL1dBe9Ue3&sig=oMu7hsupROlXcDncIso8LdgI_Oc&redir_esc=y#v=onepage&q=buku suardi nursalam pendidikan karakter&f=false

Suardi, S., Herdiansyah, H., Ramlan, H., & Mutiara, I. A. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SMA Jaya Negara Makassar. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 4(1), 22–29. https://doi.org/10.26618/jed.v4i1.1983

Suardi, S., Megawati, M., & Kanji, H. (2018). Pendidikan Karakter di Sekolah (Studi Penyimpangan Siswa di Mts Muhammadiyah Tallo). JED (Jurnal Etika Demokrasi), 3(1), 75–84. https://doi.org/10.26618/jed.v3i1.1979

Suardi, & Syarifuddin. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Saintifik Approacd Berbasis Media Pembelajaran Kearifan Lokal pada Mata Kuliah Dasar-Dasar Sosiologi dalam Membangun Karakter dan Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Sosiologi Universitas Muhammadiyah Makassar. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 3(2), 75–85. https://doi.org/10.26618/jed.v3i2.1627

Surianti, Akhir, M., & Nojeng, A. (2019). Tindak Tutur Ilokusi Sebagai Media Penyampaian Pesan Sosial Pada Iklan Layanan Masyarakat. Celebes of Linguistics Journal, 1(2), 11–18. http://journal.lldikti9.id/linguistik

Surianto, Syamsuri, A. S., & Akhir, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dengan Teknik Permainan Kelompok Siswa Kelas V Di Sdn 110 Lagoari. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 88–97. https://ummaspul.e-journal.id/maspuljr/article/view/211

Tim Penyusun Kamus. (1990). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Wibowo, Wahyu. (2007). Menjadi Penulis Dan Penyunting Sukses. Jakarta: Bumi Aksara




DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v6i2.6243

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Etika Demokrasi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.