The Effect of Talking Stick Learning Model Toward Students' History Learning Outcomes

Mariah Mariah, Sarkadi Sarkadi, Nuzengky Ibrahim

Abstract


Abstract. This eksperimental study aims to determine the effect and difference of talking stick learning. The research design used was posttest-Only Control Group design. The population in this study amounted to 78 students. Sampling technique uses cluster random sampling. This study uses a sample of two classes. Data collection methods using test and documentation. Data analysis using simple regression test and independent sample Ttest test using SPSS 19.0. the result of the analysis of simple regression test data are t count> table, so Ho is rejected and Ha is accepted which means that there is influence of the use of cooperative learning model talking stick type on history studies learning outcomes of XI grade students of Pelita high school three. The result of analysis of independent sample t test tess data are t count> t table, so Ho is rejected and Ha is accepted which means that there is a difference in the use of cooperative learning model talking stick type on history students learning outcomes of XI grade students Pelita high school three.

Keywords: Talking Stick model, learning outcomes.

Abstrak.  Penelitian eksperimen ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh dan perbedaan pembelajaran Talking Stick. Desain penelitian yang digunakan adalah desain post test kontrol grup. Populasi dalam penelitian ini berjumlah 78 siswa. Tekhnik pengambilan sampel menggunakan tekhnik random sampling. Penelitian ini menggunakan sampel dua kelas. Metode pengumpulan data menggunakan tes dan dokumentasi. Analisis data menggunakan uji regresi sederhana dan uji sampel independen Ttest menggunakan SPSS 19.0. Hasil analisis data uji regresi sederhana adalah t hitung> tabel, sehingga Ho ditolak dan Ha diterima yang berarti ada pengaruh penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe talking stick terhadap hasil belajar Sejarah siswa kelas XI IPS SMA Pelita Tiga. Hasil analisis data uji t sampel bebas adalah t hitung> t tabel, sehingga Ho ditolak dan Ha diterima yang berarti ada perbedaan dalam penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe talking stick pada hasil pembelajaran Sejarah siswa kelas XI IPS SMA Pelita Tiga.

Kata Kunci: Model Talking Stick, Hasil belajar.


Full Text:

DOWNLOAD

References


Lestari, N. I. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran dan Kemampuan Berpikir Kreatif Terhadap Hasil Belajar Sejarah Peserta Didik di SMA Negeri 30 Jakarta. Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(1), 28. https://doi.org/10.21009/jps.051.04

Anggraini, I. G. A. M. D. (2013). Pengaruh Model Pebelajaran Kooperatif Talking Stick Berbasis Aneka Sumber Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V SD Negeri 5 DALUNG. 1–9.

Atika, N. T., Wakhuyudin, H., & Fajriyah, K. (2019). Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter Membentuk Karakter Cinta Tanah Air. Mimbar Ilmu, 24(1), 105–113. https://doi.org/10.23887/mi.v24i1.17467

Balqis, P., Usman, N., & Ibrahim, S. (2014). Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada SMPN 3 Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Univeritas Syiah Kuala, 2(1), 25–38. https://doi.org/10.1093/rfs/hhn039

Djaelani, H. M. S. (2013). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Keluarga Dan Masyarakat. Jurnal Ilmiah WIDYA, 1(2), 2–6.

Gunawan, I. (2017). Taksonomi Bloom – Revisi Ranah Kognitif: Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran, Dan Penilaian. E-Journal.Unipma, 7(1), 1–8. Retrieved from http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/PE

Hidayah, I. (2018). Peningkatan Pemahaman Biografi Tokoh Pada Masa Hindu Buddha Dan Islam Di Indonesia Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS). Elementary School of Education E-Journal, 2(2), 1–33. Retrieved from jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/ESE/article/download/2827/1919

Hamzah B Uno, M. K. (2015). Variabel Penelitian dalam Pendidikan dan pembelajaran. Jakarta: PT. Ina Publikatama.

Haryanto, S. d. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Jamiah, R., & Surya, E. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Dengan Metode Math Magic Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Pokok Bahasan Kubus Dan Balok Di Kelas V SD Negeri 200211 Padang Sidimpuan. AXIOM, 2(2), 244–255.

Lie, A. (2010). Cooperative Learning (Mempraktekan Cooperative Learning di Runag-ruang Kelas). Jakarta: Grasindo.

Muljono, D. d. (2004). Pengukuran dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: PPS UNJ.

Ni Ketut Trianti, L., Rini, K., & Ni Nyoman, G. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Lagu Daerah Terhadap Hasil Belajar IPS. International Journal of Elementary Education, 1(4), 290–297.

Putra, S. R. (2013). Desain Evaluasi Belajar Berbasis Kinerja. Jogjakarta: Divva Press.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Putu Lisdayanti, N., Kt Ardana, I., & Suryaabadi, Bg. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Talking Stick Berbantuan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd Gugus 4 Baturiti. Journal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD, 2(1).

Rows, A. (2014). Apa Guna Sejarah. Depok: Komunitas Bambu.

Rusman. (2011). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Pendidik. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Rusman. (2011). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Pendidik . Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.




DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v5i2.3415

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JED (Journal of Etika Demokrasi)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.