Existence of Local Wisdom Based on Pancasila Values Amidst the Dynamics of Global Issues
Abstract
Keywords
Full Text:
DOWNLOADReferences
Afryanto, S. (2013). Nilai Kebersamaan Melalui Pembelajaran Seni Gamelan Sunda: Sebagai Upaya Pendidikan Karakter Bagi Mahasiswa Jurusan
Ahmad Eddison, Hambali, H. (2020). Penguatan Nilai-Nilai Pancasila Guna Membangun Kecerdasan Berideologi Pada Guru Ppkn SMA/SMK Kota Dumai. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(3), 993–1005.
Alaby, M. A. (2019). Membumikan Nilai Pancasila Pada Generasi Bangsa. Gema Wiralodra, 10(2), 179–190. https://doi.org/10.31943/gemawiralodra.v10i2.75
Alim, S. (2019). Islam , Multikulturalisme , dan Pancasila. Jurnal Kajian Dakwah Dan Kemasyarakatan, 23(2), 85–99.
Angel Dwi Septianingrum, & Dini Anggraeni Dewi. (2021). Implementasi Nilai Pancasila Pada Generasi Milenial Di Era Serba Modern. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 3(1), 28–35. https://doi.org/10.52647/jep.v3i1.31
Anggraini, D., Fathari, F., Anggara, J. W., & Ardi Al Amin, M. D. (2020). Pengamalan Nilai-Nilai Pancasila Bagi Generasi Milenial. Jurnal Inovasi Ilmu Sosial Dan Politik, 2(1), 11. https://doi.org/10.33474/jisop.v2i1.4945
Asmaroini, A. P. (2016). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Bagi Siswa Di Era Globalisasi. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2), 440. https://doi.org/10.25273/citizenship.v4i2.1076
Dewita, riche rahma. (2022). MANDARAHI KAPALO BANDA: PEMAHAMAN MASYARAKAT SIMANCUANG TERHADAP RUANG HIDUP DAN PENYELAMATAN HUTAN. Jurnal Antropologi: Isu-Isu Sosial Budaya, 24(December), 158–166.
Elfiondri, Zaitul, & Rina, N. (2021). Tradition, cultural contact and English for tourism: the case of Mentawai, Indonesia. Heliyon, 7(6). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07322
Endro, G. (2016). Filosofis, Tinjauan Gotong, Praktik. Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 21, 89–111.
Fransz Magnis-Susesno. 2009. Etika Kebangsaan Etika Kemanusiaan. Jakarta:Kanisius.
Geertz, C. (1992). Tafsir Kebudayaan (F. B. Hardiman (Ed.)). Kanisius.
Hariyanti. (2022). Aktualisasi Nilai-Nilai Pancasila Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Guna Membangun Kecerdasan Berideologi Peserta Didik Di Persekolahan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 10(2), 60–68.
Hasanah, U. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Di Kalangan Generasi Millenial Untuk Membendung Diri Dari Dampak Negatif Revolusi Indutri 4.0. Pedagogy : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 52–59. https://doi.org/10.51747/jp.v8i1.705
Hindaryatiningsih, N. (2016). Model Proses Pewarisan Nilai-Nilai Budaya Lokal Dalam Tradisi Masyarakat Buton. Sosiohumaniora, 18(2), 108–115. https://doi.org/10.24198/sosiohumaniora.v18i2.9944
Intani, R. (2019). Generasi Muda Dan Seni Tradisi (Studi Kasus di Kawasan Cisaranten Wetan, Bandung). JPKS (Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni), 4(1), 55–73.
Kusairi, S., Muhamad, S., Razak, N. A., & Trapsila, A. P. (2022). The role of local wisdom ``Ugahari’’ and the impact of internet and mobile technology on work-life-balance during COVID-19 outbreak: Data set from malaysian workers. Data in Brief, 40, 107779. https://doi.org/10.1016/j.dib.2021.107779
Kluckhohn, C. (1953). Universal Categories Of Culture. University Of Chicago Press.
Koentjaraningrat. (2009). Pengantar Ilmu Antropologi. Rinekacipta.
Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Pt Remaja Rosdakarya.
Pakpahan, G. K., Salman, I., Setyobekti, A. B., Sumual, I. S., & Christi, A. M. (2021). Internalisasi nilai-nilai Pancasila dalam upaya mencegah radikalisme. Kurios, 7(2), 435–445. https://doi.org/10.30995/kur.v7i2.351
Rafli, M., Falevi, M. R., & Aqna, M. A. (2022). Aktualisasi Nilai-Nilai Sila Ke-5 Pancasila Melalui Kegiatan Gotong Royong di Lingkungan Masyarakat. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(1), 4455–4462.
Shofa, A. M. A. (2016). Memaknai kembali multikulturalisme Indonesia dalam bingkai pancasila. JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan), 1(1), 34–41. http://journal.umpo.ac.id/index.php/JPK/article/view/302
Sibarani, R., Simanjuntak, P., & Sibarani, E. J. (2021). The role of women in preserving local wisdom Poda Na Lima ‘Five Advices of Cleanliness’ for the community health in Toba Batak at Lake Toba area. Gaceta Sanitaria, 35, S533–S536. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2021.10.086
Silitonga, T. B. (2020). Tantangan globalisasi, peran negara, dan implikasinya terhadap aktualisasi nilai-nilai ideologi negara. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 17(1), 15–28. https://doi.org/10.21831/jc.v17i1.29271
Siregar, C. (2014). Pancasila, Keadilan Sosial, dan Persatuan Indonesia. Humaniora, 5(1), 107. https://doi.org/10.21512/humaniora.v5i1.2988
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Alfabeta
Supardan, D. (2011). Pengantar Ilmu Sosial Sebuah Pendekatan Kajian Struktural.
Tristananda, P. W. (2018). Membumikan Education for Sustainable Development (Esd) Di Indonesia Dalam Menghadapi Isu-Isu Global. Purwadita, 2(2), 42–49.
Varensya, hambali, H. (2022). Study the Value of Togetherness and Gotong Royong ( Team Work ) Of Flying Duce Race in Limapuluh Kota Regency. 3, 562–570. https://doi.org/10.26618/jed.v
Vitasurya, V. R. (2016). Local Wisdom for Sustainable Development of Rural Tourism, Case on Kalibiru and Lopati Village, Province of Daerah Istimewa Yogyakarta. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 216(October 2015), 97–108. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.12.014
Widyosiswoyo, S. (2002). Ilmu Budaya Dasar Edisi Revisi. Ghalia Indonesia.
Yudi Latif. (2016). Negara Paripurna: Historisitas, Rasional, Dan Aktualitas Pancasila. Jakarta: Gramedia.
DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v8i2.10611
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 JED (Jurnal Etika Demokrasi)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.