The Role of Premarital Education in Establishing Sakinah Families: A Study of Family Law Students at Universitas Muhammadiyah Makassar
Abstract
This study investigates the role of premarital education in fostering Sakinah (harmonious and spiritually grounded) families among students of the Family Law Program at Universitas Muhammadiyah Makassar. The research aims to examine how premarital education increases student participation in educating themselves about marriage and its influence on marital harmony. Employing a field research method, the study involved direct engagement with students to obtain comprehensive and reliable data. The findings reveal that premarital education encourages students to apply Sakinah family principles, understand the rights and responsibilities of spouses, and embody Islamic values within their households. Despite their dual roles as students and spouses, participants demonstrated the ability to maintain family harmony, supported by strong intellectual awareness, religious commitment, and active involvement in premarital programs. Students also engaged in independent premarital guidance, preparing themselves mentally, spiritually, and emotionally for married life. The relevance of the content, interactive learning methods, and student motivation were significant factors contributing to the program’s success. Furthermore, the impact of premarital education on family harmony is evident in the students’ improved understanding of Islamic marital roles and their readiness to develop educational initiatives that promote family stability during their academic years. Support—material, emotional, and moral—emerged as a key element in the formation of Sakinah families.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Usulan Pembuatan Informasi Hak Cipta
1. Kebijakan yang diajukan untuk jurnal yang menawarkan akses terbuka
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
Kebijakan yang diajukan untuk jurnal yang menawarkan akses terbuka yang tertunda
Penulis yang menerbitkan dengan jurnal ini setuju pada persyaratan berikut ini:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama, dengan pekerjaan [TENTUKAN PERIODE WAKTU] setelah penerbitan secara simultan dengan lisensi di bawah: Creative Commons Attribution License yang memudahkan yang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan penerbitan awal dan kepenulisan karya di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non-ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).