Peran Kelompok Kerja Kepala Sekolah (K3S) dalam Menyukseskan Kebijakan Kurikulum Merdeka: Studi Kasus di Sekolah Dasar Negeri Kabupaten Banjar
Abstract
The implementation of the Independent Curriculum requires strong collaboration between education stakeholders, including the principal as a learning leader. This study aims to analyze the role of the Principal Working Group (K3S) in making the Independent Curriculum policy a success in Public Elementary Schools in Banjar Regency. The method used is a descriptive qualitative approach with a case study type. Primary data was obtained through interviews, participatory observations, and documentation of K3S activities, which were analyzed using thematic analysis techniques. The results of the study indicate that K3S plays an active role as a coordination forum, organizer of independent training, and a liaison between schools and the education office, although it still faces challenges such as competency gaps and limited external training. The implications of this study emphasize the importance of institutional strengthening and systematic assistance to K3S in order to encourage the effectiveness of the implementation of the Independent Curriculum evenly at the elementary school level.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afif, M. M., Mahfud, H., & Ardiansyah, R. (2023). Analisis pembelajaran intrakurikuler dalam pelaksanaan kurikulum merdeka di kelas iv sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 11(5), 1-6. https://doi.org/10.20961/ddi.v11i5.77303
Afriansa, M., Marwiyah, S., & Ilham, D. (2025). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Refleksi, 14(1), 1–12. Retrieved from http://www.p3i.my.id/index.php/refleksi/article/view/399
Anita, A., Fadhila, H. I. A., Muhsin, M., Febrianti, N., Jamilah, S., & Pratiwi, D. A. (2025). Tantangan Adaptasi Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di SDN Semangat Dalam 2. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 3(2), 608-618. https://doi.org/10.60126/maras.v3i2.893
Azizah, F., Suriansyah, A., & Metroyadi, M. (2024). Pengaruh Kepemimpinan Instruksional Kepala Sekolah, Professional Learning Community dan Efikasi Diri terhadap Kinerja Guru. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(9), 10649-10659. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i9.5481
Aznem, A., & Hanim, Z. (2025). Strategi Pendidikan di Kalimantan Timur: Menyongsong Era Digital dan Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia . Pendas Mahakam : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(1), 6–13. Retrieved from https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/pendasmahakam/article/view/2019
Az-Zahra, S., Suriansyah, A., Harsono, A. M. B., Rafianti, W. R., & Sari, D. D. (2024). Pemetaan Kelas Inklusi Untuk Mendukung Keberhasilan Pembelajaran Di SDN Benua Anyar 8 Banjarmasin. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran| E-ISSN: 3026-6629, 2(2), 742-748. https://jurnal.kopusindo.com/index.php/jtpp/article/view/521
Fazriyati, H., Ulya, M. A., Suriansyah, A., & Cinantya, C. (2024). Manfaat Penggunaan Media Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Anak. Journal Educational Research and Development| E-ISSN: 3063-9158, 1(2), 284-288. https://doi.org/10.62379/jerd.v1i2.150
Hanafiah, R., Iffat, S., Nabila, L. R., & Kusumaningrum, H. (2025). Manajemen Berbasis Sekolah Meningkatkan Otonomi dan Akuntabilitas. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 4(1), 129-137. https://doi.org/10.58192/insdun.v4i1.2861
Hasanah, O. N. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran IPAS di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(1). https://doi.org/10.30651/else.v8i1.20798
Ihsan, M., Muharyati, S., & Zaitun, Z. (2025). Analisis Kebijakan Kurikulum Merdeka Pengengembangan dan Implementasi. Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 6(1), 62-69. https://doi.org/10.55943/jipmukjt.v6i1.359
Irqon, A. M., Marita, N., Widyansih, W., & Samara, S. (2025). Strategi Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Mutu Lulusan di SDN 25/1 Kampung Baru. Katalis Pendidikan: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Matematika, 2(1), 290-305. https://doi.org/10.62383/katalis.v2i1.1293
Lembong, J. M., Lumapow, H. R., & Rotty, V. N. J. (2023). Implementasi merdeka belajar sebagai transformasi kebijakan pendidikan. Jurnal Educatio Fkip Unma, 9(2), 765-777. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4620
Lestyowati, J. (2024). Membangun Budaya Knowledge Sharing pada Pegawai dalam Kerangka Learning Organization. Prosiding PITNAS Widyaiswara, 1, 61-71.
Lutfiana, N., Suriansyah, A., Harsono, A. M. B., Ferdiyansyah, A., & Yulandra, R. (2024). Gerakan Literasi Sekolah Dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa di SDN Benua Anyar 8 Banjarmasin. Journal Educational Research and Development| E-ISSN: 3063-9158, 1(2), 242-248. https://doi.org/10.62379/jerd.v1i2.137
Mahendra, I. M. A. (2022). Analisis Ruang Terbuka Hijau Dalam Perspektif Pembangunan Kota Berkelanjutan (Studi kasus Kawasan pusat Kota Denpasar, Bali). Jurnal Ilmiah Vastuwidya, 5(1), 41-49. https://doi.org/10.47532/jiv.v5i1.408
Nashar, A. F., Sa’dah, N., Aslamiah, A., & Cinantya, C. (2024). PERAN KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MEMBANGUN BUDAYA MUTU DI LINGKUNGAN PENDIDIKAN SDN SUNGAI SANDUNG 2. Journal of Innovation Research and Knowledge, 4(7), 5091-5098.
Nopiyana, N., Aslamiah, A., & Rizalie, A. M. (2024). Hubungan Komunikasi Interpersonal Kepala Sekolah, Komitmen dan Motivasi Kerja Guru Dengan Kinerja Guru SMPN Kecamatan Pelaihari Kabupaten Tanah Laut. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 1331-1336. https://doi.org/10.62775/edukasia.v5i1.1032
Supriani, Y., Evta Yuda Prayogi, E. ., Arifin, Z. ., Rolia, E. ., & Arifudin, O. . (2024). FASILITASI KEBUTUHAN BELAJAR DAN BERBAGI PRAKTIK BAIK PENGAWAS SEKOLAH KE KEPALA SEKOLAH. Jurnal Bakti Tahsinia, 2(1), 75–85. Retrieved from http://jurnal.rakeyansantang.ac.id/index.php/JBT/article/view/98
Syahminan, A., Aslamiah, A., & Suriansyah, A. (2024). Pengaruh Budaya Sekolah, Kepemimpinan Instruksional Kepala Sekolah, dan Komitmen Kerja terhadap Kinerja Guru SDN Se-Kecamatan Candi Laras Utara Kabupaten Tapin. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 1249-1254. https://doi.org/10.62775/edukasia.v5i1.1013
Syukri, M. (2019). Modernisasi Pendidikan Islam Indonesia Kajian Analisis Kritis Pengembangan SDM Madrasah. Hijri: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Keislaman, 7(2), 1-30.
Utari, A., Amelia, R., & Annisa, M. (2024). Meningkatkan Aktivitas Membaca Intensif pada Materi Menemukan dan Mengidentifikasi Informasi Menggunakan Model TERATAI pada Sekolah Dasar. DIKSEDA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(1).
Widhoni, A., Pratama, R. A., Meiagriza, R., & Cinantya, C. (2025). Motivasi dan Perilaku Guru dalam Berinovasi (Studi Pada Kombel Basamaan SDN Abirau). IQRO: Journal of Islamic Education, 8(1), 12-21. https://doi.org/10.24256/iqro.v8i1.6487
WULANDARI, Y. N., ASLAMIAH, A., NOORHAFIZAH, N., & NOVITAWATI, N. (2025). MANAJEMEN KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH UNTUK MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN DAN MENCIPTAKAN LINGKUNGAN BELAJAR YANG KONDUSIF. LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 312-321. https://doi.org/10.51878/learning.v5i1.4336
Yudistira, S., Iriani, U., Hestivik, C., & Andriani, T. (2025). Dampak Pelatihan Guru dalam Mendukung Implementasi Kurikulum Merdeka di Kelas. ALACRITY: Journal of Education, 922-931. https://doi.org/10.52121/alacrity.v5i2.785
DOI: https://doi.org/10.26618/equilibrium.v13i2.18711
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Equilibrium: Jurnal Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Diterbitkan:
Program Studi Pendidikan Sosiologi
Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Muhammadiyah Makassar
Alamat: Jalan Sultan Alauddin No 259
Email: jurnalsosiologi@unismuh.ac.id
Bekerjasama Dengan Asosiasi Program Studi Pendidikan Sosiologi dan Antropologi Indonesia (APPSANTI)
Karya ini dilisensikan dengan Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .