Pendidikan Kewarganegaraan : Analisis Atas Paham Nasionalisme dan Konsep Persatuan

Dismas Kwirinus, Valentinus Saeng

Abstract


The focus of this research is to examine civic education by analyzing the notion of nationalism and the concept of unity based on Sila III of Pancasila in the Preamble of the 1945 Constitution. The topic of study relates to issues of nationalism and unity which are frequently discussed. For example, the expression for the sake of national unity and integrity is echoed everywhere, specifically for the stability of national security, it is also discussed in official meetings of state officials, in books and magazines, both scientific and non-scientific. The researcher uses descriptive qualitative methods and critical reading of the text, namely: (1) the 1945 Constitution; (2) Books related to the notion of nationalism and the concept of national unity; (3) Articles that concentrate on studying the concept of national unity based on Sila III Pancasila and the Preamble to the 1945 Constitution. The findings in this study are that the concept of nationalism and the concept of unity is based on Sila III Pancasila and the Preamble to the 1945 Constitution, the notion of unity here means that the state protects all the Indonesian nation and all of Indonesia's bloodshed is based on unity and the realization of social justice for all six people. The definition of a unified state is that the state overcomes all group understandings, individual understandings, wants unity to cover the entire Indonesian nation. The state and every civil society prioritizes the interests of the state above the interests of certain groups or individuals.


Keywords


Citizenship Education; Nationalism;Pancasila;Unitary State;1945 Constitution

Full Text:

PDF

References


Afif, Muhammad. (2013). Agama dan Konflik Sosial. Bandung: Marja.

Amirmachmud, H. (1987). Perkembangan Politik dalam Negeri Indonesia. Jakarta: Gramedia.

Anggono, B. D. (2020). Telaah Peran Partai Politik untuk Mewujudkan Peraturan Perundang-Undangan yang Berdasarkan Pancasila. Jurnal Konstitusi, 16(4), 695-720.

Aswandi, B., & Roisah, K. (2019). Negara Hukum Dan Demokrasi Pancasila Dalam Kaitannya Dengan Hak Asasi Manusia (HAM). Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 1(2), 128-145.

Brata, I. B., & Wartha, I. B. N. (2017). Lahirnya Pancasila Sebagai Pemersatu Bangsa Indonesia. Jurnal Santiaji Pendidikan, 7(1), 95-115.

Budiardjo, Miriam. (1977). Dasar-dasar Ilmu Politik. Jakarta: Gramedia.

Gustiranda, H. dkk. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Budaya Sekolah di SMPN 8 Teluk Keramat Kabupaten Sambas. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 10(1), 78-87.

Ikhwan, B. A. (2015). Islam dan Pembangunan Ekonomi. Jakarta: Gema Insani.

Kaelan. (2009). Filsafat Pancasila: Pandangan Hidup Bangsa Indonesia (ketiga). Yogyakarta: Paradigma.

Kristanto, J., B. (2000). Seribu Tahun Nusantara. Jakarta: Kompas.

Lailam, T. (2014). Konstruksi Pertentangan Norma Hukum dalam Skema Pengujian Undang-Undang. Jurnal Konstitusi Mahkamah Konstitusi, 11(1), 19–42.

Latief, Yudi. (2011). Negara Paripurna: Historisitas, Rasional, dan Aktualitas Pancasila. Jakarta: Gramedia.

Lemhannas. (1985). Kewiraan untuk Mahasiswa. Jakarta: Gramedia.

Lestari, D., Indah. (2022). Kajian Pendidikan Pancasila dalam Revitalisasi Moral Bangsa. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 3(1), 57-68.

Nimrod, F. T., Petrus, L., & Leonard, L. (2020). Peran Forum Kerukunan Umat Beragama dalam Meningkatkan Kualitas Sikap Hidup Toleransi Antar Umat Beragama di Kota Kupang. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 1(1), 1-9.

Pinasang, D. (2012). Falsafah Pancasila Sebagai Norma Dasar (Grundnorm) Dalam Rangka Pengembanan Sistem Hukum Nasional. Jurnal Hukum Unsrat, 20(3), 1–10.

Prasetyo, T. (2014). Membangun Hukum Nasional Berdasarkan Pancasila. Jurnal Hukum Dan Peradilan, 3(3), 213–222.

Rizkianto, Anggit. (2022). Falsafah Pancasila Sebagai Basis Pengembangan Dakwah Islam. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 3(2), 69-94.

Septiyani, Novita dan Nidar Yusuf. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Nasionalisme Pada Siswa Sekolah Dasar di Sekolah Indonesia Singapura. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 10(1), 1-8.

Simbolon, Parakitri T. (2006). Menjadi Indonesia. Jakarta: Kompas.

Suradarma, I. B. (2018). Revitalisasi Nilai-nilai Moral Keagamaan di Era Globalisasi Melalui Pendidikan Agama. Dharmasmrti: Jurnal Ilmu Agama Dan Kebudayaan, 18(2), 50–58.

Sukarno. (2006). Filsafat Pancasila Menurut Bung Karno. Yogyakarta: Penerbit Media.

Suryana, Toto. (2011). Konsep dan Aktualisasi Kerukunan Antar Umat Beragama. Jurnal Pendidikan Agama Islam Ta’lim, 9(22), 11-23.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syaukani, Imam. (2008). Kompilasi Kebijakan Dan Peraturan Perundang-Undangan Kerukunan Umat Beragama. Jakarta: Puslitbang.

Triwijaya, A. F., Fajrin, Y. A., & Wibowo, A. P. (2020). Quo Vadis: Pancasila Sebagai Jiwa Hukum Indonesia. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 1(2), 115-129.

Widyawati. (2021). Menguatnya Politik Identitas di Indonesia Baik karena Faktor Agama, Sosial, dan Etnis. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(2), 66-87.

Watunglawar, B., & Katarina, L. (2020). Kesejahteraan Sosial: Sebuah Perspektif Dialektis. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 1(1), 10-24.

Yamin, Muhammad. (1959). Naskah Persiapan Undang-Undang Dasar 1945 Djilid 1-3. Jakarta.

Yewangoe, A. A. (2002). Agama dan Kerukunan. Jakarta: Gunung Mulia.

Yusri, M. F. M. (2008). Prinsip Pendidikan Multikulturalisme dalam Ajaran Agama-agama di Indonesia. Jurnal Kependidikan Islam, 3(2), 45-56.




DOI: https://doi.org/10.26618/equilibrium.v11i2.10400

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Equilibrium: Jurnal Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Diterbitkan:

Program Studi Pendidikan Sosiologi 
Keguruan dan Ilmu Pendidikan 
Universitas Muhammadiyah Makassar 
Alamat: Jalan Sultan Alauddin No 259 
Email: jurnalsosiologi@unismuh.ac.id   

Bekerjasama Dengan Asosiasi Program Studi Pendidikan Sosiologi dan Antropologi Indonesia (APPSANTI)


 

Lisensi Creative Commons
Karya ini dilisensikan dengan Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .

Lihat Statistik Saya