Factors Influencing People's Decision to Save in Sharia Bank (Case Study in Sleman District)
Abstract
This research aims to analyze the determinants that have an influence on savings decisions in regional sharia banks in Sleman Regency. The possibility of a technical sample is the sampling technique in this research. From this technique there were 116 respondents. This research data is primary data with multiple linear regression methods. Research finds that the religiosity variable has no influence on people's decisions to save in Islamic banks. Meanwhile, the variables of trust, level of results and knowledge have a significant positive influence on the decision to save. Meanwhile, simultaneously all the research variables that influence the decision to save at a regional sharia bank in Sleman Regency with a coefficient of 0.630 promise from the results of this research that sharia banks are able to maintain the variables of trust, knowledge and level of profit sharing which are the dominant factors that influence people to save at the k sharia bank.
Full Text:
PDFReferences
Alfiani, Mufti Hasan & Rifa. 2022. Islamic Banking and Finance: Pengaruh Religiusitas Mahasiswa Universitas Islam Riau Terhadap Keputusan Menabung di Bank Syariah. Jurnal Tabarru’ Islamic Banking and Finance, 5(1), 98-107.
Andespa, Roni. 2017. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah dalam Menabung di Bank Syariah. Jurnal Lembaga Keuangan dan Perbankan, 2(1), 43-57.
Antonio, Muhammad Syafi’i. 2001. Bank Syariah: Dari Teori ke Praktik. Jakarta: Gema Insani.
Dewi, Tini Kusmayanti & Siti Rosana Permana. 2021. Pengaruh Tingkat Religiusitas dan Pengetahuan Terhadap Minat Menjadi Nasabah di Bank Syariah pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Suryakancana Cianjur. Jurnal Keuangan dan Perbankan Syariah, 1(2), 123-135.
Fathurrahman, Ayief. 2010. Meninjau Ulang Landasan Normatif Perbankan Syariah di Indonesia (Telaah atas Teori Konstruksi Fiqh Klasik). Jurnal Hukum Islam, 11(1), 1-6.
Karim, Adiwarman. 2011. Bank Islam Analisis Fikih dan Keuangan. Jakarta: Rajawali Pess.
Khasanah, Cleanita Imra’atul & Nur Huri Mustofa. 2022. Analisis Persepsi Nasabah, Kepercayaan dan Brand Image Terhadap Minat dan Keputusan Nasabah Menabung. Jurnal Ilmu Ekonomi dan Bisnis Islam, 4(2), 93-111.
Malik, Abdul, Ahmad Syahrizal & Anisah. 2021. Pengaruh Promosi Pengetahuan dan Kepercayaan Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah Indonesia KCP Singkut pada Masyarakat Desa Pelawan Jaya. Jurnal Margin, 1(1), 28-43.
Mahmuda, R., Anwar, M. K., 2019. Pengaruh Pemahaman Tentang Riba dan Bagi Hasil Terhadap Keputusan Menabung di BNI Syariah Surabaya. Jurnal Ekonomi Islam, 2(3), 54-63.
Muhammad. 2002. Manajemen Bank Syariah. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.
Muhammad. 2016. Manajemen Pembiayaan Bank Syariah. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.
Nugraha, Jefri Putri dkk. 2021. Teori Perilaku Konsumen. Pekalongan: PT Nasya Expanding Management.
Pramudani, Melita Puji. 2021.Pengaruh Kualitas Produk, Religiusitas, Kualitas Pelayanan, dan Promosi Terhadap Keputusan Mahasiswa Menabung di Bank Syariah. Journal of Islamic Economics, Finance, and Banking, 5(2), 207-229.
Romdhoni, Abdul Haris & Dita Ratnasari. 2018. Pengaruh Pengetahuan, Kualitas Pelayanan, Produk dan Religiusitas terhadap Minat Nasabah untuk Menggunakan Produk Simpanan pada Lembaga Keuangan Mikro Syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 4(2), 136-147.
Setiadi, N.J. 2019. Perilaku Konsumen Perspektif Kontemporer pada Motif, Tujuan, dan Keinginan Konsumen Edisi Ketiga (Vol.3). Jakarta: Kencana Perdana Media Grup.
Suwarman, Ujang. 2002. Perilaku Konsumen. Bogor: Ghalia Indonesia.
Suwifania, Jihan. 2022. Pengaruh tingkat bagi hasil terhadap Minat Masyarakat Menabung di Bank Syariah. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi dan Manajemen. 2(2), 3090-3950.
Syarifuddin, Muhammad Arief Firmansyah, Nuraeni Gani, & Muh. Akil Rahman. 2021. Pengaruh Pengetahuan, Kualitas Produk Dan Promosi Terhadap Keputusan Nasabah Menabung Di Bank Syariah Mandiri Cabang Makassar. Islamic Banking, Economic and Financial Journal: Islamic Banking, Economic and Financial Journal, 1(2), 18-36.
Usvita, Mega. 2021. Pengaruh Religiusitas dan Kepercayaan Nasabah Terhadap Keputusan Menabung pada Bank Nagari Syariah KCP Simpang Empat. Jurnal Apresiasi Ekonomi, 9(1), 47-53.
Wijayani, Dianing Ratna. 2017. Kepercayaan Masyarakat Menabung pada Bank Umum Syariah. Jurnal Muqtasid, 8(1), 1-12.
Zuhirsyan, Muhammad & Nurlinda. 2018. Pengaruh Religiusitas dan Persepsi Nasabah terhadap Keputusan Memilih Bank Syariah. Al-Amwal ,10(1), 48-62
DOI: https://doi.org/10.26618/jei.v7i2.13236
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Ayif Fathurrahman, Dian Puspita Ratnasari, Dian Puspita Ratnasari