Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Jaringan Hewan Kelas Xi Sma Negeri 14 Gowa

Ita Kasmita, Wira Yustika Rukman

Abstract


This study was conducted to determine whether there is an effect of cooperative learning model types examples non examples on student learning outcomes, especially in the material of animal tissue class XI SMA Negeri 14 Gowa. The research design used by the researcher is a quasi-experimental research design with a nonequivalent control group design. The population in this study were all students of class XI IPA SMA Negeri 14 Gowa which consisted of 5 classes, while the sample used was class XI IPA 3 as an experimental class consisting of 37 students and class XI IPA 2 as a control class consisting of 35 students. . The sampling technique is peuposive sampling, sampling with certain considerations. Test student learning outcomes through pretest and posttest using multiple choice questions as many as 30 numbers. The data analysis technique used consisted of descriptive statistical analysis and descriptive inferential statistics. Inferential statistical analysis consisted of normality test, homogeneity test, and hypothesis testing. The results showed that the increase in student learning outcomes after being given treatment in the experimental class using a cooperative learning model of the types of examples non examples that is an average of 80.3 and the control class using a conventional model that is an average of 76.6. The results of hypothesis testing using SPSS version 25.0 with statistical test independent samples T test shows a significance value of 0.045 or less than 0.05, indicating that the research hypothesis is accepted, in other words, there is an effect of cooperative learning model type examples non examples on student learning outcomes of animal tissue material for class XI SMA Negeri 14 Gowa.

Keywords: Learning outcomes, cooperative, types of examples non examples

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. 1993. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Aisyah. 2014. Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Penyesuaian Diri Hewan dengan Lingkungan Tertentu untuk Mempertahankan Hidup dengan Menggunakan Metode Examples Non Examples. Primary. Vol.6 No.2.

Andriani, R. & Rasto. 2019. Motivasi Belajar sebagai Determinasi Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. Vol.4 No.1.

Anggarini, C. C. D. & Mei F. A. U. 2014. Keefektifan Model Permainan Boy- Boyan terhadap Hasil Belajar Tema “Diriku” Siswa Kelas 1 SD. Mimbar Sekolah Dasar. Vol.1 No.1.

Faturrohman, P. & Sobry, S. (2010). Strategi Belajar Mengajar Melalui Penanaman Konsep Umum dan Konsep Islami. Bandung: Refika Aditama.

Hamzah, B Uno. 2011. Profesi Kependidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Handari, R., Linna, F., & Destien, A. A. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X di SMA Negeri 1 Muara Belita tahun pelajaran 2015/2016. http://mahasiswa.mipastkipllg.com. Diakses tanggal 23 Juli 2021.

Handini, E, A., Aditya, M., Endah, P. 2012. Penerapan pembelajaran kooperatif jigsaw b erbantuan slide presentation materi jaringan hewan. Unnes Journal of Biology Education. Vol.1 No.2.

Hartati, Risa. 2016. Peningkatan Aspek Sikap Literasi Sains Siswa SMP Melalui Penerapan Model Problem Based Learning pada Pembelajaran IPA Terpadu. EDUSAINS. Vol. 8 No. 1.

Ilmiyah, N. H. & Meini, S. S. Pengaruh Media Kahoot dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal Information Engineering and Educational Technology. Vol.3 No.1.

Istarani. 2019. Model pembelajaran inovatif. Media Persada.

Kemendikbud. 2017. Panduan Penilaian Oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan untuk Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan dan menengah Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas. 2019. E-modul Biologi Jaringan Hewan. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kurniawan, R. Y. 2016. Identifikasi Permasalahan Pendidikan di Indonesia Untuk Meningkatkan Mutu dan Profesionalisme Guru. Konvensi Nasional Pendidikan Indonesia (KONASPI) VIII Tahun 2016. Meningkatkan-Mutu-dan-Profesionalisme Guru.Pdf. Di Akses 23 Juli 2021.

Mardiah, D. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Cooperative Integratide Reading and Composition Terhadap Perilaku Sosial dan Spiritual Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam. Vol.5 No.1.

Mauliza, W. & Muhibbuddin, A. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token Arends terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Pernapasan di SMA Negeri 5 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Biologi. Vol.1 No.1.

Namitawati. 2019. Penerapan Pembelajaran Aktif Berbasis Multiple Intelegence untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS. SKRIPSI. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Magelan.

Pingge, H, D., & Muhammad, N, W. 2016. Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Kota Tambaloka. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. Vol.2. No.1.

Rusman. 2013. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Press.

Sahusilawane, S. 2014. Analisis Kebiasaan Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 11 Ambon. Jurnal Pengetahuan. Vol.7 No.17.

Samaela. Dewi Purwasi., Mohammad Jamhari., & I Nengah Kundera. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan Teknik Peta Pikiran Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Poso pada Mata Pelajaran Biologi. Mitra Sains. Vol.5 No.2.

Sanjaya. 2006. Strategi Pembelajaran. Bandung: Nusa Media, 2006.

Sarwati. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN 003 Beringin Teluk Kecamatan Kuantan Tengah. Vol.2 No.5.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta cv.Surabaya: Prestasi Pustaka.

Suryabrata, S. 2018. Metodologi Penelitian. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Syafi’i, A., Tri, M., & Siti, K. R. 2018. Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa dalam Berbagai Aspek dan Faktor yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan. Vol.2 No.2.

Tan, T. 2017. Teaching is an Art: Maximize Your Teaching. Yogyakarta: Deepublish.

Trianto. 2007. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontruktivistik.

Wangko, S. 2014. Jaringan otot rangka embra embrane dan struktur halus unit kontraktil. Jurnal Biomedik. Vol.6. No.3.

Wardika. 2014. Pengaruh Model terhadap Hasil Belajar IPA Siswa kls V SD di Gugus III kecamatan Tampaksiring. Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. Vol.2.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
Kromatin: Jurnal Biologi dan Pendidikan Biologi  is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Internasional LicenseCopyright © Biologi Education Department, Universitas Muhammadiyah Makassar. (e- ISSN: 2722-9335)