PENINGKATAN HASIL BELAJAR DENGAN MENERAPAN MODEL STAD BERBANTUAN MEDIA UTAKU
Abstract
This study aims to determine the increase in student learning outcomes in the realm of knowledge and skills through the application of the STAD model and Utaku media in grade IV SD 2 Medini. Thus research is a classroom action research study consisting of four stages of research, namely planning, implementation, observation and reflection. Subjects in the study were 18 fourth grade students of 2 Medini elementary school. The instruments used in this study were the test of learning outcomes in the realm of knowledge and the observation sheets of learning outcomes in the realm of skills. Data analysis techniques in this study used quantitative data analysis techniques and qualitative data analysis techniques. The results of this study the learning outcomes of the students of the first cycle knowledge of social studies IPS obtained an average value of 76 with a 67% classical completeness. While the Indonesian content scores an average of 76 with a classical completeness of 72%. The increase occurred in the second cycle by obtaining an average value of 83 with a classical completeness of 83% in IPS content and an average value of 81 with a classical completeness of 78% in Indonesian content. The results of learning the realm of skills in the first cycle gained an average value of 78 with a 75% classical completeness and increased in the second cycle by obtaining an average value of 84 with a 86% classical completeness.
Keywords: Utaku, STAD, Learning Outcomes.Full Text:
PDFReferences
Anam, et al. (2016). Implementasi model STAD dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal riset dan konseptual Vol. 1 No. 1.
Arikunto, et al. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Asril, Zainal. (2015). Microteaching. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Budiyono dan Ngumarno. (2019). Improving student learning achievement through application of the student teams achievement division (STAD) method. Journal of applied studies in language Vol. 3 No. 2.
Dewi, et al. (2017). Penggunaan media permainan ular tangga pada pembelajaran PIPS untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi pembagian wilayah waktu di Indonesia. Jurnal Pena Ilmiah: Vol 2, No 1.
Gusniar. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe student temas achievement division (STAD) dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas IV SDN No. 2 Ogoamas II. Jurnal Kreatif Tadulako Online Vol. 2 No.1.
Ismaya, Erik Aditia., dan Santoso. (2019). Tradisi dandangan sebagai kajian pembelajaran dalam mendukung pencapaian visi universitas kebudayaan (studi pada mata kuliah konsep ilmu pengetahuan sosial). Jurnal ilmiah kependidikan, 10 (1).
Kurniyati, Dwi. (2016). Peningkatan hasil belajar IPS dengan menerapkan model pembelajaran quantum teaching di SD N balong. Jurnal PGSD UNY. 4 (5): 324-333.
Kusumawardani, et al. (2018). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantuan media poster terhadap hasil belajar peserta didik. Jurnal ilmiah skolah dasar Vol. 2 No.2.
Laa, et al. (2017). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement division terhadap minat belajar siswa. Jurnal pendidikan manajemen perkantoran Vol. 2 No. 2.
Lanusi, Dewi Hastaty. (2018). Penerapan kelas digital etmodo untuk meningkatkan minat belajar dan hasil belajar siswa. Jurnal dikdaktika Pendidikan dasar. 2 (1).
Musdalifa, et al. (2015). Peningkatan hasil belajar IPS melalui model kooperatif tipe NHT siswa kelas V SDN 5 ngembalrejo. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5 (1).
Ristiana, Evi. (2018). Pemberian umpan balik pada model pembelajaran tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar IPA konsep peredaran darah pada siswa SD. Jurnal riset Pendidikan dasar 1 (1).
Sardiman. (2016). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Pt Rajagrafindo Persada.
Sudana, Putu Ari dan Wesnawa. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar IPA. Jurnal ilmiah sekolah dasar. Vol 1 (1).
Sudjana, Nana. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Pt Remaja Rosdakarya.
Sulianto dan Jannah. (2018). Hasil belajar siswa pada materi-materi operasi hitung campuran pembelajaran dengan model STAD. Jurnal riset pendidikam dasar 01 (2).
Suprijono, Agus. (2010). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Susanto, Ahmad. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.
Utami, santi. (2015). Peningkatan hasil belajar melalui pembelajaran kooperatife tipe STAD pada pembelajaran dasar sinyal video. Jurnal Pendidikan teknologi dan kejuruan Vol. 22 No. 4.
Wardana, et al. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement division untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas XI IPA Avogadro SMA Negeri 2 Pangkajene. Jurnal Chemica Vol. 18 No. 1.
Zunaidi, muhamad imron. (2019). Peningkatan hasil belajar Pendidikan kewarganegaraan melalui model STAD pada siswa kelas V SD 3 Klaling Kudus. Kudus: Program Sarjana PGSD Univeristas Muria Kudus.
DOI: https://doi.org/10.26618/jrpd.v3i2.3925
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.