Open Access Open Access  Restricted Access Subscription Access

MODEL STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISIONS BERBANTU MEDIA POP UP BOOK DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA

Alifiani Masithohsari, Fina Fakhriyah, Sekar Dwi Ardianti

Abstract


This study aims to improve students' critical thinking skills through the STAD learning model aided by the Cita-Citaku 6 Theme Pop Up Book. This type of research is Classroom Action Research (CAR) which consists of the planning stage, the action stage, the observation stage and the reflection phase. The subjects in this study were students in grade IV SDN Margorejo 01 in the 2019/2020 Academic Year, totaling 22 students. Methods of data collection through test and non-test techniques. Analysis of the data used in this study is the analysis of qualitative and quantitative data. The results showed that the critical thinking ability of students in the first cycle was 72% and the second cycle increased to 80%. Student learning activities aspects of attitude in the first cycle by 73% and the second cycle increased to 82%. Meanwhile, the learning activities of students in the aspect of skills in the first cycle by 74% and the second cycle increased to 84%. Based on the results of the study it can be concluded that the STAD learning model helped by Pop Up Book media can improve the critical thinking skills of fourth grade students at SDN Margorejo 01.

Keywords


Critical Thinking Ability; Learning Activities; STAD Model; Pop Up Book

Full Text:

PDF

References


Abdurahman S, Maman. (2017). Pembelajaran Berbicara bagi Siswa dengan Hambatan Kecerdasan. JASSI_anakku, 18(1), 62-69.

Aliwanto. 2017. Analisis aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 3(1), 64-70.

Amanda, Sutria, Muharrami, Laila Khamsatul, Rosidi, Irsad, Ahied, Mochammad. (2018). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran IPA Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah yang Berbasis Sets. Journal of Natural Science Education Reseach, 1 (1), 57-64.

Ardianti, Sekar Dwi dan Wanabuliandari, Savitri. (2019). Desain Modul Tematik Berbasis Ectho-Edutainment pada Kurikulum 2013 untuk Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pagelaran Pendidikan Dasar Nasional (PPDN) 2019, 1(1), 142-149.

Irawan, Edy Bambang, Indrastuti, Wahyu, Utaya, Sugeng. (2017). Aktivitas Belajar Kelas IV SD Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match. Jurnal Pendidikan Humaniora, 2 (1),1-6.

Isnoji. (2016). Cooperative Learning Mengembangkan Kemampuan Belajar Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Lestari, Karunia Eka dan Yudhanegara, Mokhammad Ridwan. (2015). Penelitian Pedidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Margunayasa, I Gd, Kt. Pudjawan, Wijayanti, Dw. Ayu Indri. (2015). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V dalam Pembelajaran IPA di 3 SD Gugus X Kecamatan Buleleng. e-Journal PGSD Universitas pendidikan Ganesha, 3(1), 1-12.

Nada, Izzatun, Utaminingsih, Sri, Ardianti, Sekar Dwi. (2018). Penerapan model Open Ended Problems Berbantuan CD Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas IV SD 1 Golantepus. JPSD, 4(2), 216-227.

Rahmadani N, Normala dan Anugraheni, Indri. (2017). Peningkatan Aktivitas Belajar Matematika melalui Pendektan Problem Based Learning bagi Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(3), 241-250.

Riyanto, Yatim, Acni, Nur, Kasdi, Aminuddin. (2018). Pendidikan Nilai Nasionalisme dengan Media Pop Up Book untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian. 4 (3), 245-256.

Rohmah, Sri Ainur, Fakhriyah, Fina, Ardianti, Sekar Dwi. (2019). Peningkatan Pemahaman Konsep Melalui Model CTL Berbantu Media Kotak Lingkungan Hewan pada Tema 6 Kelas IV. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(2), 185-191.

Sardiman. (2016). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Sari, Ambar Wulan. 2016. Pentingnya Keterampilan Mendengar dalam Menciptakan Komunikasi yang Efektif. Jurnal EduTech, 2(1) , 1—10.

Setyowati, W.T, N. Harjono, G. S. Airlanda. (2018). Penggunaan Model Student Teams Achievement Division (Stad) Berbantu Media Gambar dalam Upaya Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Muatan IPA Tema 7 “Peristiwa Dalam Kehidupan” Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 2 (2), 167-175.

Shanti, Widha Nur. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis melalui Problem Posing. LITERASI, 8(1), 49-59.

Shokiyah, Nunuk Nur. (2015). Mengembangkan Kreativitas Anak Melalui Kegiatan Menggambar. Jurnal Pendidikan , 7(2), 182-191.

Sholicah, Luli Anies dan Mariana, Neni. (2018). Pengaruh Media Pop Up Book terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Materi Bangun Datar Kelas IV SDN Wonoplintahan II Kecamatan Prambon. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6 (9), 1537-1547.

Slavin, Robert E. (2010). Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media.

Sumaji, Fakhriyah, Fina, Roysa, Mila. 2016. Pengaruh Model Problem Based Instruction dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 2 (1), 74-80.

Suryana, Yusuf, Hodijah, Ardiansyah, Deden. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Bebas menggunakan Teknik Pancingan Kata Kunci di Kelas 5 SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 43-52.

Susanto, Ahmad. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.




DOI: https://doi.org/10.26618/jrpd.v3i2.3820

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.