PENINGKATAN WAWASAN KEBHINEKAAN MELALUI PENGGUNAAN VIDEO G-30S/PKI DI SANGGAR BELAJAR KAMPUNG BHARU
Abstract
This study aims to enhance students' multicultural awareness through the use of the G-30S/PKI video as a learning medium. The research method used is classroom action research (CAR) with a quantitative approach. This research was conducted at Sanggar Belajar Kampung Bharu during the odd semester of the 2024/2025 academic year, involving 12 students as subjects. The research process was carried out in two cycles, each involving four stages: planning, implementation, observation, and reflection. Data collection techniques were conducted through questionnaires, multicultural awareness tests (pre-test and post-test), and observations. The questionnaire results showed positive responses from students with an average score of 91.42, classified as very good. In addition, the test results indicated an average increase in pre-test scores from 68.25 to 88.50 in the post-test, with an improvement percentage of 29.25%. These findings indicate that the G-30S/PKI video is effective as a learning medium in enhancing multicultural awareness. The use of video as a learning medium has been proven to increase learning interest and student engagement in understanding multicultural concepts more deeply. Thus, this study recommends using historical documentary videos as an innovative learning medium to enhance multicultural awareness and tolerance attitudes among students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arsyad, A. (2018). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Cangara, H. (2017). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo.Persada.
Darmawan, D. (2017). Inovasi Pendidikan Pendekatan Praktik Teknologi Multimedia dan Pembelajaran Online. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Handoyo, H. C. (2019). Hukum Tata Negara Indonesia. Yogyakarta: Universitas Atma Jaya.
Harto, D. B. (2018). Multimedia Interaktif. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Karim, H. A. A. (2017). Media Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit UNM.
Komariyah, I. N. (2020). Hubungan Antara Pemahaman Wawasan Kebangsaan Dengan Sikap Intergasi Nasional Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Karang Pandan. E-Journal UNS Surakarta.
Kurniawaty, J. B. (2022). Penerapan Nilai Pancasila Dalam Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Kebhinekaan Dan Wawasan Kebangsaan, 1(2), 23–32.
Munir. (2017). Multimedia Konsep & Aplikasinya dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Pangarti, W. M., & Yaswinda, Y. (2023). “Pembelajaran Berbasis Multimedia untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini”. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3).
Peraturan Menteri Dalam Negeri No 71 Tahun 2012 Tentang Pedoman Pendidikan Wawasan Kebangsaan.
Pitriani, D., & Sumihar, S. (2020). "Analisis Interaksi Sosial Dalam Film G 30 S/Pki Karya Arifin C Noer". Aksara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Purwadarminta, W. J. S. (2017). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Ristiani, E. (2022). Analisis Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila Pada Film G30S/PKI Untuk Anak Sekolah Dasar. [Undergraduate Thesis], Universitas PGRI Semarang.
Sadiman, A. (2019). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sanjaya, W. (2017). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Gorup.
Savitri, T. (2020). “Mwathirika Sebagai Materi Tambahan Dalam Mempelajari Sejarah 1965”. Jurnal Kajian Seni, 5(1). 16-31.
Sihotang, S. M. (2023). Persepsi Siswa Terhadap Pemanfaatan Media Film G30S/PKI Untuk Pembelajaran Sejarah Kelas XII SMA 11 Muaro Jambi. [Undergraduate Thesis], Uinversitas Jambi.
Simon, J. C. (2021). “Memori Trauma Dalam Film G30S/PKI: Sebuah Interpretasi Teologis”. ABRAHAMIC RELIGIONS: Jurnal Studi Agama-Aganma, 1(2).
Siregar, S. (2023). Statistik Parametrik untuk Penelitian Kuantitatif: Dilengkapi dengan Perhitungan Manual dan Aplikasi SPSS Versi 17. Jakarta: Bumi Akasar.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukendra, I. K., & Atmaja, I. K. S. (2020). Instrumen Penelitian. Pontianak: Mahameru Press.
Sumantri, M. S. (2019). Strategi Pembelajaran Teori dan Praktek di Tingkat Pendidikan Dasar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sunarto. (2018). Dasar-Dasar Pemahaman Hukum Tata Negara. Semarang: UPT Unnes Press.
Sutja, A. (2017). Sekitar Garuda Pancasila. Bandung: Angkasa.
Suyasa, G. (2022). Wawasan Kebangsaan. Buleleng: Pusat Pendidikan Wawasan Kebangsaan.
Theana, F. E. (2022). Pengaruh Film Dokumenter Pengkhinatan G30SPKI Terhadap Peningkatan Nilai Karakter Siswa pada Pembelajaran PPKN Di UPT SMA Negeri 22 Ogan Ilir. [Undergraduate Thesis], Universitas Sriwijaya.
DOI: https://doi.org/10.26618/jrpd.v8i1.17769
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.