The Urgence of Developing Civic Education E-Book Based On Mind Mapping For Students And Lecturers

Mariyani Mariyani, Edwin Nurdiansyah, Aulia Novhemy Dhita SBK, Ulfatul Hasanah, Ernawati Ernawati, Dini Herdianti

Abstract


This study aims to determine the urgency of developing mind mapping-based civic education e-books for students and lecturers. This research is a research method This research method is research and development (RnD) which ultimately produces a product and tests the level of product effectiveness. The subjects of this research are 54 first semester students in the 2021/2022 academic year who are taking civic education courses and 10 lecturers who are lecturers of civic education courses. The sampling technique used random sampling. The research activity was carried out at Sriwijaya University, South Sumatra. The data collection technique used is filling out questionnaires and documentation. The results of the study showed that the development of mind mapping-based civic education e-books was needed to facilitate student learning, both with educators and independently. E-books are teaching materials that are packaged digitally in the form of files and schematics according to the Lesson Plan. The existence of mind mapping in e-books will help students and lecturers to achieve fun and creative civic education learning goals.


Keywords


Civic Education; E-book; Mind Mapping

Full Text:

DOWNLOAD

References


Aisyah S, T. N. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran. Jurnal Salaka , 2 (1), 62-65.

Arsyad, A. (2008). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Assidiqia, u. H., & Sumarnib, W. (2020). Pemanfaatan Platform Digital dalam Pembelajaran Daring di masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES. UNNES, Magister Pendidikan Dasar. Semarang: Pascasarjana UNNES.

Buzan, T. (2010). Buku Pintar Mind Map Untuk Anak. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Darusman, R. (2014). Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Infinity Journal , 3 (2), 164-173.

Fauziah, D. (2016). Penerapan Model Mind Map Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Pemahaman Siswa Pada Materi Sejarah Islam Di Indonesia. Mimbar Sekolah Dasar , 4 (2), 1-13.

Heny, H., & Ajeng, A. (2020). Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kreativitas Pada Pembelajaran PKn. Jurnal Pendidikan , 21 (1), 38-50.

Heri, H. A., & Amallia, A. (2020). Penerapan Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Kreativitas pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan , 21 (1).

Ibrahim, H. (2011). An Investigation On Teaching Used in Social Studies Lesson. . Journal of Education Technology , 20 (1), 36-44.

Kemdikbud. (2003). Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No. 20 Tahun 2003. Jakarta: Kemdikbud.

Maksudin. (2015). Pengembangan Metodologi Pendidikan Agama Islam Pendekatan Dialektik. Yogyakarta: Penerbit Pustaka Pelajar.

Prabowo, A. &. (2013). nalisis Pemanfaatan Buku Elektronik (E-Book) oleh Pemustaka di Perpustakaan SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan , 2 (2), 1-9.

Prasetyo, A. (2016). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Kreativitas Belajar Siswa. Jurnal PGSD , 1 (1), 35-45.

Retno. Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Keterampilan . Universitas Sebelas Maret , Pendidikan Bahasa Indonesia. Salatiga: Universitas Sebelas Maret .

SEAMOLEC, S. (2014). Buku Digital. Pelatihan buku digital. SEAMOLEC KEMDIKBUD. SEAMOLEC KEMDIKBUD.

Shoimin, A. (2016). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Ar Ruzz Media.

Sitepu, A. (2019). Pengembangan Kreativitas Siswa. Bogor.

Subiyantoro, E. (2014). Menapak di Era Digital denganMemasyarakatkan Buku Digital. Diambil kembali dari http://www.vedcmalang.com/pppptkboemlg/index.php/menuutama/teknologi-informasi/1114-eko-subiyantoro-widyaiswara-muda-departemen-teknologi-informasi-pppptk-boe-malan: http://www.vedcmalang.com/pppptkboemlg/index.php/menuutama/teknologi-informasi/1114-eko-subiyantoro-widyaiswara-muda-departemen-teknologi-informasi-pppptk-boe-malan

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. . Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sukmawati, R. P. (2020). he Use of Blended Cooperative Learning Model in Introduction to Digital Systems Learning. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE) , 2 (2), 75-81.

Supriadi. (2015). Pemanfaatan Sumber Belajar Dalam Proses Pembelajaran. Lantanida , 3 (2), 129-139.

Syam, N. &. (2015). embelajaran Mind Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa . Publikasi Pendidikan , 3 (1), 1-13.

Wulandari, F. A., Mawardi, & Krisma. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Menggunakan Mind Mapping. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar , 3 (1), 24-30.




DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v7i3.7909

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JED (Jurnal Etika Demokrasi)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.