Strengthening Literacy Learning Methods In Improving Reading Skills
Abstract
This study aims to describe the literacy learning method in improving students' reading skills at SDN 3 Ngringin, Nganjuk. This research method used is descriptive qualitative. The study obtained primary data through in-depth interviews and observations of informants, which consisted of several elements, namely, school principals, teachers, and students. The informants were chosen because they were directly involved in the literacy teaching-learning method at SDN 3 Ngringin. The school was chosen because it is a formal educational institution which is categorized as underdeveloped. This study uses an analysis of learning theory from Pinnell and Fountas. The results showed that the literacy learning method applied by the student of Kampus Mengajar program got positive responses from students. This can be seen from the enthusiasm and motivation of students in understanding the learning materials. The learning outcomes can improve students' reading literacy skills.
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan metode pembelajaran literasi di SDN 3 Ngringin, Nganjuk dalam meningkatkan keterampilan membaca siswa. Metode penelitian ini adalah kualitatif yang bersifat deskriptif. Penelitian memperoleh data primer melalui wawancara wawancara mendalam dan observasi terhadap informan, yang terdiri dari beberapa unsur yaitu, kepala sekolah, guru, dan siswa. Para informan tersebut dipilih, karena mereka yang terlibat lansung dalam metode pembelajaran literasi di Sekolah Dasar Negeri 3 Ngringin. Sekolah ini dipilih sebagai tempat penelitian karena merupakan lembaga pendidikan formal yang dikategorikan tertinggal. Penelitian ini menggunakan analisi teori pembelajaran dari Pinnell and Fountas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode pembelajaran literasi yang diterapkan pada mahasiswa Kampus Mengajar mendapatkan tanggapan postif dari siswa. Hal ini dapat dilihat dari antusiasme dan motivasi siswa dalam memahami materi pembelajaran. Hasil pembelajaran tersebut dapat meningkatkan keterampilan literasi membaca siswa.
Keywords
Full Text:
DOWNLOADReferences
Abidin, Y. (2018). Pembelajaran Literasi Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca dan Menulis. Jakarta. Bumi Aksara.
Antasari, I. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Tahap Pembiasaan di MI Muhammadiyah Gandatapa Sumbang Banyumas. Libria, 9(1).
Budi, Sandi & Saefudin, A. (2021). Program Kampus Mengajar 2021. Kemdikbud RI.
Direktorat Sekolah Dasar, K. (2018). Merdeka Belajar. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/merdeka-belajar
Hermawan, R., Rumaf, N., S. (2020). Pengaruh Literasi terhadap Keterampilan Membaca pada Siswa Kelas IV SD Inpres 12 Kabupaten Sorong. Jurnal Papeda, 2(1).
Huda, M., Kartanegara, M., & Zakaria, G. A. N. (2015). The Effect of Learning Strategy of Reading Aloud on Students’ Achievement in the Subject of Islamic Studies at Secondary School in Semarang. International Journal of Education and Research, 3(2), 577–588.
Irianto, P. O., & Febrianti, L. Y. (2017). Pentingnya Penguasaan Literasi bagi Generasi Muda dalam Menghadapi MEA. The 1st Education and Language International Conference Proceeding, 640–647.
Joyo, A. (2018). Gerakan Literasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Kearifan Lokal Menuju Siswa Berkarakter. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran (KIBASP), 1(2).
Kemendikbud. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesua No. 23 Tahun 2016. Kemdikbud RI.
Kemendikbud. (2018). Strategi Literasi dalam Pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama. Kemdikbud RI.
Kemendikbud. (2019). Model Pembelajaran Literasi untuk Jenjang Prabaca dan Pembaca Dini: Panduan bagi Orang Tua dan Guru. Kemdikbud RI.
Kuntarto, H, B. & Praskah, A. (2021). Literasi Digital pada Anak-Anak Sekolah Dasar. Jurnal Media Dan Komunikasi, 3(2).
Luthra, Poornima & Mackenzie, S. (2020). 4 Way Covid-19 Education Future Generations. https://www.weforum.org/agenda/2020/03/4-ways-covid19-education-future-generations/.2020.
Miles, Matthew B & A. Michael, H. (2017). Qualitative Data Analysis. UI Press.
Neuman, W. L. (2000). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches (Fourth). Allyn & Bacon.
Pinnell, Gay Su & Fountas, Irene. C. (2011). The Continuum of Literacy Learning. Heinemann.
Puspita, R. D., Sumendar, D., Agung, R., & Musthafa, B. (2017). Improving Students Reading Comprehension Ability Through Integrated Thematic Learning With School Literacy Movement Support. Jurnal Pendidikan Humaniora, 5(3), 99–103.
Suragangga, I. M. N. (2017). Mendidik lewat literasi untuk pendidikan berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 3.
Syahriyani, A. (2010). Optimalisasi Budaya Literasi di Kalangan Mahasiswa: Upaya Meretas Komunikasi Global. Jurnal UI Untuk Bangsa Seri Sosial Dan Humaniora, 70(1).
Yuliana, S., Wikanengsih, Kartiwi, M, Y. (2020). Penguatan Literasi Berbahasa Indonesia dengan Gerakan Literasi Sekolah pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(3).
Yunita, E.F.A., Suneki, S., Purnamasari, V. (2019). Analisis Gerakan Literasi Sekolah Pada Pemebelajaran Tematik. Jurnal. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2).
DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v7i2.6791
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Etika Demokrasi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.