Bhinneka Tunggal Ika As A National Consensus And A Universal Tool Of The Indonesian Nation

Nurhayati Nurhayati, Rini Setiyowati, Yunisca Nurmalisa

Abstract


This article ims to reveal a meaning contained in Bhinneka Tunggal Ika which is used as a tool to unite the nation. In living together with diversity can be a blessing or a source of disaster depending on how we view and manage it. The existence of diversity grows and develops over time. It cannot be denied thet we live among many differences, therefore the Indonesian nation makes unity in diversity a motto that is upheld as a tool that uites all differences that exist within the nation, namely race, ethnicity, religion, and so on.


Artikel ini bertujuan untuk mengungkap sebuah makna yang terkandung dalam Bhinneka Tunggal Ika sebagai alat pemersatu bangsa. Dalam kehidupan bersama kebhinekaan bisa menjadi berkah atau sebaliknya sumber bencana tergantung cara kita memandang dan mengelolanya. Eksistensi kebhinnekaan tumbuh dan berkembang seiring berjalan nya waktu. Tidak bisa disangkal bahwa kita hidup diantara banyaknya perbedaan oleh karena itu bangsa Indonesia menjadikan Bhinneka Tunggal Ika menjadi suatu semboyan yang dijunjung sebagai alat yang menyatukan segala perbedaan yang ada dalam diri bangsa yaitu ras, suku, agama, dan lain sebagainya.

Keywords


Bhinneka Tunggal Ika; National Consensus; United Nations

Full Text:

DOWNLOAD

References


Abdulkarim, A., Komalasari, K., Saripudi. D., Rtmaningsih, N., and A. (2020). Development of a Unity in Diversity-based Pancasila Education Text Book for Indonesia Universities. International Journal of Instruction.

Abdulkarim, A., Ratmaningsih, N., and A. (2018). eveloping Civicpedia as a Civic Education E-Learning Media to Improve Student’s Information Literacy. Journal of Social Studies Education Research,.

Aghabian, H. (2015). The Kakawin Sutasoma: A look at “Bhinneka Tunggal Ika” & Perceptions of the Text’s Religion Implications. Independent Study Project.

Astuti, AD, Farida. MWN, and F. A. (2020). Menerapkan Sikap dan Perilaku yang berprinsip pada Bhinneka tunggal Ika di Era 4.0 dalam Pembelajaran K-13 DI SD/MI Kelas VI. Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education.

Baihaki, E. S. (2017). Strengthening Bhinneka Tunggal Ika As An Identity and Unifier Of The Nation: Realizing A Peacful Islam Statehood Harmonization. Jurnal ADDIN.

Butler, D. (2016). Peace and Harmony in the World Based on Pancasila and Bhinneka Tunggal Ika (Unity in Diversity). Journal Multicultural and Multireligius.

Farisi, M. I. (2014). Bhinneka Tunggal Ika [Unity in Diversity]: From Dinasty Policy to Classroom Practice. Journal of Social Science Educatiton.

Fitch, R. . (2011). Moral Edication in Indonesia: a Preliminary Study. Education y Cienca.

Hardono, H. . (1994). Hakikat dan Muatan Filsafat Pancasila. Kanisius.

K., dan P. A. N. (2017). Counteract Radicalism and Bring Up Bhinneka Tunggal Ika. Proceeding of International of Islamic Education.

Kurniawan, J. A., dan Candidate, P. (2018). When Human Right Enough: “Failure” Multiculturalism in Indonesia. Journal of Shoutheast Asian Human Rights.

Pursika. (2009). Kajian Analitik Terhadap Bhinneka Tunggal Ika. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran.

Rambe, T. (2017). Membingkai Kebhinnekaan dan Kedaulatan dalam Berbangsa dan Bernegara dari Sudut Pandang Sosial Politik Nasional. Jurnal Generasi Kampus.

Ridwan. (2015). Problematika Keberagaman Kebudayaaan dan Alternatif Pemecahan. Jurnal Madaniyah.

Rizal Mustnsyir. (1995). Bhinneka Tunggal Ika dalam Perspektif Filsafat Analitik. Jurnal Filsafat.




DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v6i2.5317

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JED (Journal of Etika Demokrasi)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.