Instilling Civic Disposition Values through Scouting Activities at SMP PAB 9 Klambir Lima Kebun, Deli Serdang
Abstract
Abstract. The research objective was to analyze how scouting activities in extracurricular programs in junior high schools in instilling civic disposition values, in this case the application of citizen character can be implanted through scouting activities, therefore this study focuses on students who are actively involved in scouting activities. This research method is qualitative using case studies which are the object of research are 10 students, school principals, and scout coaches, the results and conclusions of this research are that every scout activity always uses educational elements, implements a simple lifestyle and a pamong system with scout coaches through expertise. exemplary and civic disposition values from extracurricular activities through scouting activities, there are values of responsibility, discipline, love for the motherland and the environment, tolerance, friendship, honesty, independence, creativity, religion, environmental care and social care.
Keywords: Extracurricular, Scouting, Civic Disposition
Abstrak. Tujuan penelitian untuk menganalisis bagaimana kegiatan pramuka pada program ektrakurikuler di sekolah tingkat menengah pertama dalam menanamkan nilai civic disposition, dalam hal ini penerapan watak warganegara apakah dapat ditanamkan melalui kegiatan pramuka, maka dari itu penelitian ini fokus kepada siswa yang terlibat aktif dalam kegiatan kepramukaan. Metode penelitian ini kualitatif dengan menggunakan studi kasus yang menjadi objek penelitiannya adalah 10 orang siswa, kepala sekolah, dan pembina pramuka, hasil dan simpulan penelitian ini yaitu setiap kegiatan pramuka selalu menggunakan unsur pendidikan, menerapkan pola hidup sederhana dan sistem pamong dengan Pembina pramuka melalui kepiawaian teladan dan nilai-nilai Civic disposition dari kegiatan ekstrakurikuler melalui aktivitas pramuka terdapat nilai tanggung jawab, disiplin, cinta tanah air dan lingkungan, toleransi, bersahabat, jujur, mandiri, kreatif, religius, peduli lingkungan dan peduli sosial
Kata Kunci: Ekstrakurikuler, Pramuka, Civic Disposition.
Keywords
Full Text:
DOWNLOADReferences
Branson, M. S., & Quigley, C. N. (1998). The role of civic education.
Budimansyah, D. (2008). PKn dan masyarakat multikultural. Program Studi Pendidikan Kewarganegaraan, Sekolah Pascasarjana, Universitas
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
Damanik, S. A. (2014). Pramuka ekstrakurikuler wajib di sekolah. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 13(02), 16–21.
Damri, M. P., Putra, F. E., & Kom, M. I. (2020). Pendidikan kewarganegaraan. Prenada Media.
Dianti, P. (2014). Integrasi Pendidikan Karakter dalam pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk mengembangkan karakter siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(1).
Galston, W. A. (2007). Civic knowledge, civic education, and civic engagement: A summary of recent research. International Journal of Public Administration, 30(6–7), 623–642.
Lestari, R. Y. (2016). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Dalam Mengembangkan Watak Kewarganegaraan Peserta Didik. Untirta Civic Education Journal, 1(2).
Muchtarom, M. (2012). Strategi penguatan nilai-nilai Pancasila melalui inovasi pembelajaran PKn berorientasi civic knowledge, civic disposition, dan civic skill di perguruan tinggi. Pkn Progresif, 7(2), 158897.
Muhaemin, M., & Ihwah, A. (2019). Pengaruh Pendidikan Pramuka Terhadap Pembentukan Karakter Religius pada Anggota Pramuka. Al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 111–120.
Narimo, S., Maryadi, M., Fatoni, A., Anif, S., Sumardjoko, B., & Adhantoro, M. S. (2018). Pancasila and Citizens Education (PKn) Learning Based on Local Culture in The Establishment of Student Characters. Profunedu International Conference Proceeding, 1, 255–260.
Neuman, W. L. (2016). Understanding research. Pearson.
Nurdin, E. S. (2016). Analisis Konten Dimensi Implementasi Kebijakan Publik pada Konten Kurikulum Pendidikan Kewarganegaraan di Perguruan Tinggi. SOSIOHUMANIKA, 9(1).
Rizky, K. S. (2012). Mengenal Dunia Pramuka Indonesia. Galangpress Publisher.
Suardi, S., Herdiansyah, H., Ramlan, H., & Mutiara, I. A. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SMA Jaya Negara Makassar. JED (Journal of Etika Demokrasi), 4(1).
Zuriati, E. (2019). Internalisasi Nilai-Nilai Karakter dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS). JED (Journal of Etika Demokrasi), 4(1).
DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v6i1.4558
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 JED (Journal of Etika Demokrasi)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.