Building Tolerance Attitudes Of PPKN Students Through Multicultural Education Courses

Jagad Aditya Dewantara, T Heru Nurgiansah

Abstract


Abstract. Lately ethnocentric attitudes or understand the area in the college environment are increasing. Discrimination against Sara is still occurring. If this is continued, it will further create division between the nation's children. This research aims to build tolerance among students to create unity and unity through the provision of Multicultural Education courses. This research uses qualitative methods with technical data collection through observation, interviews, documentation, and literacy studies. The results of this study show that multicultural education courses have managed to form a tolerance attitude among students of Pancasila Education and Citizenship of PGRI University Yogyakarta. Student tolerance is reflected in the implementation of lectures in the classroom, during the work of both individuals and groups, and during the implementation of the Final Semester Exam.

Keywords: Tolerance; Student; Multicultural Education

Abstrak.  Akhir-akhir ini sikap etnosentris atau faham kedaerahan di lingkungan perguruan tinggi semakin meningkat. Diskriminasi atas sara masih terjadi. Jika hal ini terus menerus dibiarkan akan semakin menimbulkan perpecahan antar anak bangsa. Penelitian ini bertujuan untuk membangun sikap toleransi dikalangan mahasiswa agar terciptanya persatuan dan kesatuan melalui pemberian mata kuliah Pendidikan Multikultural. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan tekniik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dokumentasi, dan studi literasi. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa mata kuliah Pendidikan Multikultural telah berhasil membentuk sikap toleransi dikalangan mahasiswa Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Universitas PGRI Yogyakarta. Sikap toleransi mahasiswa tercermin saat pelaksanaan perkuliahan di kelas, saat pengerjaan tugas baik individu maupun kelompok, dan pada saat pelaksanaan Ujian Akhir Semester.

Kata Kunci: Toleransi; Mahasiswa; Pendidikan Multikultural




Keywords


Kata kunci: Toleransi; Mahasiswa; Pendidikan Multikultural Keywords: Tolerance; Student; Multicultural Education

Full Text:

DOWNLOAD

References


Agustian, M., Anindyta, P., & Grace, M. (2018). Mengembangkan Karakter Menghargai Perbedaan Melalui Pendidikan Multikultural. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 1(2), 191–199.

Arisona, R. D. (2019). Pendidikan Multikultural pada Mata Kuliah Konsep Dasar Ips Sebagai Upaya Pencegahan Sikap Radikalisme Mahasiswa Tadris Ips Iain Ponorogo. Proceedings of Annual Conference for …, 17(1), 73–80.

Awaru, A. O. T. (2017). Membangun Karakter Bangsa Melalui Pendidikan Berbasis Multikultural Di Sekolah. Prosiding Seminar Nasional Himpunan Sarjana Ilmu-Ilmu Sosial, 2, 221–230.

Cahyono, H., & Iswati, I. (2017). Urgensi Pendidikan Multikultural Sebagai Upaya Meningkatkan Apresiasi Siswa Terhadap Kearifan Budaya Lokal. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 15–28. https://doi.org/10.32332/elementary.v3i1.771

Dewantara, J. A., Efriani, Sulistyarini, & Prasetiyo, W. H. (2020). Optimization of Character Education Through Community Participation Around The School Environment ( Case Study in Lab School Junior High School Bandung ). Jurnal Etika Demokrasi, 5(1), 53–66.

Herawan, K. D., & Sudarsana, I. K. (2017). Relevansi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Geguritan Suddhamala Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di Indonesia. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 223–236.

Kelly, E. (2018). Pembentukan Sikap Toleransi Melalui Pendidikan Multikultural Di Universitas Yudharta Pasuruan. Jurnal Psikologi, 5(1), 21–28.

Novitasari, D., Ladamay, I., & Wadu, L. B. (2019). Upaya Pembentukan Karakter Religius Islam pada Siswa Melalui Keteladanan di Sekolah Menengah Kejuruan. Prosiding Seminar Nasional, 3, 174–181.

Nurgiansah, T. H. (2020). Build An Attitude of Nationalism Students At SDN 7 KADIPATEN With The Method of Discusion In The Subject PPKn. Jurnal Serunai Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan STKIP Budi Daya Binjai, 9(1), 1–11.

Nurgiansah, T. H., Dewantara, J. A., & Rachman, F. (2020). The Implementation of Character Education in the Civics Education Syllabus at SMA Negeri 1 Sleman. Jurnal Etika Demokrasi Universitas Muhammadiyah Makasar, 5(2), 110–121.

Nurgiansah, T. H., & Sukmawati. (2020). Tantangan Guru Pendidikan Kewarganegaraan Di Masa Adaptasi Kebiasaan Baru. Jurpis: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 17(2), 139–149.

Nurgiansah, T. H., & Widyastuti, T. M. (2020). Membangun Kesadaran Hukum Mahasiswa PPKn UPY Dalam Berlalu Lintas. Civic Edu: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Universitas Pasundan, 2(2), 97–102. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Sangadji, K. (2016). Pendidikan Multikultural Dalam Pengembangan Kurikulum Perguruan Tinggi. Jurnal Biology Science & Education, 5(1), 38–45.

Setiawan, D. (2014). Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Karakter melalui Penerapan Pendekatan Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan. Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 6(2), 61–72.

Sriwahyuningsih, R. S., & Doni, C. P. (2018). Penanaman Dan Implementasi Nilai Pendidikan Multikultural (Studi Kasus Di Universitas Muhammadiyah Gorontalo). Education Journal : Journal Educational Research and Development, 2(1), 41–58.

Supriatin, A., & Nasution, A. R. (2017). Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Praktik Pendidikan Di Indonesia. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.32332/elementary.v3i1.785

Zuriah, N. (2011). Model Pengembangan Pendidikan Kewarganegaraan Multikultural Berbasis Kearifan Lokal Dalam Fenomena Sosial Pasca Reformasi Di Perguruan Tinggi. Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(2), 63–72.




DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v6i1.4503

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JED (Journal of Etika Demokrasi)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.