Collaboration of Pancasila and Civic Education Teachers and Guidance Counseling Teachers in the Developing of Student Characters in Senior High School

Monica Tiara, Neviyarni Neviyarni, Mudjiran Mudjiran, Herman Nirwana

Abstract


Abstract. This article aims to establish the collaboration between the Pancasila and Civic Education teacher and the Guidance Counseling teacher in developing the character of students in high school. This article is the result of a descriptive qualitative research study by selecting informants using the purposive sampling method. Data collection techniques used were observation, interviews, and documentation. Data were analyzed through data reduction steps and conclusion drawing. The technique for checking the validity of the data is the triangulation of sources. The results showed that the formation of students' character in the school could be carried out optimally if the teacher especially the Pancasila and Civic Education teacher collaborated with the Guidance Counseling teacher. Collaboration is carried out in the form of assignments for the preparation of student activity journals assigned by Pancasila and Civic Education teachers. The activity journal is prepared based on the Guidance Counseling teacher's input after the students conduct counseling related to the reported activity. Through these activity journals, the Pancasila and Civic Education teacher can identify obstacles in character formation and then look for solutions together with the Guidance Counseling teacher.

Keywords: Teacher Collaboration,Civic Education, Guidance Counseling, Character

Abstrak.  Artikel ini bertujuan untuk mengungkapkan kolaborasi yang dilakukan guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dan Guru Bimbingan Konseling dalam pembentukan karakter siswa di SMA. Artikel ini merupakan hasil kajian penelitian kualitatif deskriptif dengan pemilihan informan menggunakan metode pusposive sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Data dianalisis melalui langkah-langkah reduksi data dan penarikan kesimpulan. Teknik pemeriksaan keabsahan data dilakukan dengan triangulasi sumber. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembentukan karakter siswa di Sekolah dapat terlaksana secara optimal jika guru khususnya guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan melakukan kolaborasi dengan guru Bimbingan Konseling. Kolaborasi dilakukan dalam bentuk pemberian penugasan penyusunan jurnal aktivitas siswa yang ditugaskan oleh guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal aktivitas tersebut disusun berdasarkan masukan guru Bimbingan Konseling setelah siswa melakukan konseling terkait aktivitas yang dilaporkannya. Melalui jurnal aktivitas tersebut guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dapat mengidentifikasi hambatan dalam pembetukan karakter dan kemudian mencari solusi Bersama dengan guru Bimbingan Konseling.

Kata Kunci: Kolaborasi Guru, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Bimbingan dan Konseling, Karakter



Keywords


Teacher collaboration; Civic Education; Guidance Counseling; Character

Full Text:

DOWNLOAD

References


Monica Tiara, Neviyarni. 2019. Pendidikan Karakter Berwawasan Sosiokultural Di Sma Kota Padang. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran. Volume 2 Nomor 2, Desember 2019. P-2655-710X e-ISSN 2655-6022 http://journal.universitaspahlawan.ac.id/inde x.php/jrpp.

Cholisin. 2011. Pengembangan Karakter Dalam Materi Pembelajaran Pkn. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Marsudi Saring, dkk. 2007. Layanan Bimbingan Konseling Di Sekolah. Surakarta : Muhhamadiyah University Press.

Lexy. J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif, (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2000), hlm. 3

Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek,(Jakarta : PT. Rineka Cipta, 2002, Cet.XII), hlm. 107.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, (Bandung: Alfabeta, 2008), Cet. 6, hlm.272.

Muhaimin, Rekonstruksi Pendidikan Islam, dari paradigma pengembangan menejemen kelembagaan kurikulum hingga strategi pembelajran, (Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2009), hlm325-327

Muhajir, Nandri Sugiarti. 2019. Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Pembentukan Karakter Siswa SMP Muhammadiyah 1 Makassar. Jurnal Etika Demokrasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Vol 4 Januari No. 1 2019

Branson, M.S. (1999). Belajar Civic Education dari Amerika. Yogyakarta: LkiS.

Eny Kusumawati. 2017. Peran Konselor Dalam Pembentukan Karakter Siswa. Prosiding Seminar Nasional. Universitas Ahmad Dahlan.

Sarwono, S.W. (2012). Psikologi Remaja. Jakarta: PT Raya Grafindo Persada.

Suardi, S., Herdiansyah, H., Ramlan, H., & Mutiara, I. A. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SMA Jaya Negara Makassar. JED (Journal of Etika Demokrasi), 4(1).

Suardi, S., Megawati, M., & Kanji, H. (2018). Pendidikan Karakter di Sekolah (Studi Penyimpangan Siswa di Mts Muhammadiyah Tallo). JED (Journal of Etika Demokrasi), 3(1).

Rest, J. R. (1979). Revised Manual for the Defining Issues Test: An Objective Test of Moral Judgement Development.Minnesota: Minnesota Moral Research.

Firmansah Kobandaha. 2017. Pendidikan Karakter melalui Pendekatan Habituasi. Jurnal IRFANI. ISSN 1907-0969 E ISSN 2442 – 8272 Volume 13. http://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/ir




DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v5i2.3759

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JED (Journal of Etika Demokrasi)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.