The Effort to Foster Civic Virtue in Elementary Schools
Abstract
Abstract. This study aims to explore the efforts of civic virtue coaching in elementary schools. The research method used is descriptive qualitative — retrieval of data through observation, interviews, and documentation. Data analysis uses the Miles and Huberman model. The subjects of the study were the first-grade students of SD N 4 Darmakradenan, Ajibarang, Banyumas, Indonesia, 2019/2020 academic year. The results showed that the development of Civic Virtue in Elementary Schools at SD N 4 Darmakradenan Ajibrarabang Banyumas was formulated by instilling Civic Virtue concepts on a scale of concept recognition about nationality to foster a sense of love for the motherland. Besides, the findings also confirm that Pancasila Education and Citizenship (PPKn) in Elementary Schools serve as a bridge in the efforts to foster Civic Virtue in Primary Schools 4 N Darmakradenan, Ajibarang, Banyumas. Further research on the opportunity to encourage Civic Virtue in Primary Schools is recommended in a new study in this article
Keywords: Civic Virtue, Elementary School, Coaching.
Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi usaha pembinaan civic virtue di Sekolah Dasar. Metode penleitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif. Pengambilan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisi data menggunakan model Miles dan Huberman. Subjek penelitian adalah siswa siswi kelas 1 SD N 4 Darmakradenan, Ajibarang, Banyumas,Indonesia,Tahun ajaran 2019/2020. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembinaan Civic Virtue di Sekolah Dasar di SD N 4 Darmakradenan Ajibrarabang Banyumas di formulasikan dengan menanamkan konsep-konsep Civic Virtue dalam skala pengenalan konsep tentang kebangsaan sehingga dapat menumbuhkan rasa cinta tanah air. Selain itu, hasil temuan juga menegaskan bahwa Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaan (PPKn) di Sekolah Dasar menjadi jembatan dalam upaya pembinaan Civic Virtue di Sekolah Dasar SD N 4 Darmakradenan, Ajibarang, Banyumas. Penelitian lebih lanjut tentang peluang pembinaan Civic Virtue di Sekolah Dasar di anjurkan dalam penelitian selanjutnya dalam artikel ini.
Kata Kunci: civic virtue, sekolah dasar, pembinaan.
Keywords
Full Text:
DOWNLOADReferences
Aisyah, Siti, D. (2010). Perkembangan dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka.
Baehaqi, D. A. (2014). Pengembangan Kebajtkan Kewargaan (Civic Virtue) Dalam Masyarakat Multikultural Indonesia: Peran Pendidikan Kewarganegaraan. In Proceedings seminar nasional Profesionalisme Sebagai Daya Dukung Kualitas Bangsa. Garut: STKIP GARUT PRESS.
Cos, G. C., & Rossmann, L. C. (1997). Articulating Civic Virtue in the Second 1996 Presidential Debate. American Behavioral Scientist, 40(8), 1123–1132. https://doi.org/10.1177/0002764297040008011
Depdikbud. (1991). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Dianasari, & Hidayah, Y. (2019). Pancasila Sebagai Literasi Moral Pada Pendidikan Dasar Di Era Revolusi Industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan I. Majalengka: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Majalengka.
Goetzmann, A. (2017). Elementary School Children’s Political Knowledge. American Behavioral Scientist, 61(2), 238–253. https://doi.org/10.1177/0002764216689124
Hemelt, S. W., Roth, K. B., & Eaton, W. W. (2013). Elementary School Interventions: Experimental Evidence on Postsecondary Outcomes. Educational Evaluation and Policy Analysis, 35(4), 413–436. https://doi.org/10.3102/0162373713493131
Hidayah, Y., Feriandi, Y. A., & Saputro, E. A. V. (2019). Transformasi Kearifan Lokal Jawa Dalam Pendidikan Karakter Sekolah Dasar. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(1), 50–61.
Lutfiani, R. S. (2018). Skripsi : Pembinaan Kebajikan Kewarganegaraan (Civic Virtue) Melalui Program Pendidikan Karakter Bandung Masagi (Studi Kasus di SMP Negeri 25 Bandung). Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Miles, B. M., & Huberman, M. (1992). Analisis Data Kualitatif Buku Sumber Tentang Metode-metode Baru. Jakarta: UIP.
Muhibbin, S. (2007). Psikologi pendidikan dengan pendekatan baru. bandung: Pt. remaja rosdakarya.
Nurdiyanti, A. (2019). Thesis: Pembinaan Civic Virtuedi Bidang Sosial Melalui Praktik Filantropi Dan Voluntarisme: Studi Kasus Gerakan Sosial Kemanusiaan Let’s ACT Indonesia. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
O’Connor, E. E., Dearing, E., & Collins, B. A. (2011). Teacher-Child Relationship and Behavior Problem Trajectories in Elementary School. American Educational Research Journal, 48(1), 120–162. https://doi.org/10.3102/0002831210365008
Prasetiyo, W. H. (2016). Tesis : Pembinaan Keadaban Kewarganegaraan (Civic Virtue) di Bidang Lingkungan Melalui Program Pertanian Kota (Urban farming) di Kota Bandung. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Retnasari, L., & Suharno. (2018). Strategi Smp Muhammadiyah Boarding School Yogyakarta Dalam Pembiasaan Karakter Kewarganegaraan Pada Peserta Didik. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 6(1), 52–62. https://doi.org/10.21831/jpk.v7i2.15511
Riwanti, D. W., Hardika, & Dayati, U. (2017). Pemahaman pendidik tentang makna lagu anak-anak sebagai pembentuk karakter anak usia dini. Ilmu Pendidikan, 2(2), 151–156.
Stauffer, S. D., & Mason, E. C. M. (2013). Addressing Elementary School Teachers’ Professional Stressors: Practical Suggestions for Schools and Administrators. Educational Administration Quarterly, 49(5), 809–837. https://doi.org/10.1177/0013161X13482578
Sudjana, N. (2010). Dasar-dasar Proses Belajar. Bandung: Sinar Baru.
Sukmadinata, N. S. (2001). Pengembangan Kurikulum (teori dan praktik). Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syarifa, S. (2019). Konsep Civic Virtue dan Pendidikan Kewarganegaraan di Indonesia.
Wartenberg, T. E. (2012). Elementary school philosophy: A response. Theory and Research in Education, 10(1), 89–96. https://doi.org/10.1177/1477878512437474
Winataputra, U. S., & Budimansyah, D. (2007). Civic Education. Bandung: Prodi Pendidikan Kewarganegaraan UPI.
Zurgobban, Z., & Budimansyah, D. (2016). Pendidikan damai sebagai pembinaan keadabaan kewarganegaraan di bidang sosial. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 3(1).
Zuriah, N., Widodo, R., & Sunaryo, H. (2016). Model pendidikan karakter berbasis nilai kearifan lokal dan civic virtue sebuah rekayasa sosial. In SENASPRO 2016 | Seminar Nasional dan Gelar Produk (pp. 164–177). Malang.
DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v5i2.3001
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 JED (Jurnal Etika Demokrasi)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.