Internalization of Educators' Role in Strengthening Students' Character Amidst Social Media Onslaught

Rama Armedi, Aminatul Fattachil ’Izza, Raihan Retriansyah Dilapanga, Apriansyah Apriansyah

Abstract


The rise of moral degradation among students due to uncontrolled exposure to social media has become a critical challenge in the world of education. This study aims to identify the role of educators in instilling character education to students who experience moral degradation due to technological advances followed by the onslaught of social media. This research was conducted qualitatively using a library research approach by identifying the role, relationship, and impact of social media on the character of students. The results explain that the moral degradation that occurs in students due to the onslaught of social media can be overcome by educators by internalizing the concept of character education in Yusuf Qardhawi's thoughts, namely Rabaniyah, Insaniyah, Syumul, Al-Wasathiyah, and Al Jam'u Baina Ats Tsabat wa Al Murunnah. This research is still very relevant in overcoming moral degradation in the era of social media onslaught with the approach of Yusuf Qardhawi's character education concept.

Keywords


Educators’ Role; Character Education; Social Media; Moral Degradation; “Yusuf Qardhawi

Full Text:

DOWNLOAD

References


Admin KPAI. (2018). KPAI: 202 Anak Tawuran dal Dua TAhun Terakhir. Komisi Perlindungan Anak Indonesia. https://www.kpai.go.id/publikasi/kpai-202-anak-tawuran-dalam-dua-tahun

Al-Qardhawi, Y. (2006). Islamic Awakening Between Rejection and Extremism. IIIT. 1–37.

Ananda, E. R., & Marno, M. (2023). Analisis Dampak Penggunaan Teknologi Media Sosial terhadap Perilaku Bullying di Kalangan Siswa Sekolah Dasar Ditinjau dari Nilai Karakter Self-Confident Siswa dalam Konteks Pendidikan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 2207–2217. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i5.5206

Apriadi, R. T., & Sihotang, H. (2023). Transformasi Mendalam Pendidikan Melalui Kecerdasan Buatan: Dampak Positif bagi Siswa dalam Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai , 7(3), 31742–31748.

Arfa, A. M., & Lasaiba, D. (2024). Penguatan Karakter dalam Manajemen Kelas: Strategi Efektif untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan dan Perkembangan Holistik Siswa. Lani: Jurnal Kajian Ilmu Sejarah Dan Budaya, 5(1), 71–80. https://doi.org/10.30598/lanivol5iss1page71-80

Armedi, R., & Dilapanga, R. R. (2025). Pengembangan Karakter Moderat Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam ( PAI ) Melalui Pendekatan TPACK. Biormatika : Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 11(1), 33–43. https://doi.org/10.35569/biormatika.v11i1.2258

Auliya, A. A., Yahya, A. B., & Hurryos, F. K. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Perilaku Remaja di Indonesia. Jurnal Harmoni Nusa Bangsa, 1(1), 57. https://doi.org/10.47256/jhnb.v1i1.297

Az-Zibari, I. K. I. (2019). Fikih Tadarruj Tahapan-Tahapan dalam Membumikan Syariat Islam (1st ed.). Pustaka Al-Kautsar.

Budiman, B. (2022). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 2(2), 149. https://doi.org/10.30821/eunoia.v2i2.2098

Daulay, L. S. (2024). Pendidikan Karakter sebagai Wadah Anak Menjadi Generasi Toleran dan Moderat dalam Menghormati Keberagaman. 3(1), 275–283.

Direktorat Jenderal Aplikasi Informatika. (2025). Jumlah Penanganan Konten Internet Negatif pada Media Sosial Tahun 2022. Satu Data Komdigi. https://data.komdigi.go.id/opendata/dataset/jumlah-penanganan-konten-internet-negatif-pada-media-sosial

Ewaldus Rico Oktavian, & Sulistyowati, F. (2024). Peran Literasi Digital Remaja Dalam Menghadapi Penyebaran Berita Hoaks. Pengertian Literasi Digital, 3(1), 38–46.

Fitria, N. (2017). Konsep Pendidikan Karakter Menurut Thomas Lickona dan Yusuf Qardhawi (Studi Komparatif tentang Metode, Strategi dan Konten). In Tesis (Vol. 34, Issue 11).

Gerhard, K., Jäger-biela, D. J., & König, J. (2023). Opportunities to Learn , Technological Pedagogical Knowledge, and Personal Factors of Pre-Service Teachers: Understanding The Link Between Teacher Education Program Characteristics and Student Teacher Learning. Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft, 26, 653–676. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01162-y

Hardjito, N. (2019). Peran Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran Ditinjau Dari Prespektif Pendidikan Progresif. Jurnal Teknodik, 8(14), 085. https://doi.org/10.32550/teknodik.v8i14.526

Hidayat, M., & Subando, J. (2024a). Strategi Penanaman Nilai-Nilai Karakter Dalam Mencegah Degradasi Moral Siswa Pada Era Digital. 13(001), 523–534.

Hidayat, M., & Subando, J. (2024b). Strategi Penanaman Nilai-Nilai Karakter Dalam Mencegah Degradasi Moral Siswa Pada Era Digital. 13(001), 523–534.

Holila, N. (2024). Pendidikan Karakter pada Anak dalam Perpektif Islam dan membentuk karakter anak baik berupa keterampilan maupun wawasan . Oleh karena itu ,. 2(1), 104–119. https://doi.org/10.62086/al-murabbi.v2i1.555

Imam Izzulsyah, Adiyus, Radika, Ahmad Nur Hidayah, & Lianda Saputra. (2022). Analisis Penggunaan Media Sosial Di Masa Pandemi. Fraction: Jurnal Teori Dan Terapan Matematika, 2(1), 21–31. https://doi.org/10.33019/fraction.v1i2.28

Irmawati Musa. (2023). Studi Literatur : Degradasi Moral Di Kalangan Remaja. Ezra Science Bulletin, 1(2), 224–230. https://doi.org/10.58526/ez-sci-bin.v1i2.31

Ishaac, M. (2023). Penanaman Karakter Moderat Santri Melalui Program Pendidikan Diniyah Formal Pondok Pesantren Nurul Jannah Banjarmasin. Akademika:Jurnal Keagamaan Dan Penddikan, 19(2), 130–143.

Kavitha, K., & Joshith, V. P. (2025). Artificial Intelligence Powered Pedagogy: Unveiling Higher Educators ’ Acceptance with Extended TAM. Journal of University Teaching & Learning Practice, 21(8). https://doi.org/https://doi.org/10.53761/s1pkk784

Khalilah Nasution. (2024). Pendidikan Karakter Islam dalam Dunia Pendidikan Indonesia. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(6), 46–54. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i6.589

Luthfia Miranda Putri. (2025). Polisi Tangkap Belasan Remaja Hendak Tawuran di Penjaringan. Kantor Berita Indonesia. https://www.antaranews.com/berita/4767749/polisi-tangkap-belasan-remaja-hendak-tawuran-di-penjaringan#google_vignette

Mauludin, M. A., Alim, S., & Sari, Vi. P. (2016). Cerdas Dan Bijak Dalam Memanfaatkan Media Sosial Di Tengah Era Literasi Dan Informasi. Jurnal Aplikasi Ipteks Untuk Masyarakat, 5(1), 34–37.

Mokh. Iman Firmansyah, Encep Syarief Nurdin, Kama Abdul Hakam, Aceng Kosasih, & Ahmad Hakam. (2023). Strengthening the Moderate Character of Students’ through the Co-curricular Islamic Education Tutorial Program at Public Universities. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 8(2), 17–33. https://doi.org/10.25217/ji.v8i2.3240

Muhamad Ayub, & Sofia Farzanah Sulaeman. (2022). Dampak Sosial Media Terhadap Interaksi Sosial Pada Remaja: Kajian Sistematik. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 7(1), 21–32.

Muhammad Argha E N P, Rohman, M. F. F., Adiwena, D. S., & Putra, R. D. (2023). Degradasi Akhlak Remaja Di Era 5.0 Dalam Perspektif Islam Modern. Nathiqiyyah, 6(1), 11–18. https://doi.org/10.46781/nathiqiyyah.v6i1.691

Nafiati, D. A. (2021). Revisi taksonomi Bloom: Kognitif, afektif, dan psikomotorik. Humanika, 21(2), 151–172. https://doi.org/10.21831/hum.v21i2.29252

Nurhemah, N., & Rahma, A. (2024). Pengaruh Era Digital Terhadap Dunia Pendidikan. Prosding Seminar Nasional Pendidikan Pancasila Da Kewarganegaraan Universitas Pamulang, 4, 141–147.

Örtegren, A. (2022). Digital Citizenship and Professional Digital Competence — Swedish Subject Teacher Education in a Postdigital Era. Postdigital Science and Education, 4, 467–493. https://doi.org/10.1007/s42438-022-00291-7

Permana, I. D. G. D. (2021). Menghadapi Degradasi Etika Dan Moral Sebagai Problematika Generasi Milenial Dengan Perspektif Pendidikan Agama Hindu. Jurnal Pendidikan Hindu Jurusan Pendidikan Agaama Fakultas Dharma Acarya , 8(1), 46–64.

Pernanda, A., & Holid, S. (2024). Pengaruh Karya Yusuf Al-Qardhawi Dalam Pendidikan Agama Islam Pada Era Digital. Journal on Education, 6(4), 19693–19704. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.5790

Polatcan, M., Pınar €Ozkan, & Bellibas, M. S. (2024). Cultivating Teacher Innovativeness Through Transformational Leadership and Teacher Agency in Schools: The Moderating Role of Teacher Trust. Journal of Professional Capital and Community, 9(3), 227–242. https://doi.org/10.1108/JPCC-01-2024-0008

Puslitdatin. (2019). Penggunaan Narkotika di Kalangan Remaja Meningkat. Badan Nasional NArkotik Republik Indonesia. https://bnn.go.id/penggunaan-narkotika-kalangan-remaja-meningkat/

Putri, T. M., Tumanggor, R. O., Noviyanthi, C. E., Virginia, S., Tanjaya, C. O., & Bidara, A. M. (2024). Triwikrama: Jurnal Ilmu Sosial. 5(7).

Rabbani, D. A., & Najicha, F. U. (2023a). Pengaruh Perkembangan Teknologi terhadap Kehidupan dan Interaksi Sosial Masyarakat Indonesia. Researchgate.Net, November, 0–13.

Rabbani, D. A., & Najicha, F. U. (2023b). Pengaruh Perkembangan Teknologi terhadap Kehidupan dan Interaksi Sosial Masyarakat Indonesia. Researchgate.Net, November, 0–13.

Rahman, M., Nursyabilah, I., Astuti, P., Syam, Muh. I., Mukramin, S., & Kurnawati, W. O. I. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran. Journal on Education, 5(3), 10646–10653. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1890

Ratnasari, D. H., & Nugraheni, N. (2024). Peningkatan Kualitas Pendidikan Di Indonesia Dalam Mewujudkan Program Sustainable Development Goals (Sdgs). Jurnal Citra Pendidikan, 4(2), 1652–1665. https://doi.org/10.38048/jcp.v4i2.3622

Revalina, A., Moeis, I., & Indrawadi, J. (2023). Degradasi moral siswa dalam penerapan nilai-nilai pancasila ditinjau. Jurnal Pendidikan Karakter, 14(1), 53–62. https://doi.org/10.21831/jpka.v14i1.57131

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Rosyidah, A. N., & Ismeirita, I. (2023). Analisis Penggunaan Media Sosial Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik (Studi Kasus Di Smpn 20 Bekasi). Research and Development Journal of Education, 9(1), 34. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i1.13839

Rumadani Sagala. (2019). Integrasi Nilai-Nilai Akidah dan Akhlak dalam Islam (1st ed.). AE Publishing.

Sabarin, G., & Djunaidi, A. (2019). Peran Guru Dan Masyarakat Sekolah Dalam Menghadapi Pengaruh Media Sosial Terkait Dengan Kenakalan Remaja Di Sma Negeri 1 Mauponggo. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 6(2), 73. https://doi.org/10.31764/civicus.v6i2.676

Sari, O. Y., & Aprison, W. (2025). RELEVANSI KONSEP PENDIDIKAN TARBIYAH PERSPEKTIF M . YUSUF QARDHAWI DI ERA MODERN. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 3(2), 185–194.

Siti Yona Hukmana. (2024). Pengguna Narkoba Capai 3,3 Juta Orang, Didominasi Remaja. MetroTv. https://www.metrotvnews.com/read/Ky6CP3YM-pengguna-narkoba-capai-3-3-juta-orang-didominasi-remaja

Suarningsih, N. M. (2024). Mengatasi Degradasi Moral Bangsa Melalui Pendidikan Karakter. JOCER: Journal of Civic Education Research, 2(1), 1–7.

Suprapto, W., Gustin, G., & Kariadi, D. (2023). Guru VS Media Sosial: Kontradiksi Peran Guru di Era Global. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 6(1), 148–158. https://doi.org/10.32923/kjmp.v6i1.3339

Supriyadi, U. (2023). Yusuf Al-Qardhawi ’ S Thoughts and Implementation To. Syntax Transformation, 4(12), 19–34.

Syafaatunnisa, S., & Nurulhaq, D. (2023). Peran Guru PAI dalam Mengajarkan Akhlak di Media Sosial. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.81

Tantri, K. S., Aqilla, N. A., & Sukmawati, A. (2023). Pendidikan Karakter Di Era Digital: Mengajarkan Etika Dan Tanggung Jawab Dalam Penggunaan Sosial Media. Anwarul: Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 3(4), 662–675. https://doi.org/e-ISSN : 2808-7895 p-ISSN : 2809-1043 Terindeks : Dimensions, Scilit, Lens, Crossef, Semantic, Garuda, Google, Base, etc, https://doi.org/10.58578/anwarul.v3i4.1278

The Global Statistics. (2025). Indonesia Social Media Statistics 2025 Most Popular Platforms. The Global Statistics. https://www.theglobalstatistics.com/indonesia-social-media-statistics/

Trevisan, O., Christensen, R., Drossel, K., Friesen, S., Forkosh Baruch, A., & Phillips, M. (2024). Drivers of Digital Realities for Ongoing Teacher Professional Learning. Technology, Knowledge and Learning, 29(4), 1851–1868. https://doi.org/10.1007/s10758-024-09771-0

Triyanto, T. (2020). Peluang dan tantangan pendidikan karakter di era digital. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 17(2), 175–184. https://doi.org/10.21831/jc.v17i2.35476

Umar, M., Ismail, F., & Syawie, N. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Moderasi Beragama Pada Jenjang Pendidikan Anak Usia Dini. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 19(1), 101–111. https://doi.org/10.32729/edukasi.v19i1.798

Wilson, B. (2024). Social Media and Professional Growth: The Rhetoric of Educator Professional Development. Journal of Workplace Learning, 36(6), 385–398. https://doi.org/10.1108/JWL-01-2024-0015

Yan, L., & Zhao, R. (2023). Interactive Voice System for Political Education Innovation Based on The Era of 5G Converged Media. Soft Computing, 2. https://doi.org/10.1007/s00500-023-08655-2

Yana. (2022). Catatan KPAI 2022: Pengeroyokan dan Tawuran Pelajar Marak Terjadi. Channel9.Id. https://channel9.id/catatan-kpai-2022-pengeroyokan-dan-tawuran-pelajar-marak-terjadi/

Yusuf, M. Y., Reza, R. D., Sulys Setyorini, & Lisa Karang. (2023). “Penegakan Hukum Penyalahgunaan Media Sosial Untuk Bullying Dalam Perspektif Undang-Undang Informasi Transaksi Elektronik Dan Hukum Pidana Islam”. Wasatiyah: Jurnal Hukum, 4(2), 19–35. https://doi.org/10.70338/wasatiyah.v4i2.141

Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan (1st ed.). Kencana.




DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v10i2.17935

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 JED (Jurnal Etika Demokrasi)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.