Penerapan Model Pembelajaran Saintifik Approacd Berbasis Media Pembelajaran Kearifan Lokal pada Mata Kuliah Dasar-Dasar Sosiologi dalam Membangun Karakter dan Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Sosiologi Universitas Muhammadiyah Makassar

Suardi Suardi, syarifuddin syarifuddin

Abstract


The research objective is to analyze student activity during the learning process (ii) analyze student learning outcomes (iii) identify emerging character values (iv) identify obstacles that arise when applying the scientific approach learning model through learning media of local wisdom through classroom action research ( class room action research) for class A students in 2018. Student learning outcomes through the application of comparative scientific approach learning models in cycle I achieved classical completeness only reached 65.37% and in the second cycle had increased to 92.30% of the standard 90% completeness and reached KKM value 85. Student activity in the learning process in the first cycle was very high reaching 80.11 and cycle II which was 91.79 had reached the standard of 90%. Reflections on cycles I and II include the learning process using approacd scientific learning models, lecture contracts, dress rules, evaluation of learning, classroom use and publications on blogs so as to correct deficiencies of cycle I to cycle II. The results of the majority student questionnaire said (a) It was very pleasant with the application of the application of the scientific learning model approacd (b) Media classroom had grown the character of students' discipline and responsibility (c) Lecturers were very pleasant.

Keywords: scientific approach, learning media, local wisdom, character


References


Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian. Jakarta. Rineka Cipta

Depdiknas, (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta : Depdiknas.

Fauziah, R, dkk (2013) Pendekatan saintifik elektronika dasar berorientasi berbasis masalah”.Program Studi Pendidikan Teknik Elektro, FPTK UPI. Jurnal INVOTEC, Vol IX,No.2, 165-178.

Insriani, H. (2011). Pembelajaran Sosiologi Yang Menggugah Minat Siswa. Komunitas: International Journal Of Indonesian Society And Culture, 3(1).

Johari.M. dkk. (2014). Pengaruh Pembelajaran Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Biologi dan Keterampilan Proses Sains Siswa MA Mu’allimat NW Pancor Selong Kabupaten Lombok Timur Nusa Tenggara Barat. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. Volume 4.

Kemdiknas. (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta :Puskur-Balitbang, Kemdiknas

Kurniawati, D. D. (2010). Pengaruh Metode Mind Mapping dan Keaktifan Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial pada Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2009/2010 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Kulsum, U., & Hindarto, N. (2011). Penerapan model learning cycle pada sub pokok bahasan kalor untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar siswa kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(2).

Machin, A. (2014). Implementasi Pendekatan Saintifik, Penanaman Karakter Dan Konservasi Pada Pembelajaran Materi Pertumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 3(1).

Marjan, J., Arnyana, I. B. P., Si, M., Setiawan, I. G. A. N., & Si, M. (2014). Pengaruh Pembelajaran Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Biologi Dan Keterampilan Proses Sains Siswa MA. Mu allimat NW Pancor Selong Kabupaten Lombok Timur Nusa Tenggara Barat. Jurnal Pendidikan IPA, 4 (1).

Permendikbud. (2016). Pedoman Pelasanaan Simposium Guru dan Tenaga Kependikan Tahun 2016. Jakarta : Simposium Guru dan TenagaKependidikan.

Putri, N. A. (2011). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Melalui Mata Pelajaran Sosiologi. Komunitas: International Journal Of Indonesian Society And Culture, 3(2).

Saifudin, A. (2008). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komputer Mata Pelajaran IPS SMP. Jurnal Falasifa, 1(2).

Sauri, S. (2010). Membangun Karakter Bangsa Melalui Pembinaan Profesionalisme Guru Berbasis Pendidikan Nilai. Jurnal Pendidikan Karakter, 2 (2).

Situmorang, M. (2014). Pengembangan Buku Ajar Kimia Sma Melalui Inovasi Pembelajaran Dan Integrasi Pendidikan Karakter Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Prosiding Semirata 2013, 1(1).

Sudrajat, A. (2011). Mengapa Pendidikan Karakter?.Jurnal Pendidikan Karakter,1(1).

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta

Wardani, F. T., Ibrahim, M. Y., & Zakso, A. (2013). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Mata Pelajaran Sosiologi.Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran,2(6).

Wardani, T. K. 2012. Penggunaan Media Komik Dalam Pembelajaran Sosiologi Pada Pokok Bahasan Masyarakat Multikultural. Komunitas: International Journal Of Indonesian Society And Culture, 4(2).

Wijayanti, A. (2014). Pengembangan autentic assesment berbasis proyek dengan pendekatan saintifik untuk meningkatkan keterampilan berpikir ilmiah mahasiswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(2).

Towaf, S. M. (2014). Pendidikan Karakter Pada Mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(1).

Tahar, I. (2006). Hubungan kemandirian belajar dan hasil belajar pada pendidikan jarak jauh. Jurnal Pendidikan dan Jarak Jauh, 7(2), 91-101.




DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v3i2.1627

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Etika Demokrasi Prodi PPKn Unismuh Makassar