The Effect of The Pancasila Student Profile Strengthening Project on Civic Skills In Students of SMA Negeri 6 Jeneponto In Jeneponto Regency
Abstract
Keywords
Full Text:
DOWNLOADReferences
. Andari, S. O. A. W. S. (2016). PERENCANAAN PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA (P5) DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI SMA PERTIWI 1 PADANG. 19(5), 1–14.
. Arina Hidayati, Ibrahim Ibrahim, Dewi Asri, Imelda Imelda, & Indah Pajar Wati. (2024). Implementasi P5 (Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila) Di Mi Ikhlasiyah Palembang. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(3), 18–34. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i3.199
. Armadani, P., Kartika Sari, P., Abdullah, F. A., & Setiawan, M. (2023). Analisis implementasi kurikulum merdeka belajar pada siswa-siswi SMA Negeri 1 Junjung Sirih. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Januari, 9(1), 341–347.
. Ayub, S., Rokhmat, J., Busyairi, A., & Tsuraya, D. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Sebagai Upaya Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1b), 1001–1006. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1b.1373
. Crystallography, X. D. (2016). METODE PENELITIAN (pp. 1–46).
. Dewi, Anggraeni, D., Hamid, Ichas, S., Kamila, Tasya, J., Putri, Berlina, S., & Haliza, Nuriefer, V. (2021). Penanaman Karakter Smart Young And Good Citizen untuk Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5234–5240.
. Fajriansyah, I., Syafi’i, I., & Wulandari, H. (2023). Pengaruh Kegiatan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila terhadap Sikap Mandiri Siswa. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(3), 1570–1575. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i3.1612
. Hijran, M., & Fauzi, P. (2023). Proyek Profil Pelajar Pancasila terhadap Karakter Pribadi Siswa di Kota Pangkalpinang. Jurnal Kewarganegaraan, 7(1), 796–804.
. Hulu, J. R., & Bawamenewi, A. (2022). Strategi Guru Menanamkan Civic Skills Siswa Pada Pembelajaran PKn. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 263–270. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.36
. Husni, R., & Novio, R. (2024). Respon Siswa Terhadap Pelaksanaan Dimensi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di SMA Negeri 1 Tilatang Kamang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 2377–2385. https://doi.org/10.31004/jptam.v8i1.12759
. Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul - Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238.
. Istiqomah, N., Shaleh, S., & Hamzah, A. (2023). Strategi Pembelajaran PPKn dalam Penerapan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 627. https://doi.org/10.35931/am.v7i2.1928
. Jamaludin, J., Alanur S, S. N. A. S., Amus, S., & Hasdin, H. (2022). Penerapan Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Kampus Mengajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 698–709. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2553
. Kaptiasih, R., Taufiqulloh dan, & Habibi, B. (2023). Penguatan Profil Pelajar Pancasila melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. Journal of Education Research, 4(3), 1488–1494.
. Lilihata, S., Rutumalessy, S., Burnama, N., Palopo, S. I., & Onaola, A. (2023). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Kreatif dan Bernalar Kritis Pada Era Digital. Jurnal Pendidikan DIDAXEI, 4(1), 511–523.
. Menguatkan, U., Peserta, K., Ulandari, S., & Dwi, D. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai. 8(2), 12–28.
. Muhajir, M., Suardi, S., Pudjiastuti, S. R., Mathuro, M., Latief, A., Kasmawati, K., Nurhikma, N., & Nurfadilah, N. (2023). Strengthening Pancasila Student Profiles Based on Culture Character in the Mobilization School Program in Mobilizing Schools in Makassar City. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 8(2), 289–302. https://doi.org/10.26618/jed.v
. Mustaqim. (2016). Metode Penelitian Gabungan Kuantitatif Kualitatif / Mixed Methods Suatu Pendekatan Alternatif. Jurnal Intelegensia, 04(1), 1–9.
. Nduru, S. M., Manurung, E. R., & Ginting, S. (2022). Hubungan Hasil Belajar Pkn Dengan Ketrampilan Kewarganegaraan (Civic Skill) Siswa Kelas XI SMA Etis Landia Medan Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4, 22–32.
. Novitaningrum, I. (2023). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dalam Pembelajaran Menganalisis Teks Prosedur Pada Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 6 Semarang. Basastra, 12(1), 77. https://doi.org/10.24114/bss.v12i1.44569
. Nur, R., Suardi, S., Nursalam, N., & Kanji, H. (2021). Integrated Model of Character Education Development Based on Moral Integrative to Prevent Character Value Breaches. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(1), 107–116. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i1.272
. Nurjanah, S., Yoseptry, R., Rahmawati, Y., Ambarwati, Y., & Rahayuningsih, D. (2023). Implementasi Karakter Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembiasaan Sholat Dhuha Di SMP Bintang Madani Kota Bandung. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 6(2), 314–326. https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v6i2.556.Implementation
. Nursalam, N., & Suardi, S. (2022a). Penguatan Karakter Bernalar Kritis Berbasis Integratif Moral untuk Siswa Sekolah Dasar dalam Program Kampus Mengajar di Indonesia. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian Dan Pengembangan, 7(8). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v7i8.15416
. Nursalam, N., & Suardi, S. (2022b). Penguatan Karakter Profil Pelajar Pancasila Berbasis Integratif Moral di Sekolah Dasar. In CV. AA. RIZKY. CV. AA. RIZKY. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
. Nursalam, N., & Suardi, S. (2024). Learning Innovation Combination of Project Based Learning and Problem Based Learning Based on Research and Devotion. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 9(1), 101–113. https://doi.org/10.26618/jed.v
. Pratama, E. D., Patmisari, P., & Muthali’in, A. (2023). STRATEGI GURU DALAM MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN KEWARGANEGARAAN (CIVIC SKILLS) SISWA. 14, 1–11.
. Purmadi, A., Aryani, M., & ... (2024). … Video Pembelajaran Dimensi Mandiri Dan Bergotong Royong Berbasis Profil Pelajar Pancasila Pada Siswa Sekolah Dasar. … Pendidikan …, 1–7.
. Raharjo, R. (2020). Analisis Perkembangan Kurikulum PPKn: Dari Rentjana Pelajaran 1947 sampai dengan Merdeka Belajar 2020. PKn Progresif: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Kewarganegaraan, 15(1), 63. https://doi.org/10.20961/pknp.v15i1.44901
. Rahayu, D. A. (2021). Implementasi Kurikulum Berbasis Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia Dalam Meningkatkan Civic Skill Mahasiswa. ASANKA: Journal of Social Science And Education, 2(1), 85–99. https://doi.org/10.21154/asanka.v2i1.2519
. RAHAYUNINGSIH, F. (2022). Internalisasi Filosofi Pendidikan Ki Hajar Dewantara Dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. SOCIAL : Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 1(3), 177–187. https://doi.org/10.51878/social.v1i3.925
. Rahmat, N., Suardi, S., Nursalam, N., & Hasnah, K. (2021). The Integration Model of the Development of Student Religious Character Education Based on Integrative Morals in Higher Education. … (Journal of Etika Demokrasi), 6(1), 149–162. https://jurnal.unismuh.ac.id/index.php/jed/article/view/4692
. Sa’idah, A., & et all. (2023). Implementasi Penguatan Profil Pelajar Pancasila Aspek Beriman Dan Berakhlak Mulia Kelas 1 SD Supriyadi Semarang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 4565–4573.
. Salam, F. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Dalam Kurikulum Merdeka Di Homeschooling. C.E.S 2023 Confrence Of Elementari Study, 270–280.
. Salim, K. (2014). Pengaruh Globalisasi terhadap Dunia Pendidikan. University Teknologi Malaysia, 9(1), 1–11.
. Suardi., Nursalam., Hashim, S., B., & Kanji, H. (2023). Strengthening the Character of the Integrative Moral-Based Muhammadiyah da ’ wah Movement as a Preventive Design for Student Anarchist Demonstrations. Journal of Etika Demokrasi, 8(3), 431–441. https://doi.org/10.26618/jed.v
. Suardi, Agustang, A., & Sahabuddin, J. (2020). Model Kolaborasi Sosial Pendidikan Karakter di Sekolah Swasta Kecamatan Bissappu Kabupaten Bantaeng. Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar, 1–11. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/psdpd/article/view/17769
. Suardi, Nursalam, & Kanji, H. (2020). PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER: BERBASIS INTEGRATIF MORAL DI PERGURUAN TINGGI (Vol. 1). CV. AA. RIZKY. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=DOADEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=buku+suardi+nursalam+pendidikan+karakter&ots=aL1dBe9Ue3&sig=oMu7hsupROlXcDncIso8LdgI_Oc&redir_esc=y#v=onepage&q=buku suardi nursalam pendidikan karakter&f=false
. Suardi, S. (2022). Kajian Penelitian Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. CV. AA. RIZKY.
. Suardi, S. (2023a). Penguatan Karakter Beriman, Bertaqwa kepada Tuhan yang Maha Esa, dan Berakhlak Mulia melalui Kegiatan HIMA Prodi PPKn. PADARINGAN (Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi), 5(02), 117. https://doi.org/10.20527/pn.v5i02.8486
. Suardi, S. (2023b). Strengthening the Character of Global Diversity Based on Integrative Morale in the Teaching Campus Program in Makassar City. Journal.Unismuh.Ac.Id, 8(1), 170–180. https://doi.org/10.26618/jed.v
. Suardi, S. (2024). Inovasi Pembelajaran Kombinasi Model Project Based Learing Dan Project Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Devotion Untuk Meningkatkan Kemampuan Kolaborasi, Komunikasi, Kreatifitas Dan Berpikir Kritis Mahasiswa. JRIP: Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran ISSN, 4(1), 12–27.
. Suardi, S., Herdiansyah, H., Ramlan, H., & Mutiara, I. A. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SMA Jaya Negara Makassar. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 4(1), 22–29. https://doi.org/10.26618/jed.v4i1.1983
. Suardi, S., & Muhajir, M. (2022). Strengthening Character Through Character Habitus in Students of the Sociology Education Study Program and Pancasila and Citizenship Education. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 7(2), 319–327. https://doi.org/10.26618/jed.v
. Suardi, S., & Nur, S. (2022). Strengthening Character In The Teaching Campus Program At The Jaya Negara Elementary School, City Of Makassar. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 7(1), 28–37. https://doi.org/10.26618/jed.v7i1.6554
. Suardi, S., Nursalam, N., & Israpil, I. (2023). Strengthening Religious, Personal, Human, Natural and State Character Based on Integrative Morals in Elementary Schools in Makassar City. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(2), 1999–2012. https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i2.2443
. Suardi, S., Yusnita, A., & Muhajir, M. (2022). Strengthening Student Character Education Based on School Culture at Bissappu Public Junior High School 1, Bantaeng Regency. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 7(4), 738–386. https://doi.org/10.26618/jed.v
. Sugiyono. (2011). Metode penelitian kombinasi (mixed methods). Alfabeta.
. Supriyanto, T., Abdullah, G., & Wuryandini, E. (2023). Implementasi Penguatan Profil Pelajar Pancasila pada Dimensi Religius Berbasis Lingkungan di Madrasah Tsanawiyah (MTs). JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2), 1196–1204. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1333
. Syaefulloh, A. M., Windiani, D., Putriani, P., Rohaeni, S., & Nugraha, R. G. (2022). Implementasi Habituasi Profil Pelajar Pancasila Dan Eksistensinya Bagi Mahasiswa. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1).
. Zalukhu, B., Napitu, U., Zalukhu, Y., & Hulu, N. S. (2023). Pengaruh Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Terhadap Pembentukan Karakter dan Moral Peserta Didik Di Sekolah Menengah Pertama. INNOVATIVE: Jounal Of Social Science Research, 3(6), 2102–2115.
DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v9i3.15792
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 JED (Jurnal Etika Demokrasi)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.