Digital Citizenship Education: Pancasila As A Source of Digital Ethics in Indonesia

Nurbani Yusuf, Arif Prasetyo Wibowo, Budiono Budiono

Abstract


This research aims to analyze and embody Digital Citizenship Education that makes Pancasila a source of digital ethics in educational institutions. Using descriptive qualitative research methods makes this research up to date with the latest conditions and situations. The informants in this research were Pancasila and Citizenship Education Teachers of Senior High Schools, Principals, and Heads of National Unity and Political Bodies in Malang City. The selection of informants is based on the responsibility and mandate carried out in their expertise. The results of the research Pancasila as an ideology, worldview, and source of all sources in various aspects of the life of society, nation, and state have consequences for digital ethics in today's disruption era. Efforts to embody Pancasila in maintaining its existence must continue to be pursued. So that Pancasila as the philosophy of the nation can continue to answer the challenges of the times. This flexibility dimension is the space to be able to maintain the existence of Pancasila so that it can continue to be grounded, so that the Idealism Dimension and Reality Dimension can continue to be in harmony in accordance with the purpose of the establishment of Independent Indonesia.  


Keywords


Digital Citizenship Education; Pancasila; Ethics

Full Text:

DONWLOAD

References


APJII. (2019). Penetrasi & Profil Perilaku Pengguna Internet Indonesia. In Apjii.

Armawi, A., & Wahidin, D. (2020a). Optimalisasi peran internet dalam mewujudkan digital citizenship dan implikasinya terhadap ketahanan pribadi siswa. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 17(1), 29–39. https://doi.org/10.21831/jc.v17i1.30146

Armawi, A., & Wahidin, D. (2020b). Optimalisasi peran internet dalam mewujudkan digital citizenship dan implikasinya terhadap ketahanan pribadi siswa. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 17(1), 29–39. https://doi.org/10.21831/jc.v17i1.30146

Asmaroini, A. P., & Pd, M. (2017). MENJAGA EKSISTENSI PANCASILA DAN PENERAPANNYA BAGI MASYARAKAT DI ERA GLOBALISASI. JPK: Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 1(2).

Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia. (2016). Penetrasi & Profil Perilaku Pengguna Internet Indonesia. 3345–3356.

Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia. (2017). Penetrasi & Profil Perilaku Pengguna Internet Indonesia. Apjii, 51.

Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia. (2020). Laporan Survei Internet APJII 2019 – 2020. Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia, 2020, 1–146.

Cholisin, D., & M Si. (n.d.). Konsep IKN-PKN.

Christenssen, C, M. (1997). The Inovator Dilemma: When Tecnologies Coouse Greatfirm to Fail. Harvad Bisnis School Press.

Davina, D. (2022, April). Polisi Ungkap Pemalsuan Dokumen Administrasi dari e-KTP Hingga Kartu Keluarga di Papua. Kompas.Tv.

Desnita Fitriani. (2021). PEMBELAJARAN+PENDIDIKAN+KEWARGANEGARAAN+DALAM+PENGIMPLEMENTASIAN+PENDIDIKAN+KARAKTER. PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DALAM PENGIMPLEMENTASIAN PENDIDIKAN KARAKTER, 5.

Dewi, R. K. (2021). Menilik Penyebab Microsoft Sebut Warganet Indonesia Tidak Sopan Se-Asia Tenggara. Kompas.Com.

Erisa. (2019). PENGEMBANGAN+PENDIDIKAN+KEWARGANEGARAAN+SEBAGAI+PENDIDIKAN+NILAI. PENGEMBANGAN+PENDIDIKAN+KEWARGANEGARAAN+SEBAGAI+PENDIDIKAN+NILAI, VOL.3.

Feriyansyah. (2015). Pembentukan Karakter Warga Negara Digital sebagai Instrumen untuk meningkatkan Partisipasi Warga Negara di Era Digital. Jurnal Pusham Unimed, VI(1), 96–115.

Handayani, S. A. (2020). Humaniora dan Era Disrupsi Teknologi dalam Konteks Historis. E-Prosiding Seminar Nasional Pekan Chairil Anwar, 1(1), 19–30.

Hidayah, Y., Simatupang, E., & Belladonna, A. P. (2022). PEMBUDAYAAN NILAI-NILAI PANCASILA DALAM KONSEP ETIKA RUANG DIGITAL DI ERA POST-PANDEMI.

Hootsite & We are social. (2021). Digital 2021 Indonesia All The Data, Trends , And Insight. Http://Hootsuite.Com/.

Hutauruk, A. F. (2017). DIGITAL CITIZENSHIP: SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN SEJARAH DI ERA GLOBAL. 2(2).

Iskandar, I. (2022). Wanita 24 Tahun Dipenjara 66 Bulan Atas Pencurian Identitas Senilai Rp 51,5 Miliar. Liputan6.Com.

Jannah, R. (n.d.). MENCIPTAKAN KEWARGANEGARAAN EKOLOGIS DI ERA DIGITAL MELALUI KAMPOENG RECYCLE JEMBER.

Jati, W. R. (2016). Cyberspace, Internet, Dan Ruang Publik Baru: Aktivisme Online Politik Kelas Menengah Indonesia. Jurnal Pemikiran Sosiologi, 3(1), 25. https://doi.org/10.22146/jps.v3i1.23524

Juniasa, I. W. S. (2022). Penyebar Video Hoax Lantai RS Jebol Dampak Gempa Karangasem Ditangkap! DetikNews.

Kompas.com. (2020, April 30). Aksi Memalukan Netizen Indonesia Hujat Han So Hee dan Reemar Martin. Kompas.Com.

Kurniati, P., Maiza Putra, H., Sari Komara, L., Wibianika, H., Setiansyah, R., Arrahmaniyah, S., & Al-Falah Cicalengka, S. (2021). BUDAYA KEWARGANEGARAAN, PRAKTEK KEWARGANEGARAAN DAN PENDIDIKAN UNTUK KEWARGANEGARAAN DEMOKRATIS. In Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi (Vol. 8, Issue 2).

Lasmawan, I. W. (2019). Era Disrupsi Dan Implikasinya Bagi Reposisi Makna Dan Praktek Pendidikan (Kaji Petik Dalam Perspektif Elektik Sosial Analisis). Jurnal Media Komunikasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 1(1), 54–65. https://doi.org/10.23887/jmpppkn.v1i1.13

MacIntyre, G., Cogan, N., Stewart, A., Quinn, N., O’Connell, M., & Rowe, M. (2022). Citizens defining citizenship: A model grounded in lived experience and its implications for research, policy and practice. Health and Social Care in the Community, 30(3), e695–e705. https://doi.org/10.1111/hsc.13440

Magdalena, I., Haq, A. S., & Ramdhan, F. (2020). PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI SEKOLAH DASAR NEGRI BOJONG 3 PINANG. In Jurnal Pendidikan dan Sains (Vol. 2, Issue 3). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang

Mardianto. (2018). Peran Pendidikan Digital Citizenship Untuk Pencegahan Perilaku Ujaran Kebencian Siswa di Media Sosial. Prosiding Seminar Nasional “ Membangun Manusia Indonesia Yang Holistik Dalam Kebhinekaan.”

Moleong, L. J. (2007). Metode Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.

Muhammad Akbal. (n.d.). “Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial Membentuk Karakter Bangsa Dalam Rangka Daya Saing Global.”

Muhammad arif, chairul anwar, & Lebba. (2021). Pendidikan Kewarganegaraan. 1.

Mulyadi, E., & Gusfa, H. (2019). The Regulation (ITE Law) Socialization and Implementation Model by Kominfo to Mitigate Negative Content on Social Media. 1st International Conference on Administration Science (ICAS 2019), 343, 474–479. https://doi.org/10.2991/icas-19.2019.98

Murdiono, M. (n.d.). PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN UNTUK MEMBANGUN WAWASAN GLOBAL WARGA NEGARA MUDA.

Nanggala, A. (2020). PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN SEBAGAI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL. Jurnal Soshum Insentif, 3(2), 197–210. https://doi.org/10.36787/jsi.v3i2.354

Nanggala, A., & Suryadi, D. K. (2020). JURNAL GLOBAL CITIZEN ANALISIS KONSEP KAMPUS MERDEKA DALAM PERSPEKTIF PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN. http://ejurnal.unisri.ac.id/index.php/glbctz/article/view/....

Nasution, T., & Williem Iskandar Psr Percut Sei Tuan -Medan, J. V. (2017). KONSEP DASAR PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DALAM MEMBANGUN KARAKTER SISWA (Basic Concept Of Civil Engineering In Building Student Character).

Nurgiansah, T. H. (n.d.). PEMANFAATAN E-LEARNING DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN. JINTECH: Journal of Information Technology, 2(2). https://journal.ar-raniry.ac.id/index.php/jintech

Pahlevi, F. S. (2017). Eksistensi Pendidikan Kewarganegaraan di Perguruan Tinggi Dalam Memperkokoh karakter Bangsa Indonesia. http://www.kompasiana.com/karunadarani/pentingnya

Prasetyo, A., Dan, W., & Wahono, M. (2017). Pendidikan Kewarganegaraan: usaha konkret untuk memperkuat multikulturalisme di Indonesia. In Jurnal Civics (Vol. 14).

Prima roza. (2020). DIGITAL CITIZENSHIP: MENYIAPKAN GENERASI MILENIAL MENJADI WARGA NEGARA DEMOKRATIS DI ABAD DIGITAL. DIGITAL CITIZENSHIP: MENYIAPKAN GENERASI MILENIAL MENJADI WARGA NEGARA DEMOKRATIS DI ABAD DIGITAL.

Qurotul Aini, N., & Anggraeni Dewi, D. (n.d.). Sistem Etika Pancasila dalam Kehidupan Berbangsa dan Bernegara.

Rachmadtullah, R. (n.d.). KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN KONSEP DIRI DENGAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR.

Rachman, F., Nurgiansyah, T. H., & Kabatiah, M. (2021). Profilisasi Pendidikan Kewarganegaraan dalam Kurikulum Pendidikan Indonesia. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 2970–2984. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.1052

Rahman, A. (n.d.). Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial. http://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jupiis

Roza, P. (2020). Digital citizenship: menyiapkan generasi milenial menjadi warga negara demokratis di abad digital. Jurnal Sosioteknologi, 19(2), 190. https://doi.org/10.5614/sostek.itbj.2020.19.2.4

Sakinah, R. N., Dinie, &, & Dewi, A. (2021). IMPLEMENTASI NILAI-NILAI PANCASILA SEBAGAI KARAKTER DASAR PARA GENERASI MUDA DALAM MENGHADAPI ERA REVOLUSI INDUSTRIAL 4.0. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1).

Sastrawan Manik, T. (2021). Pendekatan Kewarganegaraan Indonesia. Jurnal Citizenship Virtues, 2021(1), 42–50.

Soeprapto, S. (1995). Aktualisasi Nilai-Nilai Filfasat Pancasila Notonagoro. Jurnal Filsafat, 22, 30–37.

Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Sulistiani Putri, F., Anggtaeni Dewi, D., Kunci, K., & Pancasila, I. (2020). IMPLEMENTASI PANCASILA SEBAGAI SISTEM ETIKA. 3(1).

SURADI L. (2019). PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN SEBAGAI PENDIDIKAN NILAI DAN PENDIDIKAN HUKUM DALAM MEWUJUDKAN WARGA NEGARA YANG CERDAS DAN BAIK (SMART AND GOOD CITIZEN). PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN SEBAGAI PENDIDIKAN NILAI DAN PENDIDIKAN HUKUM DALAM MEWUJUDKAN WARGA NEGARA YANG CERDAS DAN BAIK (SMART AND GOOD CITIZEN).

Widiatmaka Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, P., Pontianak Jl Letjend Suprapto No, I., Melayu Darat, B., Selatan, P., Pontianak, K., & Barat, K. (2021). Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Ujung Tombak Pembangunan Karakter Pancasila di Perguruan Tinggi. In Jurnal Keindonesiaan (Vol. 01, Issue 02). https://m.mediaindonesia.com

Wilananda, T., Naibaho, F., & Pamungkas, A. (2021). PENERAPAN ETIKA PANCASILA DALAM KONTEKS KEHIDUPAN PERKULIAHAN. In Penerapan Etika Pancasila Dalam Konteks Kehidupan Perkuliahan Forum Ilmiah (Vol. 18).

Zandt, F. (2022). Facebook’s Hate Speech Issues on the Decline. Statista.Com. https://www.statista.com/chart/21704/hate-speech-content-removed-by-facebook/




DOI: https://doi.org/10.26618/jed.v9i1.11721

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 JED (Jurnal Etika Demokrasi)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.