Contribution of Advertisement Tax to Makassar City Regional Original Income

Asdar Asdar, Naidah Naidah, Basuki Rahmat Ms, Muhammad Rusydi, A Fadli Abu

Abstract


This study aims to determine how big the contribution of advertising tax is to local revenue in the city of Makassar. The type of research used in this research is to use a qualitative approach in which the research is descriptive in nature. The data used in this study is quantitative, namely target data and realization of advertisement tax in 2013-2023 as well as primary data, namely data taken from interviews. The results of this study with descriptive analysis show that advertisement tax revenue in Makassar City is still not optimal. This can be seen from the contribution of advertisement tax to Regional Original Income in 2013-2023 which averaged only 2.72% or according to very low criteria, which was caused by a lack of public awareness in paying taxes and the Makassar mayor's regulation regarding the installation of advertisements that are no longer allowed to be carried out on national roads so as to reduce advertisement tax revenue

Keywords


Advertising Tax, Contribution, Local Own Revenue

Full Text:

PDF

References


Bulutoding, L., & Sharon, S. S. (2023). Manifestasi Surah Al-Kahfi Pada Praktik Akuntansi Manajemen Perkebunan Syariah. Jurnal Akuntansi Multiparadigma, 14(1), 165-181.

Darwin. 2010. Pajak Daerah dan Retribusi Daerah. Jakarta.

Fitriani. 2012. Kontribusi Pajak Reklame dalam Meningkatkan Pendapatan Asli Daerah pada Dinas Pendapatan Daerah. Pontianak.

Fransiscapesik, Vera. 2013. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerimaan Pajak Reklame di Kota Manado.

Keputusan Walikota Makassar. 2009. No.500/423/KEP/IV/2009 tentang Penetapan Perlindungan Nilai Sewa Reklame Kota Makassar: Dinas Pendapatan Kota Makassar.

Mardiasmo. 2018. Perpajakan Edisi Revisi. Yogyakarta: Andi.

Peraturan Daerah. 2010. Peraturan Daerah Kota Makassar No. 3 Tahun 2010 tentang Pajak Daerah dan Retribusi Daerah Kota Makassar.

Purnama, Wati. 2017. Kontribusi Pajak Reklame Terhadap Pajak Daerah dan Pendapatan Asli Daerah Kabupaten Batanghari. (diakses pada tahun 2020)

Rachmat, Putranto M. 2018. Kontribusi Pajak Reklame Terhadap Pendapatan Asli Daerah Kota Makassar. Makassar. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Republik Indonesia. 2009. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 28 Tahun 2009 Tentang Pajak Daerah dan Retribusi Daerah. Jakarta.

Runtini, Ike. 2017. Efektifitas Pajak Parkir dan Pajak Reklame Terhadap Pendapatan Asli Daerah Kota Kediri 2014-2016.

S, M Farouq. 2018. Hukum Pajak di Indonesia. Jakarta: Prenada Media.

Samudra, Aziz Azhari. 2016. Perpajakan di Indonesia. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Siahaan, Marihot Pahala. 2016. Pajak dan Retribusi Daerah Edisi Revisi.

Soemitro, Rochmat. 2003. Pajak dan Pembangunan. Bandung: PT Fresco.

Suandy. 2008. Perpajakan, Salemba Empat, Yogyakarta.

Sulistiongsih, dan Farida Idayat. 2013. Kontribusi Pajak Reklame Dalam Meningkatkan Pendapatan Asli Daerah Kota Surabaya. (diakses pada tahun 2020)

Utomo, Hindarto Prasetyo. 2006. Kontribusi Pajak Reklame terhadap Pendapatan Asli Daerah. Kudus. Universitas Negeri Semarang.

Winda, Rufiana Dewi. 2016. Kontribusi Pajak Hotel dan Pajak Reklame dalam Meningkatkan Pendapatan Asli Daerah, Jurnal Perpajakan. Malang. Universitas Brawijaya.




DOI: https://doi.org/10.26618/jeb.v20i1.15275

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Ekonomi Balance

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
Balance : Journal of Economics

Is Licenced Under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

View My Stats

Flag Counter