The Effect Of Using Mobile Banking And Religiusity On Consumtive Behavior Of E-Commerce Users

Ayif Fathurrahman, Peggy Febriani

Abstract


This study aims to determine how the influence of the use of mobile banking and religiosity on the consumptive behavior of SHOPEE e-commerce users, namely Muslim students who use mobile banking in shopping at SHOPEE e-commerce. The sample in this study using purposive sampling technique amounted to 218 respondents. The analytical method used is multiple linear regression analysis. The results of this study indicate that the use of mobile banking has a significant positive effect on the consumptive behavior of SHOPEE e-commerce users, and religiosity has a significant negative effect on the consumptive behavior of SHOPEE e-commerce users

Full Text:

PDF

References


Bank Indonesia. (2015). Daftar Istilah Sistem Pembayaran, Edisi Tahun 2015.

Basuki, A. T., & Prawoto, N. (2016). Analisis Regresi Dalam Penelitian Dan Bisnis: Dilengkapi Aplikasi SPSS Dan Eviews. Rajawali. Pers, Jakarta.

Bawono, A. (2014). Kontribusi Religiusitas Dalam Rasionalitas Konsumsi Rumah Tangga Muslim. Inferensi: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 8(2), 287-308.

Daliyah, R., & Patrikha, F. D. (2020). Analisis Perilaku Konsumsi Pengguna Aplikasi E-Money Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(3).

Danyali, A. A. (2018). Factors influencing customers’ change of behaviors from online banking to mobile banking in Tejarat Bank, Iran. Journal of Organizational Change Management, Vol. 31 No. 6, 2018. DOI 10.1108/JOCM-07-2017-0269.

Fadlan, A., & Dewantara, R. Y. (2018). Pengaruh Persepsi Kemudahan Dan Persepsi Kegunaan Terhadap Penggunaan Mobile Banking (Studi Pada Mahasiswa Pengguna Mobile Banking Universitas Brawijaya. Jurnal Administrasi Bisnis, 62(1), 82-89.

Fitria, E. M. (2015). Dampak Online Shop Di Intagram Dalam Perubahan Gaya Hidup Konsumtif Perempuan Shopaholic Di Samarinda. E-Journal lmu Komunikasi. Vol 3 (1)

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25, Semarang: Universitas Diponogoro.

Haryani, I., & Herwanto, J. (2016). Hubungan konformitas dan kontrol diri dengan perilaku konsumtif terhadap produk kosmetik pada mahasiswi. Jurnal Psikologi, 11(1), 5-11.

Iman, N. (2019), "Financial innovations in Islamic countries: the road to perdition or salvation?", Journal of Islamic Marketing. DOI 10.1108/JIMA-07-2018-0123.

Jati, W. R. (2015). Less cash society: Menakar mode konsumerisme baru kelas menengah Indonesia. Jurnal Sosioteknologi, 14(2), 102-112.

Khairi, M. R., & Gunawan, E. (2019). Analisis Penggunaan Alat Pembayaran Menggunakan Kartu (APMK) dan E-Money terhadap konsumsi masyarakat di Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Islam, 1(1).

Ngasifudin, M. (2018). Rasionalitas Dalam Ekonomi Islam. JESI Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia), 7(2), 111-119.

Nugroho, A., Najib, M., & Simanjuntak, M. (2018). Factors affecting consumer interest in electronic money usage with Theory of Planned Behavior (TPB). Journal of Consumer Sciences, 3(1), 15-27.

Pradana, M. (2015). Klasifikasi jenis-jenis bisnis e-commerce di Indonesia. Jurnal Neo-Bis, 9(2), 32-40.

Rahmat, A., Asyari, A., & Puteri, H. E. (2020). Pengaruh Hedonisme dan Religiusitas Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Ekonomika Syariah: Journal of Economic Studies, 4(1), 39-54.

Ramadani, L. (2016). Pengaruh Penggunaan Kartu Debit dan Uang Elektronik (e-money) Terhadap Pengeluaran Konsumsi Mahasiswa Jurnal Ekonomi & studi Pembangunan, vol 8 (1)

Wardhani, S. L., & Wibowo, B. S. (2018). Pengaruh Konformitas dan Konsep Diri (Prestige) terhadap Minat Beli Online Mahasiswa dengan Perilaku Konsumtif Mahasiswa sebagai Variabel Pemediasi. Jurnal Manajemen dan Bisnis Indonesia, 5(3), 346-363.

Wigand, R. T. (1997). Electronic commerce: Definition, theory, and context. The information society, 13(1), 1-16.

Wulansari, D., Nurohman, Y. A., & Qurniawati, R. S. (2020). Pengeluaran Konsumsi Mahasiswa Muslim Pada Era Digital. Among Makarti, Journal of economis & Bussines 13(25).

Yani, E., Lestari, A. F., Amalia, H., & Puspita, A. (2018). Pengaruh Internet Banking Terhadap Minat Nasabah Dalam Bertransaksi Dengan Technology Acceptance Model. Jurnal Informatika, 5(1), 34-42.




DOI: https://doi.org/10.26618/jei.v6i1.10628

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Ar-Ribh

Flag Counter