PEMANFAATAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM MENINGKATKAN MINATBELAJAR BAHASA ARAB SISWA KELAS VII MADRASAH TSANAWIYAH MUHAMMADIYAH LIMBUNG
DOI: https://doi.org/10.26618/almaraji.v1i2.3638
Abstract
This study aims to determine the utilization of audio visual media in improving interest in learning Arabic language as well as to determine the inhibiting factors in the application of audio visual media utilization media in the seventh grade students of Madrasah Tsanawiyah Muhammadiyah Limbung. The methods used in order to collect data related to the problem were interview, observation, documentation and questionnaire. The population amount 79 with 27 samples taken by way of purposive sampling. The results of this study indicated that the utilization of audio visual media in improving interest in learning Arab language VII grade students MTs. Muhammadiyah Limbung Kec. Bajeng Kab. Gowa as follows: (1) Audio-visual media had a very important role in learning Arabic language of students, because audio visual media in accordance with the character of MTs students. It was more interesting if learning was explained by hearing and sight. (2) Inhibiting factors in the use of audio visual media on learning Arabic language students VII MTs. Muhammadiyah Limbung was Lack of facilities and infrastructure such as computers and LCDs provided by schools so that in the application of the image media, teachers had to draw manually related images to be displayed in accordance with the teaching materials or subject matter that would be explained. Keywords: Audio Visual Media, Interests, ArabicReferences
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Cetakan Ke III. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.
Asnawir dan Basyirudin Utsman. 2002. media pembelajaran. Jakarta: Ciputat press.
Asyhar. 2011. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.
Faisal, Sanapiah. 1990. Penelitian Kualitatif :Dasar-Dasar dan Aplikasi. Malang.
Hamalik, Oemar. 1995. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Miles, Matthew B dan huberman, A Michael. 1992. Analisis Data Kualitatif. Jakarta. Universitas Indonesia Press.
Nana, Sudjana, dan Rivai. 2007. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru
Algesindo. Rohidi. 1992. Analisis Data Kualitatif. UI. Press, Jakarta.
S Udin, Winataputra. 2005. Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Universitas Terbuka.
Sudjana, Nana dan Rivai, 2007. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Algesindo.
Susilana, Rudi & Cepi. 2007.Media Pembelajaran Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV Wacana Prima.
W, Santrok, John. 2007. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Group.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Dalam hal artikel diterima oleh Tim Editorial Jurnal Al-Marãji’ Pendidikan Bahasa Arab, dengan nomor terdaftar ISSN 2579-8863 (print), ISSN 2656-6958 (Online) dan ada keputusan untuk menerbitkan artikel, hak cipta dari artikel akan ditransfer ke Jurnal Al-Marãji’ Pendidikan Bahasa Arab, dengan nomor terdaftar ISSN 2579-8863 (print), ISSN 2656-6958 (Online).
Prodi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Makassar sebagai penerbit Jurnal Al-Marãji’ Pendidikan Bahasa Arab, dengan nomor terdaftar ISSN 2579-8863 (print), ISSN 2656-6958 (Online) memegang hak cipta semua artikel yang diterbitkan dalam jurnal ini.
Prodi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Makassar memiliki hak untuk mereproduksi dan mendistribusikan artikel dan penulis tidak diizinkan untuk menerbitkan artikel yang sama yang diterbitkan dalam jurnal ini.
Pernyataan Keaslian dan Naskah Hak Cipta dapat diunduh: di sini
Setelah mengisi surat pernyataan, silakan kirim via email: