Implementasi Kebijakan “Mappadeceng” Dalam Bidang Pendidikan di Kabupaten Soppeng

Tri Cahyo Nugroho, Suriadi Lambali, Hamsina Hamsina

Abstract


This study aims to analyze the implementation of the "Mappadeceng" policy in the education sector in Soppeng Regency by using descriptive qualitative methods. Data was collected by means of in-depth interviews, observation, and documentation of 6 informants. Data analysis was performed interactively consisting of data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results show that the implementation of the "mappadeceng" policy in the education sector has not been going well, this is because the size and policy objectives are not yet clear, the availability of human resources and budget is adequate, the implementing agency has a role based on the stipulated decree, the disposiion of implementing agents it is good enough, the lack of communication and coordination carried out, both with the community and related organizations and the external environment consisting of economic, social and political conditions is quite conducive and supports the implementation of the “mappadeceng” policy. Therefore, it is recommended that the education and culture office of Soppeng Regency to conduct evaluation in increasing the success of implementing the “Mappadeceng” policy.

Full Text:

PDF

References


Asyiah, S., Adnan, M.F., & Mubarak, A. J. J. (2018). Evaluasi Implementasi Kebijakan Pendidikan Gratis Di Kabupaten Pasaman. Journal of Public Sector Innovations, 2 (1), 1-9.

Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Soppeng. (2019). Rekapitulasi Angka Putus Sekolah Tingkat SD dan SMP. Soppeng: Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Soppeng.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2019). Statistik Pendidikan. Jakarta.

Kurniawan. W. & Maani. K. D. 2019. Implementasi Kebijakan Pembangunan Infrastruktur Jalan Di Kecamatan Tabir Selatan Kabupaten Merangin Dengan Menggunakan Metode Donald Van Meter dan Carl Van

Horn. Jurnal Mahasiswa Ilmu Administrasi Publik, 1(4) 67-78.

Mashala, Y.L. (2019). The Impact of the Implementation of Free Education Policy on Secondary Education in Tanzania. International Journal of Academic Multidisciplinary Research, 3 (1), 6-14.

Maulana, Y. S. 2018. Implementasi Program Belajar Cerdas Jenjang Pendidikan Menengah Di Kota Banjar. Jurnal Imliah Ilmu Pemerintah, 1(2), 203-213.

Mayor, D. & Syafitri, A. A. 2018. Implementasi Gerakan Desa Mengajar Dalam Peningkatan Angka Melek Huruf Dan Rata-Rata Lama Sekolah Di Kabupaten Bogor Provinsi Jawa Barat. Jurnal Kebijakan Pemerintahan, 2(1), 75-89.

Nugroho, R. (2017). Public Policy. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Pemerintah Daerah Kabupaten Soppeng. (2018). Peraturan Bupati Nomor 3 Tahun 2018 Tentang Pedoman Pelaksanaan Gerakan Mappadeceng. Kab. Soppeng.

Republik Indonesia. (1945). Undang-Undang Dasar Negara Kesatuan Republik Indonesia Tahun 1945. Jakarta.

Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang No 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.

Saputri, E.L. (2019). Implementasi Program Sikolata’ (Studi Program Upaya Pemberantasan Buta Aksara Abjad, Hijaiyah Dan Lontara Masyarakat Di Lingkungan Katumpong Kabupaten Bone. Jurnal Analisis Kebijakan dan Pelayanan Publik, 5(2).

Subarsono, A. (2011). Analisis Kebijakan Publik: Konsep, Teori, dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suparman, E.J.J.S.T. (2020). Implementasi Kebijakan Tentang Program Indonesia Pintar Pada Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Salopa Di Dinas Pendidikan Dan Kebudayaan Kabupaten Tasikmalaya. Jurnal Syntax Transformation, 1(2), 18-26.

Suratman. (2017). Generasi Implementasi dan Evaluasi Kebijakan Publik. Yogayakarta: CAPIYA Publishing.

Syani, A. K. et. all. 2017. Komunikasi Dalam Implementasi Kebijakan Pendidikan Wajib Belajar 9 Tahun Kecamatan Ngadiluwih. Jurnal Imliah Kependidikan, 11 (1), 25-38.

Wahab, S. A. (2008). Analisis Kebijakan dari Formulasi ke Implementasi. Kebijakan Negara

Edisi Kedua. Jakarta: Bumi Aksara.

Widodo, J. (2010). Analisis Kebijakan Publik. Malang: Bayumedia.

Winarno, B. (2012). Kebijakan Publik : Teori, Proses, dan Studi Kasus. Yogyakarta: CAPS.




DOI: https://doi.org/10.26618/kjap.v9i1.10666

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Kolaborasi : Jurnal Administrasi Publik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View Visitors

 

Indexing