PERAN PERPUSTAKAAN SEBAGAI SARANA PENDUKUNG GERAKAN LITERASI SEKOLAH DI SD MUHAMMADIYAH PAKEM
Abstract
This study describes the role and strategy of the library as a means of supporting the literacy school movement at SD Muhammadiyah Pakem Sleman. The method used in this research is the descriptive method. The research uses qualitative data and describes. Data collection techniques are interview, documentation, and observation. The data analysis technique used a qualitative descriptive analysis. The data validity technique used technical triangulation and source triangulation. The result showed that the role of the school library includes the role of education, the role of information, the role of administrative responsibility, the role of research, and the role of recreation. Educational role wich providing fiction and nonfiction books, information role by providing various information from various sources, administrative responsibility role by having rules and sanctions for users. The role as research that can be used to collect data and role of recreation which can be a good and interesting place. SD Muhammadiyah Pakem Sleman has implemented three stages of literacy movement, namely the habit stage by getting used to reading day, development stage by developing literacy activities and giving an appreciation of literacy skills in students, and a learning stage with a learning method that integrates literacy and involves the public to improve literacy skills.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asmonah, S. (2019). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Model Direct Instruction Berbantuan Kartu Kata Bergambar Jurnal Pendidikan Anak. 8(1), 29-37.
Bafadal, I. (2011). Pengelolaan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Hanika, T. dan Hidayah, N. (2019). Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Ditinjau Dari Tahap Pengembangan di SD Unggulan Aisyiyah Bantul, Jurnal Fundadikdas. 1(1), 35- 39.
https://kumparan.com/kumparansains/survei-pisa-kualitas-pendidikan-indonesia-masih-jeblok-1sNuecX0K6r/full diakses tanggal 20 Februari 2020 pukul 23.00
https://edukasi.kompas.com/read/2016/08/29/07175131/minat.baca.indonesia.ada.di.urutan.ke-60.dunia?page=all diakses tanggal 5 Maret 2020 pukul 20.00
Faradina, N. (2017). Pengaruh Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa di SDIT Muhamadiyah An-Najah Jatinom Klaten. Jurnal Hanata Widya. 6(8), 61-63.
Irhandayaningsih. (2019). Menanamkkan Budaya Membaca Pada Anak Usia Dini. Jurnal Kajian Budaya, Perpustakan dan Informasi. 3 (2), 109-118.
Kastro, A. (2020). Peranan Perpustakaan Sekolah Sebagai Sarana Pendukung Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Menengah Pertama, Dinas Pendidikan Ketapang, Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan. 4 (1), 92-100.
Kemendikbud. (2018) Buku Induk Gerakan Literasi Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah, Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Kharizmi, M. & Almuslim, U. (2015). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi. JUPENDAS. 2(2), 11-21.
Mangnga, A. (2015). Peran Perpustakaan Sekolah Terhadap Proses Belajar Mengajar di Sekolah. JUPITER. 14(1), 38-42.
Nurhadi. (2016). Teknik Membaca. Jakarta: Bumi Aksara.
Purwanti, A. Y. dkk , (2018). Literasi Informasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Pencarian Informasi Ilmiah Siswa SMA, International Journal of Community and Service Learning. 2(4), 237-241
Praptanti, I. dkk. (2019). Evaluasi Pelaksanaan Program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Pada Sekolah Menengah Atas Negeri Dan Swasta Di Wilayah Purwokerto Kota. Purwokerto. Prosiding Seminar Nasional LPPM UMP 2019, 289-296
Ratnawati, L, A,. (2018). The Implementation Of School Literacy Program In Bhayangkara Elementary School Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 36(7), 3.616-3.625
Rohman. S., (2017). Membangun Budaya Membacapada Anak Melalui Program Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar. 4 (1),151-174
Septiary, D., & Sidabutar, M,. (2020). Pelaksanaan Program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di SD Muhammadiyah Sokonandi, Jurnal Epistema 1(1), 1-11.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta.
Triaryanti, H,. dan Hidayah, N,. (2018). Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Ditinjau Dari Tahap Pengembangan Di SD Unggulan Aisyiyah Bantul. Jurnal Fundadikdas, 2(1), 35-39.
Teguh, M., (2017). Prosiding Seminar Nasional: Aktualisasi Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar Melalui Gerakan Literasi Sekolah Untuk Menyiapkan Generasi Unggul Dan Berbudi Pekerti. Jurnal Dinas Pendidikan Kabupaten Pati, 18- 26.
Ulum, A., (et.All). (2016). Membumikan Gerakan Literasi di Sekolah. Yogyakarta: Lembaga Ladang Kata.
UU No.43 tahun 2007 tentang Perpustakaan.
Widayoko, A., H, S., & Muhardjito, M. (2018). Analisis Program Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) dengan Pendekatan Goal-Based Evaluation. Jurnal Tatsqif, 16(1),78-92.
DOI: https://doi.org/10.26618/jrpd.v4i1.4863
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.