Open Access Open Access  Restricted Access Subscription Access

ANALISIS PENCAPAIAN KETERAMPILAN KOMUNIKASI PADA PROSES PEMBELAJARAN

Astri Junita Putri, Arsil Arsil,

Abstract


This study aims to describe the achievement of communication skills in the learning process and the factors that influence students in VA VA 64 Muara Bulian. The approach in this study uses a qualitative approach to the type of ednographic research. Data collection techniques through observation, interviews and documentation. This research data in the form of a description of the results of observations about communication skills and explanation of the results of interviews about communication skills with the homeroom teacher. Data analysis techniques in this study used Miles and Hubberman analysis. The results of this study indicate that students are able to complete the tasks given by the teacher well, although there are some students who finish them while playing. In verbal ideas are good, although there are still students who are shy. The use of communication in a variety of objectives has begun to be implemented, this is evidenced by the presence of peer tutors. Learners have also been able to conduct experiments and make reports on the results of experiments and then convey the results of these experiments.

 

 


Keywords


Keterampilan Komunikasi, Proses Pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Aunurrahman. 2014. Belajar dan Pembelajaran. Pontianak: Alfabeta.

Chan, F., Kurniawan, A. R., Herawati, N., Efendi, R. N., & Mulyani, J. S. (2019). Strategi Guru Dalam Mengelola Kelas di Sekolah Dasar. International Journal of Elementary Education, 3(4), 439-446.

Daryanto., dan Syaiful Karim. 2017. Pembelajaran Abad 21. Yogyakarta: Gava Media,.

Hutagalung, I. (2015). Teori-teori komunikasi dalam pengaruh psikologi. Jakarta: Penerbit Indeks.

Kurniawan, A. R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA berbasis Pendekatan Penemuan Terbimbing untuk Melatihkan Keterampilan Proses Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 2(2), 175-183.

Kurniawan, A. R., Chan, F., Abdurrohim, M., Wanimbo, O., Putri, N. H., Intan, F. M., & Samosir, W. L. S. (2019). Problematika Guru Dalam Melaksanakan Program Literasi Di Kelas IV Sekolah Dasar. EduStream: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 31-37.

Kurniawan, A. R., Chan, F., yohan Pratama, A., Yanti, M. T., & Fitriani, E. (2019). Analisis Degradasi Moral Sopan Santun Siswa di Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN IPS, 9(2), 104-122.

Marfuah, (2017), Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Koperatif Tipe Jigsaw, Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Vol. 26, No. 2, 148-160.

Maryanti, S. (2012). Hubungan antara Keterampilan Komunikasi dengan Aktivitas Belajar Siswa. Konselor, 1(2).

Musliah, M., Purwanti, P., & Yuline, Y. Analisis Keterampilan Komunikasi Siswa dengan Teman Sebaya di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Untan, 4(12).

Nelyahardi, Wahyuddin, A, Romi. (2018). Kontribusi Pendekatan Scientific Dalam Proses Pembelajaran Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Gentala Pendidikan Dasar Vol.3 No. 2, 91-109.

Ningrum, Okvita Dwi., dan Caswita. 2016. “Kemampuan komunikasi matematis dengan pembelajaran berbasis inquiri”, Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika. 745-754.

Nofrion. 2016. Komunikasi Pendidikan Penerapan Teori dan Konsep Komunikasi Dalam Pembelajaran, Jakarta: Kencana.

Noviyanti, M. (2011). Pengaruh Motivasi Dan Keterampilan Berkomunikasi Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pada Tutorial Online Berbasis Pendekatan Kontekstual Pada Matakuliah Statistika Pendidikan. Jurnal Pendidikan, 12(2), 80-88.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia nomor 81A tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum.

Prastowo, Andi. 2011. Metode Penelitian Kualitatif dalam Perspektif Rancangan Penelitian. Yogyakarta: Ar-Ruz Media.

Redhana. I Wayan. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad Ke-21 Dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, Vol 13, No 1, 2019, halaman 2239 – 2253.

Rusman. 2017. Belajar & Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Bandung: Kencana.

Samatowa, Usman. 2011. Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: Indeks

Setiono, P., & Rami, I. (2017). Kreativitas Guru Dalam Menggunakan Media Pembelajaran Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2(2), 219-236.

Syahrial, S., Kurniawan, A. R., Alirmansyah, A., & Alazi, A. (2019). Strategi Guru dalam Menumbuhkan Nilai Kebersamaan pada Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(2), 232-244.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta

Suryani, I. (2017). Pengelolaan Perpustakaan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2(2), 292-309.

Supriadi, (2015), Pemanfaatan Sumber Belajar Dalam Proses Pembelajaran, Lantanida Journal, Vol. 3 No. 2, 127-138.

Suwardi, I., & Farnisa, R. (2018). Hubungan Peran Guru Dalam Proses Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 181-202.




DOI: https://doi.org/10.26618/jrpd.v3i2.3438

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.