UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENYUSUN KATA PADA SISWA MENGGUNAKAN METODE SCRAMBLE DI SANGGAR BELAJAR KAMPUNG BHARU MALAYSIA
Abstract
This study aims to improve students' word arranging skills at Kampung Bharu Learning Center, Malaysia, using the Scramble method. The research method used is Classroom Action Research (CAR) with a descriptive qualitative approach. The research subjects consisted of 20 students, divided into 12 females and 8 males. The study was conducted in two cycles, each consisting of planning, action implementation, observation, and reflection. Data collection techniques included observation, word arranging ability tests, student response questionnaires, and documentation. The results showed that the Scramble method was effective in enhancing students' word arranging skills, as indicated by the increase in average scores from 58% in the pre-cycle to 72% in the first cycle and 85% in the second cycle. Moreover, this method also increased student participation in learning from 40% in the pre-cycle to 70% in the first cycle and 90% in the second cycle. Student responses to the Scramble method were very positive, with 85% stating that the method helped them understand the material, 80% feeling more confident, and 90% finding the learning process more enjoyable. Based on these results, it can be concluded that the Scramble method is effective in improving students' word arranging skills and can be used as an innovative and enjoyable learning alternative.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arsyad, A. (2018). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Cangara, H. (2017). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo.Persada.
Darmawan, D. (2017). Inovasi Pendidikan Pendekatan Praktik Teknologi Multimedia dan Pembelajaran Online. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Handoyo, H. C. (2019). Hukum Tata Negara Indonesia. Yogyakarta: Universitas Atma Jaya.
Harto, D. B. (2018). Multimedia Interaktif. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Karim, H. A. A. (2017). Media Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit UNM.
Komariyah, I. N. (2020). Hubungan Antara Pemahaman Wawasan Kebangsaan Dengan Sikap Intergasi Nasional Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Karang Pandan. E-Journal UNS Surakarta.
Kurniawaty, J. B. (2022). Penerapan Nilai Pancasila Dalam Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Kebhinekaan Dan Wawasan Kebangsaan, 1(2), 23–32.
Munir. (2017). Multimedia Konsep & Aplikasinya dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Pangarti, W. M., & Yaswinda, Y. (2023). “Pembelajaran Berbasis Multimedia untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini”. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3).
Peraturan Menteri Dalam Negeri No 71 Tahun 2012 Tentang Pedoman Pendidikan Wawasan Kebangsaan.
Pitriani, D., & Sumihar, S. (2020). "Analisis Interaksi Sosial Dalam Film G 30 S/Pki Karya Arifin C Noer". Aksara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Purwadarminta, W. J. S. (2017). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Ristiani, E. (2022). Analisis Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila Pada Film G30S/PKI Untuk Anak Sekolah Dasar. [Undergraduate Thesis], Universitas PGRI Semarang.
Sadiman, A. (2019). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sanjaya, W. (2017). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Gorup.
Savitri, T. (2020). “Mwathirika Sebagai Materi Tambahan Dalam Mempelajari Sejarah 1965”. Jurnal Kajian Seni, 5(1). 16-31.
Sihotang, S. M. (2023). Persepsi Siswa Terhadap Pemanfaatan Media Film G30S/PKI Untuk Pembelajaran Sejarah Kelas XII SMA 11 Muaro Jambi. [Undergraduate Thesis], Uinversitas Jambi.
Simon, J. C. (2021). “Memori Trauma Dalam Film G30S/PKI: Sebuah Interpretasi Teologis”. ABRAHAMIC RELIGIONS: Jurnal Studi Agama-Aganma, 1(2).
Siregar, S. (2023). Statistik Parametrik untuk Penelitian Kuantitatif: Dilengkapi dengan Perhitungan Manual dan Aplikasi SPSS Versi 17. Jakarta: Bumi Akasar.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukendra, I. K., & Atmaja, I. K. S. (2020). Instrumen Penelitian. Pontianak: Mahameru Press.
Sumantri, M. S. (2019). Strategi Pembelajaran Teori dan Praktek di Tingkat Pendidikan Dasar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sunarto. (2018). Dasar-Dasar Pemahaman Hukum Tata Negara. Semarang: UPT Unnes Press.
Sutja, A. (2017). Sekitar Garuda Pancasila. Bandung: Angkasa.
Suyasa, G. (2022). Wawasan Kebangsaan. Buleleng: Pusat Pendidikan Wawasan Kebangsaan.
Theana, F. E. (2022). Pengaruh Film Dokumenter Pengkhinatan G30SPKI Terhadap Peningkatan Nilai Karakter Siswa pada Pembelajaran PPKN Di UPT SMA Negeri 22 Ogan Ilir. [Undergraduate Thesis], Universitas Sriwijaya.
DOI: https://doi.org/10.26618/jrpd.v8i1.17771
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.