PROBLEMATIKA DAN SOLUSI PENDIDIKAN ISLAM KONTEMPORER

La Sahidin, Ridwan Rahimi, Sumiati Sumiati

Abstract


ABSTRACT

A civilized society is an educated society. The quality of community resources depends on quality education. Education can create a just and prosperous society. One measure of the quality of education is the curriculum. The office holders continue to work on and change the curriculum but the problem of Education is actually increasing. This paper is designed through a descriptive qualitative approach. The results of this study indicate that the problem of national education today has not changed, our education has not been able to get out of the still low competitiveness of cognitive, affective and psychomotor aspects, especially in terms of Islamic moral values. The solutions to these problems include reforming education comprehensively, returning to the values of Pancasila and true Islamic education.  

 

Keywords: problematic, solution, Islamic education, contemporary

 

ABSTRAK

Masyarakat yang berperadaban adalah masyarakat yang berpendidikan. Kualitas sumber daya masyarakat tergantung pada Pendidikan yang berkualitas. Pendidikan dapat mewujudkan sebuah masyarakat yang adil dan sejahtera. Salah satu ukuran kualitas Pendidikan adalah kurikulum. Para pemangku jabatan terus menggodok dan mengubah kurikulum tetapi masalah Pendidikan justru makin bertambah. Tulisan ini dirancang melalui pendekatan kualitatif deskriptif. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa problem Pendidikan nasional hari ini  masih belum berubah, Pendidikan kita belum bisa keluar dari masih rendahnya daya saing aspek kognitif, afektif maupun psikomotorik terutama pada sisi nilai-nilai akhlak Islami. Solusi dari masalah tersebut diantaranya mereformasi Pendidikan secara kaffah, Kembalikan kepada nilai- nilai Pancasila dan Pendidikan Islam yang sesungguhnya.  

Kata Kunci: problematika, solusi, Pendidikan Islam, kontemprer


Keywords


problematika, solusi, Pendidikan Islam, kontemprer

Full Text:

PDF

References


Ahmad, Zainal Abidin. Memperkembang dan Mempertahankan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Bulan Bintang, 1970.

Dahlan, Syekh Ihsan Muhammad. Siraju at-Thalibin. Beirut: Daru Iyha’ Kutrub, 1973.

Djauhari, Mohammad Tidjani. Masa Depan Pesantren, Agenda yang belum terselesaikan. Jakarta: TAJ Publishing, 2008.

Djauhari, Muhammad Tidjani. Pendidikan untuk Kebangkitan Islam. Jakarta: TAJ Publishing, 2008.

Meichati, Siti. Pengantar Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: FIP-IKIP, 1980.

Muhajir, As’aril. Ilmu Pendidikan, Perspektif Kontekstual. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2011.

“Problem”, Kamus Besar Bahasa Indonesia, https://kbbi.web.id/informasi (24 November 2021).

Qurah, Husain. al-Ushul al-Tarbawiyyah fi Bina’i al-Manahij. Mesir: Dar al-Ma’arif, 1975.

Saifullah, Ali. Antara Filsafat dan Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional, 2005.

Somad, Burlian. Beberapa Persoalan Dalam Pendidikan Islam. Bandung: al-Ma’arif, 1978.

Tan, Charlene. Philosophical Reflections For Educators. Singapore: Cengange Learning, 2008.

Tirtahardja, Umar. Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rineka Caipta, 2005.

Wahid, Musleh. “Problematika Pendidikan Islam Kontemporer”. Jurnal Tafhim al-Ilmi 10, no. 1 (2018): 3.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.