Tata Kelola Berkelanjutan: Studi Tentang Idealitas Model Tata Kelola Daerah Sulawesi Selatan, Indonesia

Abdillah Abdillah, Zahra Ahmadi

Abstract


To overcome the conceptual ambiguity of Good Governance, based on the reinterpretation of the discourse 'from government to governance', this study uses analysis from Lange et al. (2013) on sustainable governance that focuses on political processes, institutional structures, and policies in the government of South Sulawesi as an industrial area of Eastern Indonesia. This study uses a qualitative-exploratory research method with a case study approach, using interactive analysis techniques through data collection, data reduction, data verification, data presentation, and conclusions to obtain the best findings. The results of this study find that sustainable governance in the South Sulawesi Regional Government applies a multi-dimensional approach that considers the political (political) process, government structure and policies that adequately capture the complexity of the phenomenon of governance (local governance) in Eastern Indonesia). With a good explanation of the concept with a sustainable governance model with complex multi-actor interactions/cooperation between local political elites, industry (private) & civil society, as well as on the process of institutional structural interaction through what is called governance collaboration. This study contributes to recommending a sustainable governance model for local government with local wisdom of Bugis-Makassar culture in the value of siri na pacce (shame) as a value with high responsibility as a government in the South Sulawesi Government.


Keywords


New Government; Sustainable Development Governance; Regional Governance Model; Development Disparity

Full Text:

PDF

References


Adger, W. N., & Yordania, A. (Eds.). (2009). Mengatur keberlanjutan. Cambridge University Press (dalam bahasa Inggris).

Ahadismal, M., Salam, M., Benyamin, I.M. (2014). Disparitas Pembangunan Wilayah Provinsi Sulawesi Selatan. Jurnal Pasca.unhas, 1-16. http://pasca.unhas.ac.id/jurnal/files/b70f8e5b6cae61e1ce72a87b181da8f4.pdf

Arnouts, R., Van der Zouwen, M. & Arts, B. (2012) Menganalisis model dan pergeseran tata kelola – Pengaturan tata kelola dalam kebijakan alam Belanda, Kebijakan Hutan dan Ekonomi, 16. 43–50. doi: 10.1016/j.forpol.2011.04.001

Asiz, N. A., Mangoting, Y., & Lutfillah, N. Q. (2015). MEMAKNAI INDEPENDENSI AUDITOR DENGAN KEINDAHAN NILAI-NILAI KEARIFAN LOKAL SIRI NA PACCE. Jurnal Akuntansi Multiparadigma, (1), 145-156.

Azfar, O., Kahkonen, S., Lanyi, A., Meagher, P., & Rutherford, D. (2018). Desentralisasi, tata kelola dan layanan publik: dampak dari pengaturan kelembagaan. Dalam Devolusi dan pembangunan (hlm. 45-88). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351160001-13/

Bache, I., Bartle, I., & Flinders, M. (2016). Tata kelola multi-level. Dalam Buku Pegangan tentang teori-teori pemerintahan. Penerbitan Edward Elgar.

Bäckstrand, K., Khan, J., Kronsell, A., & Lövbrand, E. (2010). Politik lingkungan dan demokrasi deliberatif.: mengkaji janji model-model baru tata kelola lingkungan.

Baker, S. (2009, Juni). Dalam Mengejar Pembangunan Berkelanjutan: Perspektif Tata Kelola. Int. In Conf. dari European Society for Ecological Economics Transformation, inovasi dan adaptasi untuk keberlanjutan–Mengintegrasikan ilmu alam dan sosial, Ljubljana.

Bellamy, R. (2011). Simposium tentang demokrasi dan model-model baru pengenalan pemerintahan. Pemerintah dan Oposisi, 46(1), 56-57. doi:10.1111/j.1477-7053.2010.01329.x

Bevir, M. (Ed.). (2010). Buku pegangan SAGE tentang pemerintahan. Sage.

Burger, P., & Christen, M. (2011). Menuju pendekatan kemampuan keberlanjutan. Jurnal Produksi Bersih, 19(8), 787-795. doi:10.1016/j.jclepro.2010.06.019

Callway, R. (Ed.). (2013). Tata kelola pembangunan berkelanjutan: fondasi untuk masa depan. Earthscan ( dalam bahasa Inggris).

Christen, M., & Schmidt, S. (2012). Kerangka kerja formal untuk konsepsi keberlanjutan–kontribusi teoretis terhadap wacana dalam pembangunan berkelanjutan. Pembangunan Berkelanjutan, 20(6), 400-410. doi:10.1002/sd.518

Christou, G., & Simpson, S. (2009). Tata kelola baru, internet, dan domain tingkat atas kode negara di Eropa. Pemerintahan, 22(4), 599-624. doi:10.1111/j.1468-0491.2009.01455.x

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Penyelidikan kualitatif dan desain penelitian: Memilih di antara lima pendekatan. Publikasi sage.

Diedrichs, U., Reiners, W., & Wessels, W. (Eds.). (2011). Dinamika perubahan dalam tata kelola UE. Edward Elgar.

Driessen, P. P., Dieperink, C., Van Laerhoven, F., Runhaar, H. A., & Vermeulen, W. J. (2012). Menuju kerangka konseptual untuk studi pergeseran model tata kelola lingkungan–pengalaman dari Belanda. Kebijakan dan tata kelola lingkungan, 22(3), 143-160. doi:10.1002/eet.1580

Hasbi, A.M., & Semmaila, B. (2018). Analisis Disparitas Tingkat Hidup Antar Kabupaten/Kota Di Provinsi Sulawesi Selatan. JURNAL SUMBER DAYA EKONOMI, 1(1), 31-45. https://jurnal.fe.umi.ac.id/index.php/JER/article/view/46

Hillman, K., Nilsson, M., Rickne, A., & Magnusson, T. (2011). Membina teknologi berkelanjutan: kerangka kerja untuk menganalisis tata kelola sistem inovasi. Sains dan Kebijakan Publik, 38(5), 403-415. https://doi.org/10.3152/030234211X1296031526749

Homeyer, I. V., & Framework, E.C. (2006). Makalah EPIGOV No. 1, Ekologi–. Institut Kebijakan Lingkungan Internasional dan Eropa: Berlin.

Hooghe, L., & Marks, G. (2001). Jenis tata kelola multi-level. Makalah online integrasi Eropa (EIoP), 5(11). doi: 10.2139/ssrn.302786

Howlett, M., Rayner, J., & Tollefson, C. (2009). Dari pemerintahan ke tata kelola dalam perencanaan hutan? Pelajaran dari kasus inisiatif British Columbia Great Bear Rainforest. Kebijakan dan ekonomi hutan, 11(5-6), 383-391. doi:10.1016/j.forpol.2009.01.003

Jordan, A., Wurzel, R. K., & Zito, A. (2005). Munculnya instrumen kebijakan 'baru' dalam perspektif komparatif: apakah pemerintahan telah melampaui pemerintahan?. Studi politik, 53(3), 477-496. doi:10.1111/ j.1467-9248.2005.00540.x

Jurdi, S. (2019). Pergeseran dan Konfigurasi Politik Hasil Pileg 2019: Kajian dan Analisis terhadap Dinamika Politik di Sulawesi Selatan. Jurnal Politik Profetik, 7(2), 157-177. https://core.ac.uk/download/pdf/276535034.pdf

Kemp, R., Parto, S., & Gibson, R.B. (2005). Tata kelola untuk pembangunan berkelanjutan: bergerak dari teori ke praktik. Jurnal internasional pembangunan berkelanjutan, 8(1-2), 12-30. Doi: 10.1504/IJSD.2005.007372

Komisi Eropa (2009) Pengarusutamaan Pembangunan Berkelanjutan ke dalam Kebijakan UE: Tinjauan 2009 tentang Strategi UE untuk Pembangunan Berkelanjutan. COM (2009) 400 final (Brussels: Komisi Eropa)

Kooiman, J. (2003). Pemerintahan sebagai pemerintahan. Sage.

Korry, I. N. S. (2018). Revisi Undang-Undang No 33 Tahun 2004 Tentang Perimbangan Keuangan Antara Pemerintah Pusat Dan Pemerintahan Daerah Sebagai Wujud Implementasi Perimbangan Keuangan Yang Adil Dan Selaras. KERTHA WICAKSANA, 12(1), 76-79. https://doi.org/10.22225/kw.12.1.414.76-79

Lafferty, W.M. (2004). Pendahuluan: bentuk dan fungsi dalam tata kelola pemerintahan untuk pembangunan berkelanjutan. Dalam Governance for Sustainable Development: Tantangan beradaptasi bentuk dengan fungsi (hlm. 1-31). Edward Elgar Penerbitan Terbatas.

Lange, P., Driessen, P. P., Sauer, A., Bornemann, B., & Burger, P. (2013). Governing towards sustainability—mengkonseptualisasikan model tata kelola. Jurnal kebijakan & perencanaan lingkungan, 15(3), 403-425. https://doi.org/10.1080/1523908X.2013.769414

Lange, P., Driessen, P. P., Sauer, A., Bornemann, B., & Burger, P. (2013). Governing towards sustainability—mengkonseptualisasikan mode tata kelola. Jurnal kebijakan & perencanaan lingkungan, 15(3), 403-425. https://doi.org/10.1080/1523908X.2013.769414

Lowndes, V., & Skelcher, C. (1998). Dinamika kemitraan multi-organisasi: analisis perubahan model tata kelola. Administrasi publik, 76(2), 313-333. https://doi.org/10.1111/1467-9299.00103

Lynn Jr, L. E., Heinrich, C. J., & Hill, C. J. (2001). Meningkatkan tata kelola: Logika baru untuk penelitian empiris. Pers Universitas Georgetown.

Meadowcroft, J. (2007). Siapa yang bertanggung jawab di sini? Tata kelola untuk pembangunan berkelanjutan di dunia yang kompleks. Jurnal Kebijakan & Perencanaan Lingkungan, 9(3-4), 299-314. doi:10.1080/15239080701631544

Meier, K. J., Compton, M., Polga-Hecimovich, J., Song, M., & Wimpy, C. (2019). Birokrasi dan kegagalan politik: Tantangan terhadap pemerintahan yang demokratis. Administrasi & Masyarakat, 51(10), 1576-1605. https://doi.org/10.1177/0095399719874759

Miles, M.B., Huberman, A.M., & Saldaña, J. (2018). Analisis data kualitatif: Buku sumber metode. Publikasi sage.

Pemerintah Sulawesi Selatan. (2015). Rencana Kerja Pemerintahan Daerah (RKPD) Sulawesi Selatan 2015. Dalam Documen. Pemprov Sulawesi Selatan.

Pemerintah Sulawesi Selatan. (2018). Rencana Pembangunan Jangka Menengah Daerah (RPJMD) Sulawesi Selatan 2018-2023. Dalam Documen. Pemprov Sulawesi Selatan.

Rhodes, R. A. (1997). Memahami tata kelola: Jaringan kebijakan, tata kelola, refleksivitas, dan akuntabilitas. Universitas Terbuka.

Rogge, K. S., & Reichardt, K. (2016). Bauran kebijakan untuk transisi keberlanjutan: Konsep dan kerangka kerja yang diperluas untuk analisis. Kebijakan Penelitian, 45(8), 1620-1635. https://doi.org/10.1016/j.respol.2016.04.004

Rusdi, M. I. W. (2016). NILAI BUDAYA SIRI'NA PACCE DAN PERILAKU KORUPSI (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).

Seni, B., Leroy, P., & Van Tatenhove, J. (2006). Modernisasi politik dan pengaturan kebijakan: kerangka kerja untuk memahami perubahan kebijakan lingkungan. Tinjauan organisasi publik, 6(2), 93-106. doi:10.1007/s11115-006-0001-4

Shepherd, A. (2000). Governance, good government and poverty reduction. International Review of Administrative Sciences, 66(2), 269-284. Governance, Good Government and Poverty Reduction Andrew ShepherdFirst Published June 1, 2000 Research Article https://doi.org/10.1177/0020852300662004

Smismans, S. (2008). Model pemerintahan baru dan mitos partisipatif. Politik Eropa Barat, 31(5), 874-895. doi:10.1080/01402380802234540

Stoker, G. (2018). Pemerintahan sebagai teori: lima proposisi. Jurnal Ilmu Sosial Internasional, 68(227-228), 15-24. doi: 10.1111/issj.12189

van Zeijl‐Rozema, A., Cörvers, R., Kemp, R., & Martens, P. (2008). Tata kelola untuk pembangunan berkelanjutan: kerangka kerja. Pembangunan Berkelanjutan, 16(6), 410-421. https://doi.org/10.1002/sd.367

Yusdianto, Y. (2015). Hubungan Kewenangan Pusat dan Daerah Menurut Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2014 tentang Pemerintahan Daerah. Jurnal Hukum Padjadjaran, 2(3), 483-504. https://doi.org/10.22304/pjih.v2n3.a4




DOI: https://doi.org/10.26618/kjgs.v2i1.8433

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats